تاریخچه یک ویرانی/ معرفی کتاب «سینماسوزی در ایران»

آخرین کتاب عباس بهارلو که به تاریخ سینماسوزی در ایران می‌پردازد در آستانه رسیدن به چاپ سوم است.

به گزارش سینماسینما، کتاب سینماسوزی در ایران که لوح تقدیر هشتمین دوره‌ی جشن کتاب سال سینمای ایران در بخش تألیف را از آن خود کرد در آستانه رسیدن به چاپ سوم است.

محققین و سینمادوستان به خوبی عباس بهارلو را می‌شناسند. عمده فعالیت بهارلو بر سینمای ایران متمرکز بوده و تاکنون کتاب‌های بسیار مفید و مهمی درباره سینمای ایران منتشر کرده است. از مجموعه ۴ جلدی فیلمشناخت سینمای ایران که به نوعی کامل‌ترین دانشنامه سینمای ایران است تا مجموعه‌ای با عنوان تاریخ شفاهی سینمای ایران که تابحال چند جلدش منتشر شده است (مصاحبه با محمدعلی فردین، ساموئل خاچیکیان و …)

از زمان نخستین آتش‌سوزی سینما در تهران در شهریور ۱۲۸۸ تا آتش‌سوزی‌های گستردۀ سینماها در ماه‌های منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ حدود هفتاد سال فاصله است. در این فاصله سینماهای بسیاری طعمۀ حریق شدند که اغلب به‌عنوان حوادثی کمابیش‌ ساده و معمولی تلقی می‌شدند؛ اگرچه دست‌کم صاحبان سینماها را به خاک سیاه می‌نشاندند. با درگرفتن اعتصاب‌ها و تظاهرات بزرگ عمومی در روزهای انقلاب، شعلۀ خشم گروه‌هایی از مردم دامن سینماها را نیز گرفت و سوزاندن زنجیره‌ای تالارهای سینما به دست کسانی صورت ‌می‌گرفت که اغلب، تا چند صباحی پیش از آن، مشتری‌های همان سینماها بودند؛ اما در این میان سوزاندن «سینما رکس» آبادان، که به کشته‌شدن حدود چهارصد نفر منجر شد، و در نوع خود بی‌سابقه بود فاجعه‌ای ملی تلقی شد که نه کارگزاران نظام سلطنتی و نه نیروهای انقلابی هیچ‌کدام مسئولیت آن را به گردن نگرفتند. سوختن چهارصد انسان بی‌گناه جنایتی بود هول‌آور که پس از گذشت چهار دهه پاره‌ای از جزییات آن هم‌چون رازی سر به مُهر باقی مانده است، و دهشتناک‌ترین حادثۀ سینماسوزی نه فقط در ایران بلکه در جهان محسوب می‌شود.

این کتاب کوششی است برای ثبت و وارسی منشا یا علل این سینماسوزی‌ها، از لابه لای مجموعه‌ای از خبرها، گزارش‌های مطبوعات و اسنادی که بازرسان و ماموران سازمان‌ها و اداره‌های دولتی برای یافتن سرنخ‌های آن آتش‌سوزی ها و برآورد میزان خسارت‌ها تهیه و تنظیم کرده‌اند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 113080 و در روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۰:۳۹
2024 copyright.