به شخصیت‌های فیلمتان نزدیک شوید/ توصیه‌های «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی

مهرداد اسکویینسخه تصویری مسترکلاس مهرداد اسکویی چهره بین‌المللی سینمای مستند با عنوان «تجربه‌های من در نزدیک شدن به شخصیت‌ها» منتشر شد.

به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه و در ادامه انتشار مسترکلاس‌های چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت»، نسخه تصویری مسترکلاس مهرداد اسکویی در سایت مرکز و آپارات منتشر شد.

اسکویی در بخشی از این مسترکلاس می‌گوید: اینکه کاراکتر مستندهایی در جهان ماندگار می‌شوند به خاطر عمق و لایه‌های بسیار آنهاست. پس باید بتوانیم لایه‌های مختلفی از شخصیت مورد نظر را نشان دهیم که برای این کار نیاز است بتوانید با کاراکتر ارتباط نزدیکی برقرار کنید.

وی ادامه می‌دهد: کارگردان باید در تمام فیلم با شخصیت‌هایش ارتباط پایسته و پیوسته‌ای داشته باشد. چون در غیر این صورت فیلم فراتر از موضوع مطرح شده نمی‌رود. اگر تماشاگر از فیلم شما کشفی نداشته باشد، اثرهنری نداریم. ما نمی‌توانیم بگوییم فیلم این را می‌خواست بگوید. چون ارتباط ما با فیلم قطع شده است.

این مستندساز می‌گوید: در حاشیه ساخت یکی از فیلم‌هایم چند نفری را دیدم که آمده بودند تا فیلم بسازند. ظاهر این افراد را به خاطر دارم. در ظاهر و لباسشان تفاوت‌های بسیاری با مردم آن منطقه وجود داشت و همین موضوع سبب شده بود که مردم در روستا همه نظاره‌گر آنها باشند. این فیلم ساخته نمی‌شود. چون آنها به سوژه‌ای برای تماشا در آن منطقه تبدیل شدند.

تماشای این مسترکلاس برای علاقه‌مندان سینمای مستند، دانشجویان و پژوهشگران رایگان است.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 156709 و در روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۶:۵۹
2024 copyright.