بهمن کیارستمی :گزارش مشروح علت مرگ پدرم هرگز به‌دست ما نرسید

سینماسینما ،مائده امینی :

ساب دورال، تیرماه ۱۳۹۵ عباس کیارستمی را از جهان گرفت. خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی علت اصلی مرگ او اعلام شد که ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز ۲۴‌هزار واحد در روز است. پزشک معالج این هنرمند بزرگ در بیمارستان جم مقصر شناخته شد، یک سال بعد هم حکم این تقصیر صادر و همه‌‌چیز تمام شد. بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی در تمام این مدت پیگیر این پرونده بود، به قول خودش به‌دنبال حقیقت؛ حقیقتی که گویا هرگز آشکار نشده است. او به همشهری می‌گوید: « ما به دنبال صدور حکم برای پزشک خاطی نبودیم. حکم‌های نظام پزشکی و پزشکی‌قانونی، سال گذشته صادر شدند. گزارشی که مشروح همه خطاها در آن وجود داشته باشد، هرگز به‌دست ما نرسید؛ هدفی که ما در حقیقت به‌دنبال آن بودیم و حق داشتیم که بدانیم».

پیگیری‌های دکتر هاشمی بی‌نتیجه ماند 
«وزیر وقت، حسن قاضی‌زاده هاشمی، در آن سال‌ها پیگیر پرونده پدرم بود؛ پیگیری‌هایی که بهمن ماه در آخرین اظهاراتش آنها را بی‌نتیجه خواند؛ یک سال که از فوت پدر گذشت، دکتر هاشمی گفتند که به کمک رئیس‌جمهور و رئیس وقت قوه‌قضاییه، برای دستیابی ما به گزارش مذکور اقدام می‌کنند. در نهایت اما پیگیری‌ها با آقای هاشمی بی‌حاصل بود و به نتیجه‌ای نرسیدیم. موانع خاصی بر سر راه ما وجود داشت و دارد».
بهمن کیارستمی ادامه می‌دهد: «البته ما بیکار ننشسته‌ایم. در آخرین اقدام از آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت، به‌عنوان ولی‌دم در قالب نامه‌ای درخواست کردم که گزارش را در اختیار ما بگذارد. البته این درخواست‌ها به این معنی نیست که ما به‌دنبال این هستیم که کار تازه‌ای انجام شود، فقط گزارش مشروحی که در وزارت بهداشت موجود است را در اختیار ما هم بگذارند».
فرزند کیارستمی می‌گوید: «پزشک خاطی هم توسط پزشکی‌قانونی موظف به پرداخت ۵درصد دیه شد. همچنین ایشان از انجام عمل جراحی به‌مدت ۳‌ماه در محل ارتکاب جرم(بیمارستان جم) محروم شد که ما نمی‌دانیم آیا ایشان واقعا ۳‌ماه دوره محرومیت خود را گذرانده‌اند یا خیر. اما این نباید پایان ماجرا باشد».
او درباره آخرین پیگیری‌های خود و خانواده‌اش می‌گوید: «هر پیگیری‌ای که لازم بود من انجام دادم. نظام‌پزشکی، پزشکی‌قانونی و… هر وزیری آمده و رفته ما تلاش کردیم که به گزارش دسترسی پیدا کنیم اما در نهایت با صادرشدن حکم، پرونده بسته‌شده و بنده به‌عنوان ولی‌دم از هر راهی برای دستیابی به حقیقت ماجرا اقدام می‌کنم، به بن‌بست می‌رسم. هر وزیری می‌آید ما دوباره نامه می‌زنیم که آقای وزیر! پرونده‌ای در بایگانی وجود دارد که گزارش‌های مختلفی از پزشک‌های متخصص ضمیمه آن شده و نتیجه ماه‌ها بررسی و تلاش عده‌ای است که به‌دنبال حقیقت مرگ عباس کیارستمی بوده‌اند. نتیجه نهایی آن پرونده را در اختیار ما بگذارید…».

همشهری

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 116012 و در روز جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۲:۴۴
2024 copyright.