به‌دنبال طرح ادغام مؤسسه‌های وزارت ارشاد مطرح شد: نگرانی برای آینده مؤسسه هنرمندان پیشکسوت

طرح موضوع ادغام مؤسسه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگرانی‌ برخی از انجمن‌ها و مؤسسه‌های زیرمجموعه این وزاتخانه را به دنبال داشته است. یکی از مؤسسه‌هایی که به شکل جدی نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی درباره آن اعلام شده، مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

به گزارش سینماسینما، مدتی است موضوع ادغام مؤسسه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است. چندی پیش نیز روابط‌ عمومی این وزارتخانه اعلام کرد که شورای معاونان ادغام مؤسسه‌ها و انجمن‌های معاونت امور هنری را تصویب کرده است که بر اساس آن، مؤسسه‌های مرتبط به معاونت هنری به دو مؤسسه کاهش می‌یابد.

بر این اساس، انجمن‌ها و مؤسسه‌های دیگر یا باید منحل شوند، یا زیرمجموعه آن دو مؤسسه اصلی قرار بگیرند که طبیعتا این امر نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی را از سوی انجمن‌ها و مؤسسه‌های زیرمجموعه به دنبال داشته است. مؤسسه انجمن هنرمندان پیشکسوت نیز از جمله همین مؤسسه‌هاست که اعضای آن در یک ماه اخیر در یادداشت‌هایی از نگرانی‌هایشان درباره آینده نه چندان روشن این مؤسسه سخن گفته‌اند.

در همین راستا، سیدعباس عظیمی _ مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت _ در گفت‌وگویی درباره پیشینه تاسیس و راه‌اندازی این مؤسسه توضیخ داد: طرح تاسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اسفند سال ۱۳۸۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. اعضای این مؤسسه، هنرمندان باسابقه کشور در تمام رشته‌های هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات داستانی، هنرهای سنتی و معماری هستند که سن‌ آنها از ۶۰ سال گذشته و از لحاظ هنری صاحب سبک و تراز اول محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه «بخش زیادی از موفقیت‌های امروز مؤسسه مرهون هنرمندان پیشکوست است»، ادامه داد: راه‌اندازی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با شش سال تاخیر در نیمه دوم سال ۹۱ انجام شد. این مؤسسه با همت و تلاش هنرمندان پیشکسوت، از صفر و طبق اساسنامه، کارش را آغاز کرد و تا به امروز رشد پیدا کرده است.

به گفته عظیمی ،انتقال تجارب هنرمندان پیشکوست به جامعه در جهت حفظ بالندگی فرهنگی و هنری کشور، برقراری روابط انس و الفت میان هنرمندان پیشکسوت و رسیدگی به مسائل و مشکلاتی سلامتی، اقتصادی و معیشتی هنرمندان از مهمترین اهداف راه‌اندازی موسسه هنرمندان پیشکسوت است.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با بیان اینکه «در تمام این سال‌ها فراز و فرودهای زیادی داشته‌ایم»، خاطرنشان کرد: اما به هر صورت مشکلات را پشت سر گذاشتیم و موفق شدیم در این مدت از آثار هنرمندان پیشکسوت کتاب چاپ کنیم، بیش از ۴۰ فیلم مستند از زندگی هنرمندان عضو موسسه بسازیم و در عین حال سعی کردیم جشن‌های تولد و سفرهای گروهی را به صورت مستمر برگزار کنیم.

او یادآور شد که با توجه به آمار شورای ارزشیابی هنرمندان، موسسه هنرمندان پیشکسوت بیش از ۹۰۰ عضو در رشته‌های مختلف دارد که نزدیک به ۹۵ درصد این اعضا دارای درجه یک هنری (معادل دکتری تخصصی) هستند. همچنین برای حدود ۶۶۰ نفر از پیشکسوتان تشکیل پرونده داده شده است و با حدود ۲۰۰ نفر از این هنرمندان هنوز ارتباطی برقرار و تشکیل پرونده نشده است.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت همچنین در ادامه صحبت‌های خود به طرح ادغام موسسات و انجمن‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این مباحث باید به صورت کارشناسی‌شده در وزارتخانه مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: از آن‌جایی که من از مدیران این وزارتخانه هستم، طبیعتا باید تابع نظرات و کارشناسی‌های خود وزارتخانه باشم؛ اما در عین حال وظیفه دارم نظرات هنرمندان پیشکسوت را نیز منعکس کنم.

