به بهانه اکران سه فیلم ناصر تقوایی در گروه هنر و تجربه: نامی که در ذهن‌ها می‌ماند

مسعود کرامتیمسعود کرامتی بازیگر و کارگردان دیدگاه خود را درباره ناصر تقوایی و آثارش در یادداشتی بیان کرد.

به گزارش سینماسینما، این کارگردان و بازیگر نوشت:

این روزها که سه فیلم «کشتی یونانی»، «تعزیه» و«تمرین آخر» ناصر تقوایی در گروه هنر و تجربه درحال اکران است، به این مساله فکر می‌کنم که مجموعه کارهایی که او از گذشته تا امروز در عرصه سینما ارائه کرد، نشانگر آن است که او در مقام یک کارگردان و حتی نویسنده به آنچه انجام داده مسلط بوده و اشراف داشته است. او پیش از آن‌که وارد سینما شود یک داستان‌نویس بود.

درواقع پیش از آن که تقوایی با سینما مطرح شود در وادی نویسندگی شهرت پیدا کرد و خیلی زود هم‌دوره‌ای‌هایش دریافتند نویسنده‌ای جوان و ماهر به عرصه هنر پا گذاشته که در نوشتن داستان، زاویه‌دید منحصربه‌فردی دارد. هرچند بعد از مدتی تقوایی سینما را برگزید و ابتدا با ساخت فیلم‌های کوتاه و بعد از آن فیلم‌های سینمایی، به شکل جدی وارد سینما شد و سینما را بر سایر حوزه‌های علاقه‌مندی خود در اولویت قرار داد و دراین مسیر هم تبدیل به چهره‌ای ارزشمند و برجسته شد.

تک‌تک فیلم‌های او به‌عنوان کارگردانی جزئی‌نگر این نکته را اثبات می‌کند که این کارگردان چه اشراف و دانش وسیعی نسبت به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی دارد، کمااینکه دلبستگی به فرهنگ ایرانی همواره در تمام آثار او به خوبی نمایان بوده است.

از همه مهم‌تر، تقوایی را می‌توان در زمره معدود کارگردانانی قرار داد که فضا و جغرافیای جنوب را به خوبی می‌شناسد و به واسطه همین شناخت است که توانسته آثار ماندگاری ارائه کند.

او یک کارگردان صرف نیست و چندان که اشاره کردم مولف است و از رهگذر جهان‌بینی که نسبت به ادبیات و سینما داشته، موفق شده از تلفیق این دو حوزه کارهایی ارائه دهد که بعد از گذشت سال‌ها هنوز در اذهان مخاطبان باقی مانده است. او در دوره‌ای که سینما آرام‌آرام مراحل‌ گذار از سینمای بدنه و تجاری را به سمت سینمای معناگرا در پیش می‌گرفت، رشد کرد و توانست در موج نوی سینمای ایران ازجمله چهره‌هایی باشد که به خوبی بدرخشد. همیشه فکر می‌کنم چرا قدر چهره‌هایی چون او آن‌طور که شایسته‌اش است، دانسته نشده و به سادگی از کنار داشته‌هایمان می‌گذریم، درحالی که چهره‌هایی چون ناصر تقوایی یگانه‌اند و تکرار‌ناپذیر.

منبع : فرهیختگان

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 34769 و در روز جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۲۰:۱۱
2024 copyright.