تقوایی :وقتی نمی‌دانیم چه اتفاقی برای فیلم ساخته شده ما در پیش از اکران خواهد افتاد، ترجیح می‌دهم فیلمی نسازم

ناصر تقواییهنوز هم وقتی نام ناصر تقوایی را می‌شنویم به ناگهان یاد فیلم‌های ماندگار او در سینما در ذهن‌مان نقش می بیندد.

به گزارش سینما سینما وبه نقل از هنر آنلاین ،از “آرامش در حضور دیگران” که اولین تجربه کارگردانی او در سینما بود تا “نفرین”، “ناخدا خورشید ” و “ای ایران” و این اواخر “کاغذ بی خط”؛ البته در هر جشن و یا جشنواره‌ای هم که برگزار می‌شود، ممکن است به بهانه‌های مختلف چهره این کارگردان ارزشمند سینما را دیده باشیم؛ حالا چه با فیلم‌های کوتاه و مستند و چه با آثار بلندی که در سینما به یادگار گذاشته است

اصلاً شاید همین یادآوری‌ها از فیلم‌های این کارگردان باشد، که همیشه این سئوال را در ذهن ما می‌آورد که چه زمانی قرار است این کارگردان فیلم دیگری را در کارنامه کاری‌اش بسازد و دوستداران خود را از این موضوع دور کند که دیگر درسینما فیلم نمی‌سازد.

 

گاهی فکر می‌کنیم شرایط حال حاضر سینما باعث عدم فیلمسازی این کارگردان سینما شده است اما سال گذشته حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در جشنی اعلام کرد که از ساخت فیلم‌های جدید توسط بهرام بیضایی و ناصر تقوایی حمایت خواهد کرد و خود این بزرگان بهتر از هر کسی می‌دانند که هر زمان بخواهند فیلم بسازند ما استقبال خواهیم کرد. اما باز هم اتفاقی نیفتاد!

حالا بیش از ۱۴ سال از ساخت “کاغذ بی‌خط” به عنوان آخرین ساخته تقوایی می‌گذرد و “چای تلخ” همچنان نیمه کاره رها شده است. گویا در هر مصاحبه و گفتمانی هم خبری از ساخت فیلم تازه او به گوش نمی‌رسد. با این حال دلمان طاقت نمی‌آورد و باز هم به سراغ تقوایی می‌رویم تا از او درباره تازه‌ترین نگارش فیلمنامه و تولید آن بپرسیم.

تقوایی کارگردان سینما درباره اینکه چه زمانی می‌خواهد فیلمسازی را دوباره آغاز کند،در گفت وگو با صبا شادور در  هنرآنلاین، گفت: قصد ندارم فعلاً کاری را شروع کنم. نمی‌دانم، اما همین که در این جشن‌ها شرکت می‌کنم و همکاران قدیمی و جدید را می‌بینم و دیدارها تازه می‌شود، برایم کافی است.

کارگردان فیلم “ناخدا خورشید” در ادامه به مدیران فعلی در سینما اشاره کرد و گفت: فکر نکنید به خاطر مدیران سینما است که فیلم نمی‌سازم؛ اگر بخواهم فیلم بسازم کسی مانع من نیست. اما الان دلم نمی‌خواهد در سینما کاری انجام دهم.

 

وی در ادامه بیان کرد: از طرفی دیگر کسانی هم هستند که نمی‌خواهند من در سینما فیلم بسازم که باز هم به آن‌ها کاری ندارم و اگر شرایط فیلم‌سازی را داشته باشم، کار خودم را انجام می‌دهم. اصلاً دوست ندارم فیلم بسازم. کسی را نمی‌توان مجبور به کاری کرد که دوست ندارد. فکر می‌کنم هنوز تکلیف سینما با اهالی آن روشن نیست. پس اصراری هم به اینکه در شرایط حاضر فیلم بسازم، ندارم.

تقوایی گفت: دلم می‌خواهد خودم تهیه‌کننده فیلمم باشم. به هرحال هزینه ساخت یک فیلم سینمایی آنقدر بالا است که نمی‌توانم هزینه کنم.

کارگردان فیلم “کاغذ بی خط” در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بعضی از فیلم‌هایی هم که ساخته شده‌اند، با عدم اکران روبرو می‌شوند، عنوان کرد: به هرحال وقتی ما نمی‌دانیم چه اتفاقی برای فیلم ساخته شده ما در پیش از اکران خواهد افتاد، ترجیح می‌دهم فیلمی نسازم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 5248 و در روز سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۸:۱۵
2024 copyright.