بلیت ۲۰تومانی سینما یعنی ۱/۵دلار /گفت‌وگو بااشرفی،رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران

مسعود میر/روزنامه‌نگار

گرانی لجام‌گسیخته بعد از فتح قرارگاه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی حالا برای حمله به قیمت محصولات فرهنگی دورخیز کرده است. بحران کاغذ به سرفصل تکراری کتاب‌ها بدل شده است و حالا زمزمه‌های افزایش قیمت تا پشت در گیشه سینماها پیشروی کرده است. حرف گرانی بلیت سینماها مدتی است که شنیده می‌شود اما با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، حرف‌ها کم‌کم رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. مخلص کلام اینکه بلیت سینماها در روزهای آینده افزایش خواهد داشت. به همین بهانه سراغ محمد قاصد اشرفی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن سینما‌داران رفتیم تا نظر او را درباره این اتفاق در شرف وقوع جویا شویم.

 

آیا بلیت ۲۰هزار تومانی هزینه‌های سرسام‌آور سینمادارها را جبران می‌کند؟
راستش این مبلغ هنوز قطعی نیست و باید قیمت جدید براساس درجه‌بندی سالن‌های سینما ابلاغ شود. هزینه‌های سالن‌داری سرسام‌آور است و البته بحران مخاطب هم موضوع مهمی است که ما از آن آگاهیم. تنها صنفی که در ماه‌های گذشته و در میانه بحران‌های اقتصادی خودش را با مخاطبان همراه کرد، همین سینمادارها بودند. درحالی‌که قیمت همه محصولات افزایش چشمگیری داشت ما نه‌تنها بهای بلیت سینماها را افزایش ندادیم بلکه یک روز دیگر را هم به جز سه‌شنبه‌ها به روزهای ارائه بلیت‌های نیم‌بها اضافه کردیم تا مخاطبان روزهای شنبه هم از این خدمت بهره‌مند شوند.

یعنی افزایش قیمت بلیت سینماها برای سال نو تقریبا اجتناب‌پذیر است‌؟
قیمت بلیت مسلما باید افزایش یابد چون هر بنگاه اقتصادی و فرهنگی بالاخره باید بتواند از پس هزینه‌هایش برآید و ما تمام تلاش خودمان را کردیم که لااقل تا پایان سال ۹۷دچار این افزایش قیمت‌ها نشویم و در این شرایط بد اقتصادی با مخاطبان سینما همراهی کردیم.

ولی افزایش قیمت، تعداد مخاطبان را در این شرایط بد اقتصادی دچار ریزش خواهد کرد.
موافقم و البته امیدوارم که مسئولان برای برون‌رفت از این وضعیت تدبیری بیندیشند. یارانه‌های فرهنگی باید افزایش یابد و مراکز فرهنگی نباید برای ادامه حیات دچار بحران باشند. یادتان باشد که اگر قیمت بلیت ۲۰هزار تومان هم شود این به معنای آن خواهد بود که بلیت سینما در ایران معادل یک و نیم دلار خواهد بود. در کجای دنیا بلیت سینما این مبلغ است؟ الان بالاترین قیمت بلیت سینما در کشور ۱۵هزار تومان است و هنوز سینماهایی داریم که بلیت‌شان ۸هزار تومان است؛ یعنی حدود نیم دلار. البته حرف من صرفا بحث دلار نیست اما وقتی تمام تجهیزات سینمایی ما خارجی است و برای نمایش فیلم باید تجهیزات خارجی را با دلار بخریم حق بدهید که افزایش قیمت بلیت اجتناب‌ناپذیر است.

پیشنهاد شما برای جلوگیری از حذف سینما از سبد فرهنگی مردم چیست؟
ما باید به‌دنبال راه‌های برون‌رفت از این بحران احتمالی باشیم و می‌خواهیم تسهیلات جدیدی درنظر بگیریم که مثلا روزهای عرضه بلیت نیم‌بها و ساعت‌های آن را گسترش دهیم تا مخاطبان، سینما را از زندگی‌شان حذف نکنند. اگر تماشاگران به سینما نیایند دیگر سینمایی باقی نخواهد ماند.
این خبر را به اشتراک بگذارید

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 107328 و در روز دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۵:۰۳
2024 copyright.