عظیمی افزود: بر این اساس می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق اعضای مؤسسه مخالف ادغام هستند و آن را باعث رکود فعالیت‌های مؤسسه می‌دانند. احساس دوستان این است که احتمال دارد استقلالی که الان مؤسسه از آن برخورددار است و طبق قانون و اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن داده شده است، با محدودیت‌هایی مواجه شود. هم‌اکنون فعالیت‌های اداری این موسسه بدون واسطه و لایه‌های مدیریتی در حال انجام است و به همین خاطر شرایطی که گاهی برخی از هنرمندان از آن گلایه می‌کنند همانند بلاتکلیفی و تاخیر در پاسخگویی، در این مؤسسه وجود ندارد.

او یادآور شد: در تمام این سال‌ها مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تلاش کرده است که تمام این مسیرها را کوتاه کند و امورات هنرمندان با کمترین دردسرها پیش برود. به عنوان مثال در حال حاضر اگر هنرمندنی بیمار شود، اولین کسانی که نزد او حاضر می‌شوند مدیر و اعضای مؤسسه هستند، ولی اگر قرار باشد موسسه هنرمندان پیشکسوت در لایه‌های یک موسسه دیگر قرار بگیرد، طبیعتا نباید انتظار این سرعت‌عمل را داشته باشیم.

عظیمی خاطرنشان کرد: در نهایت ما منتظر هستیم کارشناسی‌های درستی در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه انجام شود و داستان آن‌گونه رقم بخورد که به نفع هنرمندان پیشکسوت باشد.

مدیر عامل مؤسسه هنرمندان پیشکوست همچنین درباره جلسه روز دوشنبه (۴ شهریورماه) اعضای این مؤسسه با محمدباقر نوبخت درباره طرح ادغام مؤسسه‌های وزارت فرهنگ، اظهار کرد: این جلسه دوستانه بود. از آنجایی که آقای نوبخت به دلایل شخصی و وظایف سازمانی، از حامیان جدی مؤسسه هنرمندان پیشکوست بوده، این ارتباط را همواره حفظ کرده‌اند. در مجموع همیشه این دیدارها خوشآیند است و ان‌شاالله نتایج خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

در این میان، برخی از اعضای مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در قالب یادداشت‌هایی به شکل جدی و صریح مخالفت خودشان را با ادغام این مؤسسه، اعلام کرده‌اند.

فراموش نکنید! ذهن تاریخی هنرمندان قوی است

داریوش ارجمند، بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در بخشی از یادداشت خود خاطرنشان کرده است که «تجمیع و ادغام موسسات ارشاد در مجموع کاری پسندیده است و قطعا نیات خیری در پشت این سیاست است، اما به‌نظر این سیاست حداقل در خصوص موسسه هنرمندان پیشکسوت که نه کیف پول بوده و نه خلوتگاه و نه بار اضافی بر دوش وزارت ارشاد، منطقی نیست.»

او یادآور شده است که «در این موسسه که با رنج و مشقت فراوان بزرگ شده و به جرات یک سر و گردن هم از تمام موسسات وزارت ارشاد بالاتر است، بیش از  ۹۰۰ هنرمند بالای ۶۰ سال و دارای درجه یک هنری با میانگین حدود ۵۰ سال تجربه و تخصص جمعا ۴۵۰۰۰ سال سرمایه هنری کشور نهفته است! که شما آن را شایسته داشتن یک موسسه مستقل نمی‌دانید! درحالی که این موسسه چون طفلی که در دامان پدر و مادر خود رشد کرده نیاز به دایه ندارد!»

ارجمند همچنین از بی‌توجهی کمسیون فرهنگی مجلس به ادغام موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گله کرده و گفته است: «مگر سوژه ادغام این موسسه با بنیاد رودکی اهمیت ندارد، که نه حساس شده‌اید و نه خبری از شما شنیده می‌شود! آیا خواسته ۹۰۰ هنرمند پیشکسوت و طراز اول کشور برای مخالفت با این ادغام مهم نیست؟ وای بر ما اگر مسئله‌های مهم فرهنگی کشور در مجلس شورای اسلامی اینگونه رصد شود! به هر صورت تصمیم گیرندگان و سکوت کنندگان، فراموش نکنند ذهن تاریخی ما هنرمندان قوی است و تمامی دوره‌های مدیریت فرهنگی را چه خوب و چه بد بخاطر خواهیم داشت!»

   اغلب متولیان هنر داغ‌ به سینه هنرمندان گذاشته‌اند

احمد ناطقی،  عکاس پیشکسوت و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در اعتراض به ادغام موسسه هنرمندان پیشکسوت، اظهار کرده است که «در طول این سالیان اغلب متولیان فرهنگ و هنر داغ‌های بی‌شماری را به سینه هنرمندان گذاشته‌اند که هیچ‌گاه قابل ترمیم و فراموش‌شدنی نیست، و اینک که تشکیلاتی برای مرهم بر این زخم کهنه، با مدیر و تیم مدیریتی توانا و از خودگذشته پا به میدان خدمت گذاشته، ناکارآمدان همیشگی نظام برای مرهم بر زخم بی‌کفایتی خود در اداره زیرمجموعه‌های خود، بنا دارند این موسسه را با بنیاد رودکی ادغام و عملا این مجموعه را نابود کنند، اما بدانند اگر چنین اتفاقی رقم بخورد این نیز لکه ننگی بر کارنامه بی‌کفایتی آنان خواهد بود.»

