تشییع پیکر عباس کیارستمی آغاز شد/حضور برادر رئیس جمهور در مراسم

کیارستمیمحمد تاجیک :مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی آغاز شد.

به گزارش سینما سینما ، با وجود آنکه قرار بود این مراسم از ساعت ۸:۳۰ شروع شود اما تعداد زیادی از مردم از ساعت ۷صبح در مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور یافته‌اند.

پیکر این کارگردان پیشکسوت سینما از ساعت هفت صبح در محل کانون و جایگاه خاصی قرار داده شده است.

تاکنون افرادی همچون اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، حبیب رضایی، فرامرز روشنایی، نیکی کریمی، مسعود کیمیایی، امیر عابدی، رضا بنفشه‌خواه، جمشید مشایخی، مجید درخشانی، علیرضا رضاداد، شهرام مکری، احمد مسجدجامعی، بهمن فرمان آرا، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمدعلی سجادی، احمد و بهمن کیارستمی، آتیلا پسیانی، یدالله صمدی، تورج اصلانی، علی زمانی عصمتی، کامران ملکی، حجت‌الله ایوبی، جعفر پناهی، رضا کیانیان، سیروس الوند، ایرج نوذری، امیر اثباتی، علیرضا افتخاری و رویا نونهالی در مراسم حضور یافته‌اند.

حاضران در این مراسم درحالی‌که عکس‌هایی از کیارستمی در دست دارند و به احترام او ایستاده‌اند، زمزمه می‌کنند: جاوید باد عباس کیارستمی.

مراسم با صحبت های پرستویی و بوسه او بر پیکر علاس کیارستمی آغاز شد در ادامه ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان و حجت الله ایوبی درباره کیارستمی صحبت کردند و پیام آیدین آغداشلو پخش شد. علاوه بر هنرمندان مقامات سیاسی از جمله حسن فریدون برادر رییس جمهور در مراسم حضور دارند.

مجری مراسم پرویز پرستویی است.اوبا دعوت حاضران به رعایت نظم و سکوت در مراسم گفت: ما امروز اینجا گردهم آمدیم تا بدرقه کنیم کسی را که از خود خاطرات زیادی به‌جا گذاشت و در نیم قرن تلاش؛ آثاری را به‌جا گذاشت که امروز میراث فرهنگی ایران است. کیارستمی یعنی هنر متعالی و پهناور ایران.

ابراهیم حقیقی گرافیست و طراح دیگر سخنران مراسم هم گفت: حرف زدن درباره دوستی که ۴۵ سال از همکاری و دوستی عمیق من با او می گذرد بسیار سخت است.او  افزود: کیارستمی به ما آموخت که فیلم می تواند پر از مهر و دوستی باشد و قلب های تمام جهان را به هم پیوند دهد. کیارستمی الفبای تازه ای برای سینمای جهان طراحی کرد. اشخاصی مانند کیارستمی استثنایی هستند که هنر را تکان می دهند.

سیف الله صمدیان عکاس و مستندساز هم در سخنانی گفت: اصلا نمی خواهم صندوق خاطرات سه دهه دوستی خود با کیارستمی را باز کنم اما این چند روز یک فایل تصویری از کیارستمی پخش شد در فضای مجازی که در آن از او می پرسند کدام اثر خود را بیشتر دوست داری که بیشتر بدرخشد و او بدون هیچ تعارفی گفت می خواهم خودم زندگی را ادامه دهم. معتقدم که کیارستمی هم خودش را کامل نشناخت. او مرد بسیار فعالی بود. او در ۲۴ ساعت روز ۲۰ ساعت کار می کرد و ۴ ساعت باقی مانده را به کارهای خود فکر می کرد.او  ادامه داد: در آخرین روزهای مدیریت ژیل ژاکوب در جشنواره کن به دفترش رفتم و او گفت سینمای ایران معدنی است و خون سینما در رگ سینماگران آن جاری است. اگر از من بپرسند چه آرزویی داری می گویم می خواهم دوباره سر کلاس آموزش سینما بروم و استادم عباس کیارستمی باشد.

ابراهیم فروزش کارگردان سینما و از همکاران و دوستان قدیمی کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این مراسم گفت: غم و اندوه از دست دادن کیارستمی طاقت فرساست. عزیزی را از دست داده ایم که نبودنش جبران ناپدیر است. او یکی از پایه گذاران مرکز سینمای کانون پرورش فکری بود و بدعت گذار سینمایی بود که بازیگرانش مردم کوچه و خیابان بود. او بر سینمای دنیا تاثیر گداشت و مولفی شناخته شده در جهان است و در فهرست ۱۰ سینماگران دنیا است. درگذشت او ضایعه ای برای سینما است و او افتخار سینمای ایران است او هنگامه زمان بود.
اصغر فرهادی نیز در این مراسم بیان کرد: از طرف خانواده سینما این روزهای تلخ را تسلیت می گویم و سپاسگزارم که امروز چنین جمعیتی برای این سینماگر بزرگ آمده اند.

این کارگردان پرافتخار سینمای ایران گفت: آقای کیارستمی باورم نمی شود امروز در این جمع ایستاده ام تا شما را بدرقه کنم. این روزها حرف های زیادی از شما زده شده است اما هرچند دیر ولی باید بگویم سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان به نامی دلنشین و با احترام تبدیل کردید. از شما سپاسگزارم که با همه سنگ اندازی های سیاست مدارانه و نادیده گرفتن ها، دل از این سرزمین نبریدید. از شما سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ سینمای این مرز و بوم را برای حضور در خارج از ایران هموار کردید که اگر امروز اشتیاقی برای دیدن فیلم های ایرانی است برای تلاش شما بوده است. سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی های جهان را دیدید بلکه به این دلیل که جهان را زیبا می دیدید. از شما خواهش می کنم که پیغام ما را برسانید که
تو اگر در تپش باد خدا را دیدی همت کن و بگو ماهی ها حوضشان بی آب است.

بعد از صحبت های فرهادی حجت الله ایوبی در سخنانی مزین به شعر از کیارستمی یاد کرد.

مسعود کیمیایی در مراسم بدرقه عباس کیارستمی گفت : من مطمئنم نور خداوندی بر هنر و مظلوم بیشتر از همیشه می تابد… خصوصا مظلوم… او آنقدر ماندگاری دارد که وقتی جسمش می رود به اندازه تاریخ بماند.

احمد کیارستمی هم  در مراسم بدرقه عباس کیارستمی گفت :در این سال ها کمتر از به نمایش در آمدن فیلم هایش شکایت کرد، ولی چند سال پیش گفت این اتفاق در خانه آدم یک چیز دیگر است. اگر امروز بود و این جمعیت را می دید. مطمئنم خیلی بهش می چسبید.
احمد کیارستمی  از ستاد بدرقه برای برنامه ریزی خوبشان و خانه سینما و کانون پرورش فکری تشکر کرد و گفت: کانون پرورش فکری شرایطی ساخت که من از وجود پدرم بیشتر استفاده کنم و با هنر وی مواجه شوم. او همچنین از برادرش بهمن به خاطر تلاش های چند ماه اخیرش تشکر کرد.
پرویز پرستویی از جمعیت حاضر درخواست کرد که اجازه دهند، مراسم خاکسپاری در لواسان، تنها با حضورخانواده کیارستمی برگزار شود.

منابع : مهر ،ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 20187 و در روز یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳:۳۰
2024 copyright.