تحلیل جالب کمال تبریزی درباره امنیت درایران و نا امنی در اروپا و کشورهای دیگر

امکان میناکمال تبریزی که این روزها فیلم «امکان مینا» را برپرده سینماها دارد در بخشهایی از یک میزگرد درباره این فیلم حرفهای جالبی زده است .

به گزارش سینما سینما ،بخشهایی از این مصاحبه یه شرح زیر است :

این فیلم به طور مشخص درباره گروهک منافقین است؟
تبریزی: ترجیح می‌دهم به جای اینکه بگوییم فیلم صرفا درباره منافقین یا سازمان وقت مجاهدین است، بهتر است مطرح کنیم این فیلم درباره افکار و عقاید متوحشی است که در هر جامعه‌ای می‌تواند باشد. چون قطعا آدم‌ها ممکن است در زندگی عادی‌‌شان دچار چنین تعارضات فکری‌ای شوند که الان دنیا شاهد آن است. امروز گروه تروریستی «داعش» به معضلی تبدیل شده است که همه جوامع دنیا با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.
منظورتان دقیقا چه مشکلی است؟
اینکه برخی از آدم‌ها دچار توهم شده‌اند و براساس استدلالات واهی عمل می‌کنند. یادم می‌آید کسی به من می‌گفت مدرسه‌ای در پاکستان وجود دارد که مسئولانش می‌گویند به ما بچه‌های ١۴ تا ٢۴ سال بدهید و بعد از یک هفته، آنها را به افرادی تبدیل می‌کنیم که بتوانند حملات انتحاری انجام دهند! این معضلی است که امروزه دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. ایران هم از نظر جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که اطرافش ناامن است. البته خوشبختانه ما امنیت داریم. دلیلش هم تجربه‌ای است که در دهه ۶٠ پشت‌سر گذاشتیم و فهمیده‌ایم راه مقابله با آن چیست. بنابراین سیستم حفاظتی و امنیتی ما با این‌گونه جریانات و افرادش آشناست. اما در کشورهای پیشرفته اروپایی که سیستم امنیتی به‌روزتری دارند، یکباره نمی‌دانند با چنین معضلی چگونه برخورد کنند! چون دارند تجربیات اولیه‌ای را کسب می‌کنند که ما قبلا با آن مواجه شده بودیم. با این نگاه در «امکان مینا» به گذشته رجوع کردم تا برای نسل جوان و امروزی یادآوری باشد. درواقع فیلم طرح مسئله می‌کند.

 

منبع: شرق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 24601 و در روز شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰:۰۱
2024 copyright.