تقدیر از آلن دلون آغازگر جشنواره فیلم کن خواهد بود

جشنواره کن ۲۰۱۹ قرار است کارش را با اهدای جایزه نخل طلای افتخاری به آلن دلون آغاز کند.

به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، با وجود دیدگاه‌های آلن دلون بازیگر کهنه‌کار و اعتراض یک سازمان فمینیستی آمریکایی به این دیدگاه‌ها، جشنواره کن کارش را با اهدای جایزه نخل طلای افتخاری به این بازیگر آغاز می‌کند.

آلن دلون پیش‌تر نظراتی مطرح کرده و سرپرستی فرزند توسط والدین هم جنس را نادرست خوانده بود.

ملیسا سیلورستاین بنیانگذار «زنان و هالیوود» قدردانی از فردی که چنین دیدگاه‌هایی دارد و تأیید کرده که زنانی را زده و از راست افراطی در حوزه سیاست دفاع می‌کند، مایه ناامیدی دانسته و با انتشار یک توییت گفته است دلون با این موضع‌گیری‌ها خودش را با نژادپرست‌ها و ضدیهودی ها در یک صف قرار داده است و کن با اهدای جایزه افتخاری به این بازیگر دارد از همین ارزش‌ها حمایت می‌کند.

کن هم در پاسخ به این حرف‌ها گفته است این جشنواره از این بازیگر تجلیل می‌کند زیرا او یک بازیگر افسانه‌ای و بخشی از تاریخ کن است؛ همان طور که این جشنواره از کلینت ایستوود، وودی آلن و آنیس واردا تجلیل کرد. پس از تجلیل ازژان پل بلموندو و ژان-پی یر لود طبیعی بود باید از بازیگر بزرگی مثل آلن دلون تجلیل شود.

مقامات این فستیوال ترجیح دادند هیچ موضع‌گیری به نفع یا علیه دیدگاه‌های این بازیگر نداشته باشند.

دلون ۸۳ ساله نیز نظری در مقابل این اعتراض ارائه نکرده است.

آلن دلون بازیگر بیش از ۸۰ فیلم سینمایی بود و با کارگردان‌های بزرگی چون آنتونیونی، ویسکونتی، ژان پی یر ملویل وژان لوک گدار همکاری کرده و با بازیگرانی چون رومی اشنایدر، ژان گابن، ایو مونتان و لینو ونتورا بازی کرده است.

یک سازمان فمینیستی فرانسوی نیز گفته است تجلیل از این بازیگر به معنی ارسال پیام مخالف به زنان و قربانیان خشونت است.

اهدای جایزه به دلون نشان‌دهنده این است که کن تلاش دارد جامع‌تر به قضایای اجتماعی نگاه کند. این جشنواره پس از اینکه با انتقاد روبرو شد که چرا فیلم‌های کارگردان‌های زن را کمتر نشان می‌دهد امسال در این زمینه رکورد گذاشته و ۴ فیلم از کارگردان‌های زن را در بخش رقابتی جای داده است.

با همه این‌ها بسیاری از مجامع و سازمان‌های حامی حقوق زنان اعتراضی به انتخاب آلن دلون برای دریافت این جایزه نکرده‌اند.

آلن دلون ضمن اینکه بارها زندگی مشترک همجنس‌گرایان را نقد کرده، به پذیرش فرزند توسط آنها اعتراض کرده است. وی سال پیش در یک مصاحبه تأیید کرد که در طول زندگی‌اش پیش آمده که با چند زن رفتار نادرستی داشته و آنها را زدهاست. وی در عین حال از روی کار آمدن راست‌های افراطی در فرانسه و سوئیس حمایت و تأیید کرده بود که به لوپنرهبر این گروه رأی داده بود. او در انتخابات اخیر فرانسه حامی فرانسوا فیلون بود و پیش‌تر از نیکلا سارکوزی کاندیدای جمهوری خواهان حمایت کرده بود.

آلن دلون به عنوان یکی از سنت‌های جشنواره فیلم کن، فیلم «آقای کلاین» ساخته جوزف لوزی ساخته ۱۹۷۶ را برای نمایش در این جشنواره انتخاب کرده است. این فیلم درباره فرانسه در دوران دولت ویشی در جنگ جهانی دوم است. دلون تهیه کننده و از بازیگران فیلم بود.

ژان مورو، مایکل لونزدل، گری فیشر و ماسیمو جیروتی از دیگر بازیگران فیلم بودند و فیلم سال ۱۹۷۶ نامزد دریافت نخلطلای بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم کن شد اما موفق به دریافت آن نشد و جایزه به فیلم «راننده تاکسی» رسید.

«آقای کلاین» همان سال، برنده ۳ جایزه سزار بابت بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین طراحی پروژه شد. فیلم به وضعیت یهودیان در دولت ویشی می‌پردازد.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 111872 و در روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۷:۴۶
2024 copyright.