در حوزه فرهنگ هم مرغ یک پا دارد!

همچنین محمود عزیزی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و رئیس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت در بخشی از یادداشت خود نوشته است: « عزیزان ۷ سال حساس‌ترین افراد به دلیل شرایط هنری و سن و سال، به موسسه‌ای دل خوش کرده‌اند و همگی رضایت دارند، این نشان از موفقیت این تشکیلات است. در این دوره و زمانه که اکثر مردم و اقشار از عملکرد مسئولین و دولتمردان ناراضی هستند، چگونه با بی‌تدبیری تلاش می‌کنید یک تجربه موفق را نادیده بگیرید و به دنبال آزمایش شیوه‌ای جدید و در قالب حرف‌های کلیشه‌ای (ایجاد چابکی و چالاکی!)  برای اداره این موسسه هستید؟!»

او همچنین تصریح کرده است که «گویی که در وزارتخانه ای که بر محور فرهنگ و  هنر می‌چرخد، با روش و برخورد غیر فرهنگی، پشیزی برای خواسته هنرمندان طراز اولش قائل نیستند! گویی میدان جنگ است و باید در این کار و زار بر هنرمندان پیروز شوند! حرفشان را بر کرسی بنشانند و بر شیوه غلط خود اصرار ورزند! شیوه‌های مدیریتی که درکشورهای کمتر توسعه یافته هم منسوخ شده است! و در کشوری با تمدن هزار ساله ایران همچنان باید شاهد آن باشیم چرا که مرغ یک پا دارد!»

چطور می‌توانید بر چنین تجربه باارزشی خط بطلان بکشید؟

علی فرامرزی، هنرمند نقاش و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در مخالفت با ادغام این موسسه، در بخشی از یادداشت خود، اظهار کرده است: «حال باید پرسید اگر هدف نهایی این تشکل رضایت و ایجاد آرامش برای این افراد عضو است و در تجربه عملی هم این نتیجه به‌دست آمده است و گردانندگان موسسه توانسته‌اند رضایت کامل ۹۰۰ تن پیشکسوت منتخب‌شده و فرهیخته را کسب نمایند، آیا اساسنامه باید تغییر نماید یا با اصرار بر یک اساسنامه گنگ! و امتحان پس‌نداده اینگونه اسباب نگرانی و ناراحتی این تعداد افراد شاخص در سنین کهولت و یا نزدیک به آن را فراهم نمود!!؟ و چگونه وزارت ارشاد که مرکزی فرهنگی و متعلق به اهل تعقل است، حاضر است بر چنین تجربه با ارزشی خط بطلان بکشد و روشی گنگ و ناشناخته‌ای را در پیش گیرد و اسباب نگرانی فراهم آورد!؟»

بگذارید هنرمندان آخر عمری آرامش داشته باشند

رضا برجی، هنرمند عکاس و فیلمساز و عوض موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در بخشی از یادداشت خود، گفته است: «من هم مخالف این ادغام هستم و این کار را نادرست و غیر منطقی و ناکارآمد می‌دانم. هدف‌هایی که برای بنیاد تعریف کرده‌اند با اهداف و اساسنامه موسسه قابل ادغام نیست»

او یادآور شده است که «بگذارید این آخر عمری یک کم آرامش داشته باشند این هنرمندان که هیچ وقت بازنشسته نمی‌شوند … برای اینکه این موسسه به اینجا برسد خون دلها خورده‌اند، کارها کرده‌اند، پشت درِ مدیران نالایق ساعت‌ها منتظر نشسته‌اند و حالا …‌ مثنوی هفتاد من کاغذ شود.»

شاسته نیست هنرمندان مورد هجوم بوروکراتیک واقع شوند

جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون و عضو موسسه هنرمندان پیکسوت نیز در  مخالفت با ادغام این موسسه، خاطرنشان کرده است: «اگر خدای ناکرده در مدیریت رودکی اشکالی مشاهده می‌شود و به دنبال رفع آن هستید! که بنده بعید می‌دانم، می‌شود طی قراردادی با زمان مشخص مدیریت رودکی برای رفع ابهامات به موسسه ارجاع گردد! والا شایسته نیست نه نام موسسه تغییر کند و نه این تجمیع شریف هنرمندان ملی با توانمندی‌های مختلف و متعدد، مورد هجوم بوروکراتیک واقع شود!»

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 120020 و در روز سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۶:۱۷
2024 copyright.