بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی

سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی می‌کنند.

نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را معرفی کرده‌اند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشته‌اند.

ششمین سری از این مجموعه به آزاده کفاشی و گلاره محمدی اختصاص دارد که در زیر می‌خوانید:

 

آزاده کفاشی

١. گزارش، عباس کیارستمی

٢. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی

٣. کلوزآپ، عباس کیارستمی

۴. خشت‌ و آینه، ابراهیم گلستان

۵. گاو داریوش مهرجویی

۶. طعم گیلاس، عباس کیارستمی

٧. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان

٨. مسافران، بهرام بیضایی

٩. سوته‌دلان، علی حاتمی

١٠. اجاره‌نشین‌ها، داریوش مهرجویی

درباره گزارش

«گزارش» به مخاطب خود این فرصت را می دهد که بدون پیشداوری و قضاوت و افتادن در بازی احساسات، با آنچه که روی می‌دهد مواجه شود.  در یک روز تعطیل، که ظاهرا صلح موقتی برقرار است، زن و شوهر قرار است برای گشت و گذار به آبعلی بروند که سری هم به کاموا فروشی می زنند. اعظم معطل می کند و فیروزکوهی که جای پارک خود را به دیگری داده؛ مجبور به حرکت می شود. با ماشینی که روشن نمی شود که باز هم یادآور مشکلات اقتصادی زندگی کارمندی اوست. دوربین هم دردسرهای فیروزکوهی را به تصویر می کشد. هم درماندگی و عصبانیت اعظم را وقتی در خیابان سرگردان و کلافه ست و ماشینی هم جلوی پایش ترمز می زند. وقتی سرانجام اعظم سوار ماشین می شود، دعوایشان به اوج می رسد. دعوایی که با کلافگی هر دویشان از آنچه که پیش آمده و تمام مشکلات اقتصادی که دارند ناگزیر است. در این نما، دوربین یک در میان بین اعظم و فیروزکوهی حرکت می‌کند تا یک طرف دعوا را نگرفته باشد و فقط یک بار تصویر گریه بچه را ثبت می کند. کیارستمی از کنار هم چیدن تمام جزئیات در کنار هم، همین ناگزیری را به تصویر می کشد. هر چند تنش در این سکانس و آن سکانس قهر اعظم از خانه بسیار بالا و حتی نفس گیر است، ولی قصد کارگردان این نبوده که تماشاگر را احساساتی کند تا برای کسی دل بسوزاند یا حتی قادر باشد در این میان طرف زن یا مرد را بگیرد و حق را به او بدهد. دعوایی که بهانه‌اش یک اتفاق ساده روزمره است، تصویر غریب و ناآشنایی برای بیننده نیست.

 

گلاره محمدی

١. زیر پوست شهر، رخشان بنی اعتماد

٢. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی

٣. درباره الی، اصغر فرهادی

۴. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی

۵. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی

۶. دونده، امیر نادری

٧. مادر، علی حاتمی

٨. کلوزآپ، عباس کیارستمی

٩. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی

١٠. گوزن‌ها، مسعود کیمیایی

درباره زیر پوست شهر

سینمای ایران در دوران پرشور دهه هفتاد و پس از انتخاب سید محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور، روزهای کم نظیری را تجربه کرد. «زیر پوست شهر» جانی تازه به سینمای اجتماعی بخشید و هنوز پس از دو دهه از ساخته شدنش زنده است، نفس می‌کشد و تحت تاثیر قرار می دهد.

حکایت آن همه شوری که از روزنه های کوچک امید به وجود آمد در نماینده ای از نسل جوان با بازی ابراهیم شیبانی مشهود است. محمدرضا فروتن نمادِ رفتن و نرسیدن است و طوبی نام مستعار تمام مادران ایران است که دلی پردرد دارند و دم برنمی آورند.

رخشان بنی اعتماد با تکیه بر مستندسازی که همواره از دغدغه هایش بوده و هست، شمایل چند نسل و تصویر ماندگاری از یک دوران را در  «زیر پوست شهر» ثبت کرده که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران یاد کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 141877 و در روز دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۵:۰۱
2024 copyright.