«بر باد رفته» با توضیحاتی درباره «انکار شدن ترس‌های برده‎‌داری» بازگشت

پس از آن‌که فیلم مشهور «بر باد رفته» به دلیل دارا بودن مسائل نژادپرستانه از سرویس اینترنتی «HBO Max» حذف شد، این فیلم به انضمام توضیحاتی بار دیگر به این سرویس اضافه شد.

به گزارش سینماسینما و به نقل از گاردین، فیلم «بر باد رفته» به همراه توضیحاتی درباره «انکار شدن ترس‌های برده‎‌داری» در این فیلم کلاسیک، به سرویس اینترنتی «HBO Max» بازگردانده شد.

«جان ریدلی» فیلمنامه‌نویس فیلم برنده اسکار «۱۲ سال بردگی» چندی پیش از سرویس اینترنتی HBO Max خواسته بود تا فیلم «بر باد رفته» را حذف کند، چرا که این اثر از برده‌داری تمجید و از ترس‌های برده‌داری چشم‌پوشی می‌کند.

«HBO» با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به اظهارات «جان ریدلی» نوشت: «این توصیف‌های نژادپرستانه هم در آن زمان و هم در زمان کنونی اشتباه هستند، بنابراین احساس کردیم نشان دادن این فیلم بدون توضیحات و محکوم کردن برخی ارجاع‌های نژادپرستانه به نوعی بی‌مسئولیتی خواهد بود.»

حالا این فیلم به انضمام دو ویدئو که به بررسی مفاهیم تاریخی آن می‌پردازند بار دیگر به  «HBO Max» بازگردانده شده است.

در یکی از این ویدئوها «ژاکلین استوارت» مجری تلویزیون و منتقد فیلم، «بر باد رفته» را یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام دوران عنوان کرده اما به این نکته اشاره داشته که تصویری که این فیلم از افراد آفریقایی – آمریکایی ارائه می‌دهد در همان زمان انتشار اولیه‌اش نیز بحث‌برانگیز بوده است و تهیه‌کننده این اثر از همان ابتدا به این موضوع آگاهی داشته که این فیلم حساسیت شدید و دقت سیاه‌پوستان را درباره نحوه ارائه مفهوم برده‌داری و نحوه برخود با سیاه‌پوستان در این فیلم به دنبال خواهد داشت.

«استوارت» می‌گوید: «برباد رفته» جنوب ایالات متحده را در آن دوران جهانی مملو از زیبایی و محبت به تصویر می‌کشد و هیچ اشاره‌ای به خشونت‌های سیستم برده‌داری حاکم بر آن ندارد.»

در قالب ویدئو دوم نیز یک مناظره یک‌ساعته درباره «میراث پیچیده‌» فیلم «بر باد رفته» صورت گرفته است.

فیلم چهارساعته «بر باد رفته» در سال ۱۹۳۹ به کارگردانی «ویکتور فلمینگ» به سینما آمد و «کلارک گیبل» و «ویوین لی» ایفای دو نقش اصلی آن را بر عهده داشتند. «لسلی هاوارد»، «اولیویا دی هاویلند»، «هتی مک‌دنیل» و «ان رادرفورد» از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«هتی مک‌دنیل» اولین بازیگر زن سیاه‌پوستی بود که توانست جایزه اسکار بازیگری کسب کند اما به دلیل جداسازی نژادی در مراسم اعطای جایزه اسکار، ناگزیر بود دور از سایر عوامل فیلم «بر باد رفته» و در عقب سالن مراسم اسکار بنشیند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 137962 و در روز پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۴:۵۷
2024 copyright.