بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (١١)/ محدثه واعظی‌پور، حسین آریانی

سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی می‌کنند.

نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را معرفی کرده‌اند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشته‌اند.

یازدهمین سری از این مجموعه به محدثه واعظی‌پور و حسین آریانی اختصاص دارد که در زیر می‌خوا نید:

 

محدثه واعظی‌پور

١. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

٢. خاکستر سبز، ابراهیم حاتمی‌کیا

٣. مزرعه پدری، رسول ملاقلی‌پور

۴. شوکران، بهروز افخمی

۵. لیلا، داریوش مهرجویی

۶. نفس عمیق، پرویز شهبازی

٧. زیر پوست شهر، رخشان بنی‌اعتماد

٨. سوته دلان، علی حاتمی

٩. داش آکل، مسعود کیمیایی

١٠. بیتا، هژیر داریوش

درباره جدایی نادر از سیمین

«جدایی نادر از سیمین» فیلمی کامل است. یک درام اجتماعی گرم و تاثیرگذار درباره طبقه متوسط ایرانی. طبقه‌ای که معمولا در سینمای ایران رد و نشانی از آنها نیست و تماشاگران آن سوی مرزها هم تصویر درست و جامعی از آن ندارد. به این دلیل واضح که سینمای محبوب فستیوال‌های بین‌المللی و سینمای موفق آن سوی مرزها، معمولا متمرکز بر زندگی طبقه فرودست و نمایش محرومیت و بدویت در ایران است. اصغر فرهادی در «جدایی نادر از سیمین» مسیری متفاوت پیموده و تصویری پیچیده از مناسبات زندگی در جامعه ایران ارائه داده. تصویری جذاب با بازیگرانی حرفه‌ای و ساختاری که به استانداردهای جهانی نزدیک است. «جدایی نادر از سیمین» همان قدر که در جشنواره فیلم فجر موفق بود، در جلب نظر منتقدان توفیق داشت و اقبال عمومی در اکران داشت. کسب جایزه خاطره انگیز اسکار، نوار موفقیت‌های فیلم را کامل کرد.

 

حسین آریانی

١. مسافران، بهرام بیضایی

٢. دستفروش، محسن مخملباف

٣. درباره الی، اصغر فرهادی

۴. لیلا، داریوش مهرجویی

۵. گاو، داریوش مهرجویی

۶. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

٧. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی

٨. دندان مار، مسعود کیمیایی

٩. ناصرالدین شاه آکتور سینما، محسن مخملباف

١٠. زیر درختان زیتون، عباس کیارستمی

ترجیح می دادم که هیچ کدام از این ده فیلم منتخبم در لیست تقدم و تاخری نسبت به یکدیگر نداشته باشند. یک فیلم به عنوان یک اثر هنری پارامتری فیزیکی یا شیمیایی نیست که قابل اندازه گیری قطعی و رتبه بندی دقیق و بی کم و کاست باشد. بنابراین دوست داشتم این ده فیلم را بدون ترجیح یکی بر دیگری و بر اساس سال ساخت در کنار هم قرار می دادم؛ اما سردبیر گرامی تکلیف کردند که فیلم ها حتما رتبه بندی و ارزش گذاری شوند. بنابراین با هر مشقتی ‌که بود تبعیت کردم. در این فهرست تقدم و تاخر فیلم ها در همه موارد لزوما به معنی اولویت یکی بر دیگری نیست؛ بلکه برخی حاصل ترکیبی از فکر و احساسم در کلنجاری یکی، دوساعته و تردید آمیز با فهرست ده فیلم برگزیده است.

درباره مسافران

مهتاب (هما روستا) با آرامش خاطر و اطمینان رو به دوربین از مرگ قریب الوقوع خود و خانواده‌اش می‌گوید . ماشین با دلهره فزاینده‌ای وارد جاده می شود و همراهی موثر موسیقی، التهاب صحنه را به اوج خود می رساند. در چشم بر هم زدنی مجلس جشن و شادمانی، بدل به مراسم سوگواری و عزا می‌شود؛ اما استاد فرزانه سینما و تئاتر در ۵۳ سالگی و در اوج بروز و ظهور خلاقیت های هنرمندانه اش، در میانه هجوم مرگ، زندگی را می جوید و در اعماق تاریکی روشنایی را. سرانجام امید زوال ناپذیر خانم بزرگ به ثمر می نشیند؛ و مردگان با آینه باز می گردند؛ و نور در تاریکی رخنه می کند؛ و امید در ناامیدی. مسافران سرود زیبای زندگی و امید است در دل مرگ و نیستی؛ و تجسم هنرمندانه و بی مانندی از کهن الگوی مرگ و نوزایی در قالب اثری استثنایی و فراموش ناشدنی.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 142028 و در روز پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۳:۳۷
2024 copyright.