تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته‌ چندین برابر سخنرانی‌های رائفی پوربوده است

رضاسخایی سینماگر  به بهانه سخنان اخیر رائفی پور یادداشتی در اختیار سینماسینما قرار داده است .

به گزارش سینماسینما ، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است :

بنام خدا.
( سخنران خلاف گفتارش رفتار نمیکند)
چند روزی است که به واسطه توییت یک سخنران و توهین مستقیم به سینماگران اهالی سینما به آن واکنش نشان داده‌اند و همین موجب شده‌است که این فرد نیز پاسخ جدیدی بدهد.
درابتدا باید مقداری تأمل کرد و از خودمان سوال کنیم آیا تا ده سال قبل افراد می‌توانستند خیلی راحت به یک حرفه و کارکنان آن توهین کنند ؟ ولی از زمانی‌که سینماگران تصمیم گرفتند بزرگانِ حرفه خودشان را تخریب کنند و حتی موجب خانه‌نشینی یا هجرت آنان بشوند؛ اهالی جامعه کم‌کم برایشان این اتفاق عادی شد و هرچه دلشان خواست گفتند.
برخوردی که با بهرام بیضایی در سینما فلسطین انجام داده ایم را ( در زمان نمایش فیلم وقتی همه خوابیم ) فراموش نکنیم، و در ادامه رفتاری که با اصغر فرهادی و حتی داریوش مهرجویی داشته ایم را فراموش نکنیم، حرمت امامزاده را متولیان آن نگه می‌دارند ، نقد یک فیلم و یک اثر با تخریب صاحب اثر تعاریفش فرق دارد.
سینما و هر شغلی هنگامی‌که بی بزرگ‌تر شود قطعا هر فردی می‌تواند به آن تعرض و توهین بکند.
اگر در تمام این سالها تلاشمان برای تصویب قوانین درست در امور صنفی بود و با هر فرد حرفه ای که تخلفی کرده است برخورد میکردیم و برخی از مسئولین صنوف جای نگرانی از یک جنبش به فکر چاره اندیشی و قانونگذاری بودند یقینن هر شخصی که صاحب یک تریبون بود به خودش اجازه توهین به یک جماعت چند هزار نفری را نمیداد و آنگاه میتوانستیم پاسخ دهیم خطای چند نفر را پای یک جماعت نمیگذارند چونکه در برخی از مشاغل تاثیر گذار مملکت افراد خطاکار زیادی وجود دارند ولاغیر دادگاه ویژه روحانیت و نیروهای مسلح نیز وجود نداشت.
ما اهالی سینما مدعی هستیم که جامعه را می‌شناسیم و هوش و دغدغه‌مندیمان در خیلی مواقع بیشتر از برخی مسئولین است و مدام در حال انتقاد به آنها هستیم پس چگونه متوجه نشدیم در شرایط کنونی جامعه در مقابل توهین نباید توهین کرد؟ چونکه دقیقن این رفتار خواسته مخالفان و دشمننان این سرزمین است.
چهل و چهار سال است که این مملکت تحت هزارگونه فشار ،تحریم و تعرض قرار گرفته‌است و دشمنان آن نتوانسته‌اند اهداف خودشان را پیش ببرند ولی اخیراً طرحی جدید ریخته‌اند و با چندقطبی کردن جامعه تلاش دارند یک مملکت را به جان هم بیندازند حالا باید از این فرد سخنران که خودش را مدعی مسائل امنیتی هم می‌داند سؤال کرد چگونه با گفتن یک جمله و توهین به یک قشر و با ادامه دادن به آن موجب شروع یک دوقطبی‌سازی جدید در جامعه شده ؟ آیا ناآگاهانه رفتار کرده‌ است ؟
اگر رفتار ایشان از روی جهل بوده لطفن دیگر مدعی خیلی از مسائل نباشد.
اگر این شخص به تعاریف رهبر انقلاب از سینماگران و سینما رجوع کند بیشتر متوجه اشتباه خودش خواهد شد.
این فرد سخنران که مدعی فرهنگ مهدویت است آیا نمیداند مهدویت با دوقطبی‌سازی شکل نخواهد گرفت بلکه نیاز به آماده سازی دارد .
آماده‌سازی یعنی تبلیغ صداقت، شفافیت، انسانیت و مبارزه با ظلم ، ایشان اگر سینمای ایران را مرور کند متوجه خواهد شد تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی در این امور بر مردم گذاشته‌ چندین برابر از سخنرانی‌های این فرد بوده است.
امیدوارم ناراحتی این سخنران از توانمندی رقیب تاثیرگذارش نباشد چونکه منجی عالم نیاز به سربازان موثر دارد نه مخرب.
روی خوب است و کمالِ هنر و دامنِ پاک
لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست

رضا سخایی
سینماگر ، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 176047 و در روز جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۶:۱۱
2024 copyright.