تصویری شخصی از ستاره عصر طلایی هالیوود / آنونس فیلم «اینگرید برگمن، از زبان خود او»

اینگرید برگمنبه مناسبت صدمین سال تولد اینگرید برگمن بازیگر سوئدی فیلمی مستند درباره او روی پرده سینماها می‌رود.

به گزارش «سینماسینما»، استیگ بیورکمان کارگردان، نویسنده و منتقد فیلم سوئدی در بهار ۲۰۱۱ با ایزابلا روسلینی دختر اینگرید برگمن دیدار کرد و او پیشنهاد داد آن‌ها فیلم درباره «مامان» بسازند.

بیورکمان از طریق ایزابلا توانست داستان اینگرید را با زبان و با تصاویر خود او بگوید و حاصل کار فیلم مستند «اینگرید برگمن، از زبان خود او» (Ingrid Bergman – In Her Own Words) است.

اینگرید برگمن (۱۹۸۲-۱۹۱۵) یکی از بااستعدادترین بازیگران زن عصر طلایی هالیوود بود. او برای فیلم‌های «چراغ گاز» (۱۹۴۴) و «آناستازیا» (۱۹۵۶) برنده اسکار بهترین بازیگر زن و برای «جنایت در قطار سریع‌السیر شرق» (۱۹۷۴) برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد و برای فیلم‌های «ناقوس برای که به صدا درمی‌آید» (۱۹۴۳)، ، «ناقوس‌های سینت مری» (۱۹۴۵)، «ژان‌دارک» (۱۹۴۸) و «سونات پاییزی» (۱۹۷۸) نیز نامزد اسکار بود.

«کازابلانکا» (۱۹۴۲)، «طلسم‌شده» (۱۹۴۵)، «بدنام» (۱۹۴۶)، «استرومبولی» (۱۹۴۹) و «النا و مردان» (۱۹۵۶) از دیگر فیلم‌های برگمن است که با کارگردان‌هایی چون آلفرد هیچکاک، روبرتو روسلینی و اینگمار برگمان کار کرد و روبروی بازیگرانی چون کری گرانت، همفری بوگارت و گرگوری پک ظاهر شد.

«اینگرید برگمن، از زبان خود او» با استفاده از تصاویر شخصیِ پیش‌از‌این‌دیده‌نشده، یادداشت‌ها، نامه‌ها، خاطرات و مصاحبه با فرزندان برگمن، تصویری شخصی و جذاب از پشت صحنه زندگی شگفت‌انگیز یک دختر جوان سوئدی ارائه می‌دهد که یکی از معروف‌ترین بازیگران سینمای آمریکا و جهان شد.

این مستند ۱۱۴ دقیقه‌ای اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش کلاسیک‌های جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

برگزارکنندگان جشنواره کن همچنین پوستر دوره اخیر جشنواره خود را به مناسبت صدمین سال تولد برگمن به او اختصاص داده بودند. آن‌ها از او به عنوان «یک نماد امروزی، یک زن آزاد، یک بازیگر جسور و مجسمه جلوی کشتی نئو رئالیسم» یاد کردند.

به گفته جشنواره کن، برگمن که در ۱۹۷۳ رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود، به خواسته خود نقش‌ها و کشورها را عوض کرد، اما هیچگاه وقار و سادگی خود را از دست نداد. او تجسم آزادی، جسارت و مدرنیته بود، همان ارزش‌هایی که برای کن اهمیت دارد.

ایزابلا روسلینی که دختر برگمن و روبرتو روسلینی کارگردان ایتالیایی است گفت: «خانواده من و خودم از اینکه جشنواره کن به مناسبت صدمین سال تولد مادر باشکوه ما، چهره او را برای پوستر رسمی جشنواره انتخاب کرده است، عمیقا تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم. کارنامه چشمگیر او بسیاری کشورها را پوشش داد، از کوچک‌ترین فیلم‌های مستقل اروپایی تا تولیدات هالیوودی بزرگ. مادر عاشق بازیگری بود. برای او بازیگری نه یک حرفه بلکه یک احساس وظیفه بود. خودش می‌گفت: من بازیگری را انتخاب نکردم، بازیگری من را انتخاب کرد.»

«اینگرید برگمن، از زبان خود او» ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) در آمریکای شمالی روی پرده می‌رود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 4359 و در روز دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۱:۲۶
2024 copyright.