تابش از مذاکره برای فروش ۵۷ فیلم ایرانی خبر داد

علیرضا تابش، در‌باره برنامه‌های بنیاد سینمایی فارابی برای تعامل با شرکت‌های فیلمسازی بین‌المللی و عرضه جهانی محصولات سینمای ایران توضیحاتی را داد.

به گزارش سینماسینما، غرفه سینمای ایران با مسئولیت بنیاد سبنمایی فارابی، امسال در بازار فیلم جشنواره برلین برقرار است، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی هم برای تعاملات بین‌المللی با شرکت‌های سینمایی سایر کشورها به همراه امیر اسفندیاری، مدیر امور بین‌الملل و وحید اسفندیاری و کامیار محسنین از مسئولان بخش بین‌الملل فارابی در این جشنواره حاضر هستند.

تابش درخصوص تاثیر فعالیت‌های چترسینمای ایران در جشنواره برلین به «خبرآنلاین»، گفت: «به هر حال، این چتر از چیزی حدود دوازده، سیزده سال پیش در کن و به شکلی جسته و گریخته در برلین بر پا شده است. به نظرم برحسب تجربه سال‌های قبل، ماموریت‌های مورد نظر در بازارهای فیلم امسال هم به شکلی مطلوب پیگیری شده است. اگر یک روز برخی از بخش‌های خصوصی مطرح امروز زیر چتر حضور می‌یافتند، اینک این امکان برای بخش‌های نو پا نیز فراهم شده بود. در همین چارچوب، شرکت تولید کننده زی تی وی (هند) که تهیه‌کنندگی فیلم جدید مجید مجیدی را به عهده دارد و شرکت پخش کننده بین‌المللی دریم لب (فرانسه) که سابقه‌ای درخشان در توزیع فیلم‌های ایرانی در سراسر دنیا دارد در کنار فارابی، فیلمیران و شرکت نوپای الی ایمیج در زیر چترسینمای ایران حضور پیدا کرده‌اند که گستردگی دامنه بین‌المللی فعالیت‌های سینمای ایران را به شکلی کامل به نمایش بگذارند.»

او درهمین راستا ادامه داد: «به همین منظور، همکاران بخش بین‌الملل بنیاد و جشنواره جهانی فیلم فجر آقایان امیر و محمد اسفندیاری و کامیار محسنین به منظور رتق و فتق امور چتر، پیگیری مذاکرات تولید مشترک، عرضه تجاری و فرهنگی و هماهنگی‌های مرتبط با جشنواره جهانی فیلم فجر، حضوری فعال در برلین دارند. همچنین آقای محمدمهدی عسگرپور نایب رییس فیاپ به منظور حضور در اجلاس عمومی فیاپف برای پیگیری ثبت جهانی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و بازبینی فیلم برای جشنواره فجر، آقای فرزاد اژدری جهت شناسایی و بازبینی فیلم برای جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و آقای بابک برزویه عکاس سینما، برای تهیه و تولید مستندات تصویری از رویدادهای این رویداد بزرگ در بازار فیلم و جشنواره برلین شرکت کرده‌اند. در عین حال، با نگاه ملی حاکم بر چتر و ضرورت حمایت از سینمای ایران، توزیع کتاب انگلیسی زبان «منتخب فیلم‌های ایرانی» که هر ساله به همت بنیاد منتشر می‌شود و همچنین تبلیغ فیلم «تمارض» که در بخش فوروم حضور دارد نیز در غرفه انجام شده است.»

تابش درخصوص حضور دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط سینمای ایران در جشنواره برلین، بیان کرد: «البته در بازار، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی دیگری مثل سازمان صدا و سیما، حوزه هنری و موسسات نمایش خانگی هم حضور دارند که هر یک فعالیت‌های تخصصی خود را پیگیری کرده‌اند.»

رییس بنیاد سینمایی فارابی همچنین اضافه کرد: «در جشنواره برلین علاوه بر دست اندرکاران فیلم‌ها، خوشبختانه تعداد زیادی از منتقدان و خبرنگاران به شکل مستقل شرکت کرده‌اند که این توجه رسانه‌ها به رویدادهای بین‎المللی، بدون موضع گیری‎های از پیش تعیین شده، پدیده‎ای مبارک است که امید است امتداد یابد.»

او در ادامه درخصوص محصولات جدیدی که بنیاد فارابی در جشنواره برلین عرضه می‌کند، توضیح داد: «همچنانکه همه می‌دانند، فیلم «کلوز آپ» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی در بخش رسمی نمایش‌های ویژه جشنواره برلین حضور دارد. این حضور در امتداد سیاستی روی داده که بنیاد در چند سال اخیر برای مرمت و آماده سازی نسخه‌های دیجیتال از فیلم‌های ارزشمند ایرانی و عرضه آن در مجامع بین‌المللی پیگیری کرده است و استقبال چشمگیر و باورنکردنی تماشاگران از نمایش فیلم همه ما را نبست به پیگیری این موضوع بیش از پیش تشویق می‌کند.»

تابش در مورد عرضه فیلم‌های کودک هم گفت: «در میان فیلم‌های کودک، مذاکرات عرضه «کلیله و دمنه» و «جنجال در عروسی» آغاز شده است. طبق استراتژی موجود، بحث‌هایی در خصوص سایر فیلم‌ها در موارد خاص پیگیری شده که این عناوین در بازار فیلم کن به شکلی گسترده و عمومی معرفی خواهند شد. در مجموع، مذاکرات حول شش فیلم جدید، یک فیلم مرمت شده جدید و پنجاه فیلم از محصولات قدیمی‌تر بنیاد پیگیری شده است.»

او درباره شرکت‌هایی که بنیاد فارابی با آن‌ها مذاکراتی را انجام داده است، بیان کرد: «تعداد مذاکرات زیاد بوده است. خریدارانی از هند، انگلیس، قزاقستان و … در غرفه حضور پیدا کرده‌اند. دبیران و نمایندگان جشنواره‌هایی چون مسکو، ونیز، سن سباستین، کن، شانگهای، بمبی، تسالونیکی، شیکاگو، لندن، تورنتو، جیفونی، المپیا، سینِکید و … مذاکراتی سازنده را در زیر چتر سینمای ایران پیگیری کرده‌اند. مذاکراتی ابتدایی برای تولید مشترک نیز با کشورهایی چون لهستان، گرجستان و سوریه صورت پذیرفته است که مطابق معمول این اقدامات در طول زمان پیگیری خواهد شد و برخی از آنها نیز به نتیجه خواهد رسید.»

رییس بنیاد فارابی ادامه داد: «اما استقبال نهادهای مستقل هم قابل توجه بوده است. همین موضوع که سازمان رسانه‌ای کلیسای کاتولیک در حاشیه جشنواره برلین برنامه‌ای ویژه را برای تقدیر از تلاش‌های نهادهای سینمایی در جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو و تقرب ادیان برگزار کرد، جنبه‌هایی دیگر از فعالیت‌های سینمایی در مجامع جهانی را نشان می‌دهد.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 45752 و در روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۴:۱۶
2024 copyright.