بنی‌اعتماد: عادت کرده‌ایم صورت را با سیلی سرخ کنیم

رخشان بنی اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد گفت: وقتی پشت هم عزیزان‌مان از دست می‌روند و چاره‌ای هم نیست، تاسفمان که طبیعی است، سخت است، همینطور نگاه کردن و رفتن‌ها را و نبودن‌ها.

به گزارش سینماسینما؛ در مراسم یادبود زنده‌یاد بهمن زرین‌پور در خانه سینما؛ علی دهکردی، رضا مقصودی، اکیر زنجانپور، رخشان بنی‌اعتماد، کمال تبریزی و فرهاد توحیدی سخنانی ایراد کردند.

علی دهکردی (نایب رییس انجمن بازیگران سینمای ایران) در این مراسم گفت: آیا واقعا به کار بردن کلمه مرگ با تمام معانی نفرت انگیز، موحش و تلخی که این روزها از آن استفاده می‌شود، درباره هنرمندانی مانند خسرو شکیبایی، کیارستمی بزرگ، بهمن زرین پور و… درست است یا نه. هرچند جسم فانی آنان کنار نیست اما آنچه ماندگاری یک هنرمند را جاودانه می‌کند، نوع عجیبی از معنویت ماندگار و حسرت برانگیزی است که در ذات هنر نهفته است.

دهکردی با بیان اینکه نوع بازیگری ویژه زرین پور انکار ناپذیر است، افزود: شهرت بازیگری در خیلی از مواقع مدیون تبلیغات و بیلبوردهای مقطعی است ولی کسانی مثل آقایان انتظامی، مشایخی، رشیدی، کشاورز، نصیریان و… واقعا ستاره مانده‌اند و جایگاه ویژه‌ای دارند. اما تعداد دیگری بازیگر هم داریم که به دلیل لطافت روح ،حجب و حیا و نوع خاص تربیتشان، همیشه در حاشیه امن بازیگری به سر می‌بردند که بهمن زرین پور هم یکی از اینهاست در حالیکه بازیگری شگفت بود.

وی تاکید کرد: بهمن زرین پور او پیوند بسیار عالی و درونی از احساس، پتانسیل عاطفی و انتقال و انطباقش روی چهره نگاه و موسیقی کلام داشت. خیلی از ما  تلاش می‌کنیم به زور این انطباق را به وجود آوریم اما گاهی از بین می‌رود یا توی ذوق می‌زند، اما آقای زرین‌پور کاملا درست آن را انجام می‌داد.

رضا مقصودی (رییس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران) نیز از زرین‌پور به عنوان مرد ادب، فروتنی و سکوت نام برد و گفت: بهمن کارشناس و صاحب نظر سینما بود. او یک فیلمساز ساده نبود بلکه کسی بود که می‌توانست زوایای مختلف فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی را بخوبی تحلیل کند و تجربیاتش را به صورت کلاس‌هایی در اختیار دیگران قرار دهد.

سپس اکبر زنجانپور گفت: طایفه ما بازیگران قبل از اینکه بخواهیم از دنیا برویم و قبل از موعد مقرر چندین بار در نقش‌های مختلف می‌میریم. مُردن‌مان را تمرین می‌کنیم و زندگی می‌کنیم و موقعی که سعی می‌کنیم خوب بمیریم، مورد تشویق قرار می‌گیریم. خودمان هم دوباره فیلم را می‌بینیم و از مُردن‌مان لذت می‌بریم! این شانس را فقط طایفه بازیگری دارد که می‌تواند مرگش را ببیند و آگاهانه لذت ببرد و اگر خدای نکرده بعضی وقت‌ها خوب بازی نکند، یک عمر پشیمانی دارد. یعنی حتما باید خوب مُرد، نباید بد یا بی‌سلیقه مرد!

این بازیگر ادامه داد: از آن طرف موقعی که واقعیت مرگ برایمان فرا می‌رسد، زندگی و آثارمان مورد بررسی قرار می‌گیرد بنابراین باید انتخاب کنیم تا موقع مُردن زندگی‌مان بررسی خوبی داشته باشد و این چنین است که مرگ زرین پور باعث شد به زندگیش نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

رخشان بنی‌اعتماد نیز دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: وقتی پشت هم عزیزان‌مان از دست می‌روند و چاره‌ای هم نیست، تاسفمان که طبیعی است، سخت است، همینطور نگاه کردن و رفتن‌ها را و نبودن‌ها.

کارگردان فیلم زرد قناری افزود: وقتی قرار شد من و فرید مصطفوی تغییراتی در فیلمنامه انجام دهیم،  بهمن زرین پور با همان شخصیت فوق العاده‌اش و بدون گرفت‌وگیر استقبال کرد و همانگونه که جناب زنجانپور گفتند بهمن در نهایت آرام بودن و بدون های و هوی، بازیگر و کارگردان بسیار خوبی بود.

وی با اشاره به مطالبی که بعد از درگذشت هنرمندان در فضای مجازی منتشر می‌شود، اضافه کرد: در فضای مجازی مدام خطاب به هنرمندان گفته می‌شود وقتی همکارتان رفت، از او نوشتید، قبلا چه می‌کردید، چرا قبلا به فکر نبودید و … گرچه فضای مجازی آنقدر بی‌حیا و بی‌وقار است که نباید هیچ چیزش را به دل گرفت ولی واقعا فکر می‌کردم وقتی هر یک از ما در این وانفسا در حال تقلاییم، برای همدیگر چه کار می توانیم بکنیم؟! مهمترین موضوع امنیت است اما ما نیستیم که آن را به وجود می‌آوریم.

بنی اعتماد با اشاره به اینکه پیری و مرگ برای همه هست؛ گفت: مساله فشارهایی است که بسیارش را نمی‌توانیم به زبان بیاوریم. عادت کرده‌ایم صورت را با سیلی سرخ کنیم، رو دربایستی هم نداریم ولی نمی‌دانم باید چه کنیم، به هر حال آدم‌های این عرصه‌ایم، چشم و دلمان هم به دست کسی نیست.

وی به مشکلات هنرمندان در زمینه نبود امنیت شغلی، بازنشستگی، بیمه بازنشستگی و تعطیلی خانه سینما اشاره کرد و اضافه کرد:: به هر حال این خانه سینما شاهد روزگاری است که بر همه ما رفته است، تلاش کردیم و پایش ماندیم. در این مملکت برای خیلی موضوعات و اهداف باید خیلی بدویم تا آنها را ذره ذره به دست آوریم.

کمال تبریزی ددر پایان گفت: هرموقع با ایشان روبرو می‌شدم، احساس می‌کردم نوعی تجسم رعایت احترام به همدیگر است، چیزی که متاسفانه، امروز در جمع ما هنرمندان کم شده است.

وی با اشاره به اینکه زرین‌پور فیلمنامه‌های نساخته زیادی دارد، ادامه داد: امیدوارم شرایطی پیش بیاید که روزی فیلمنامه‌هایشان در این کشور کار بشود. می‌دانم فیلمنامه خیلی خوب دارند که مدت زیادی با یکدیگر روی آن کار کردیم و آخرین جمله‌ای که به ایشان گفتم، این بود که فکر نمی‌کنم اجازه بدهند این فیلمنامه کار شود اما امیدوارم روزی شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم فیلمنامه ایشان را کار کنیم.

 

منبع: ایلنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 21449 و در روز شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۵:۰۲
2024 copyright.