بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران از نگاه سردبیر و اعضای تحریریه سینماسینما (۱)

سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، اعضای تحریریه سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی می‌کنند.

اعضای تحریریه سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را معرفی کرده‌اند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشته‌اند.

اولین سری از این مجموعه به کیوان کثیریان، لیلا علیپور و سمیه علیپور اختصاص دارد که در زیر می‌خوانید:

 

کیوان کثیریان

۱. کندو، فریدون گله

۲. هامون، داریوش مهرجویی

۳. درباره الی، اصغر فرهادی

۴. پرسه در مه، بهرام توکلی

۵. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی

۶. سوته دلان، علی حاتمی

۷. بن بست، پرویز صیاد

۸. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی

۹. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی

۱۰. ناصرالدین‌شاه اکتور سینما، محسن مخملباف

 

لیلا علیپور

۱. مسافران، بهرام بیضایی

۲. ملکه، محمدعلی باشه آهنگر

۳. طوقی، علی حاتمی

۴. اینجا بدون من، بهرام توکلی

۵. اجاره نشین‌ها، داریوش مهرجویی

۶. بوی گندم، امیر مجاهد، فرزان دلجو

۷. قارچ سمی، رسول ملاقلی‌پور

۸. عروس آتش، خسرو سینایی

۹. بوی کافور، عطر یاس، بهمن فرمان‌آرا

۱۰. طوفان در شهر ما، ساموئل خاچیکیان

درباره مسافران

مسافران تعزیه‌ای سینمایی است که پی گرفتن جهان بینی حاکم بر آن انسان را به نور می‌رساند؛ به دنیایی که مرگ و نیستی در آن معنا ندارد و سراسر نور است و آینه. تقدیر بی‌رحم ناکام می‌ماند و آینه به مقصد می‌رسد.  «مسافران» برای مسافران این دنیا که ناچار به رحلت از جهان هستی به آن سوی دیگر هستند، تصویری ارائه می‌کند از پوچ بودن خط کشی بین «اینجا» که اکنون هستی و «آنجا» که لاجرم خواهی بود. تن پیر خانم بزرگ روحی پیرتر و باتجربه را در خود جای داده؛ او می‌داند برای بشر، یک مفهوم حیاتی است؛ ایمان. که اگر دیروز از دلها گریخته بود امروز مهجورترین واژه شده که کسی در پی آن نیست. عصایی درون خود که اندیشه و فکر را به آن تکیه می‌زنی و بر قامت استوار شده‌ات، بر حقیقت وجود سرک می‌کشی و در انتها به آینه می‌رسی و رستاخیز را شاهد می‌شوی.
گاهی برخی از فیلمسازان آنچنان برآمده از اعماق وجود و برگرفته از برترین اندیشه‌ها فیلم می‌سازند که مستقیم راه خود را به سوی جان فرسوده و روح آشفته باز می‌کنند و مسافران بیضایی از آن دسته است.
مسافران برای من وجه شخصی هم دارد. خانم بزرگ با آن شال بافتنی و چشمهایش که شباهت غریبی به عزیزی در زندگی من دارد، مرا مسحور می‌کند.

 

سمیه علیپور

١. گزارش، عباس کیارستمی

٢. اجاره نشین‌ها، داریوش مهرجویی

٣. گوزن‌ها، مسعود کیمیایی

۴. قیصر، مسعود کیمیایی

۵. خشت و آینه، ابراهیم گلستان

۶. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی

٧. بانو، داریوش مهرجویی

٨. هامون، داریوش مهرجویی

٩. باشو غریب کوچک، بهرام بیضایی

١٠. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

درباره گزارش

انسان ها در هر سوی قصه گزارش چنان درگیر ضعف و زوالی که آنان را فراگرفته شده اند که نمایش آن به عریانی در روزگاری که کمتر چنین روایتی در سینما دیده می شد بسیار جسورانه جلوه می کند. همراهی با زن در سکانسی که از ماشین همسر پیاده شده و در خیابان اسیر ماشین های دیگر و مزاحمان می شود و یا صحنه ای که پدر در ساندویچی به ساندویچ گاز می زند و فرزند در ماشین خوابیده… درگیری زن و شوهر… همه بی پیرایه و البته به سینمایی ترین شکل ممکن از زوال و ضعف و بن بست می گویند…

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 142092 و در روز جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۴۷:۱۴
2024 copyright.