تلویزیونی ها به سینماگران مجوز می دهند!/کنایه جالب نویسنده روزنامه اعتماد

 

 الهام نداف در اعتماد نوشت :

به فاصله یک هفته بعد از تغییر اعضای شورای پروانه ساخت، نوبت به جابه جایی در شورای پروانه نمایش رسید. این بار با حکم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنج نفر از اعضای شورای پروانه نمایش جای شان را به مدیران فرهنگی و البته یک سینماگر دادند.
به موجب این احکام: کمال تبریزی نویسنده و کارگردان، محمدعلی حسین نژاد تهیه کننده سینما، حسن خجسته معاون سابق صدای سازمان صدا و سیما و نایب رییس اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا- اقیانوسیه، امیر خوراکیان رییس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرادری تهران و محمد احسانی زاده مدیر شبکه نسیم و معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی جایگزین رسول صدرعاملی، محمدرضا جعفری جلوه، حجت الاسلام والمسلمین طه مرقاتی، عماد افروغ و فرشته طائرپور شدند.
در این میان چهار عضو شورای پروانه نمایش با حکم وزیر، بار دیگر در این شورا ابقاع شدند. حسین کرمی رییس مرکز نمایشی سیما، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما و مجید رضا بالا فیلمنامه نویس در دولت دوازدهم هم در شورای پروانه نمایش می مانند.
اما ترکیب جدید این شورا که یکی از مهم ترین بخش های سازمان سینمایی است، چند نقطه مبهم دارد. حضور چشمگیر مدیران صدا و سیما و کاهش سینماگران در چیدمان تازه شورای پروانه نمایش، این شائبه را ایجاد می کند که مدیران ارشاد نمی خواهند در این دوره گرفتار مجوزهای بی پایه و اساس شوند. هرچند خروجی شورای پروانه نمایش در ماه های پایانی دولت یازدهم، مطلوب مدیران ارشاد بود، اما با راه اندازی شورای بازبینی فیلم های توقیفی و تاکید چند باره محمدمهدی حیدریان به حذف تدریجی این واژه از فرهنگ لغت سینمای ایران، حالا باید ستون های شورای پروانه نمایش محکم تر از قبل چیده شود. از طرفی حضور کمال تبریزی در این لیست، با توجه به اختلاف او با مدیران صدا و سیما برای پخش سریال «سرزمین کهن»، نکته قابل توجهی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. او که در دو سال اخیر تمام وقت خود را به این مجموعه اختصاص داده، این روزها باز هم گرفتار اصلاحات و ممیزی های رایج رسانه ملی شده است. به موجب از سرگیری پخش «سرزمین کهن»، شورای بازبینی این سریال در روزهای اخیر تاکید کرد دردسرهای تازه ای به راه افتاده و تبریزی باید از مردم عذرخواهی کند. این کارگردان حالا قرار است در کنار برخی از مدیران صدا و سیما اجازه اکران به فیلم های سینمایی را بدهد.
اگرچه در لیست جدید شورای پروانه نمایش، محمدعلی حسین نژاد به عنوان تهیه کننده سینما و مجید رضا بالا به عنوان فیلمنامه نویس معرفی شده اند اما واقعیت این است که عمده فعالیت این افراد در حوزه مدیریت فرهنگی است و تجربه تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی چندانی در کارنامه کاری شان دیده نمی شود.
با همه این ها، در نگاهی گذرا به ترکیب شورای پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت، می توان فهمید مدیران سازمان عمده تمرکزشان را به بخش صدور مجوز برای فیلمنامه ها اختصاص داده اند. حیدریان با انتصاب محمود اربابی، مسعود نقاش زاده، حسن بلخاری، حسین کرمی و جمال شورجه در شورای پروانه نمایش نشان داد علاقه مند است مشکل را از ریشه حل کند و فیلمنامه ها پیش از ساخت از فیلتر سفت و سخت تری بگذرند. علاوه بر این افراد، به زودی نمایندگان خانه سینما هم به شورای پروانه ساخت اضافه می شوند. این در حالی است که ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در تازه ترین اظهارات خود به ایسنا گفته احتمال حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد: «اگر بتوانیم میزان گفت وگو، مفاهمه و اقناع پذیری را افزایش دهیم و ما به عنوان مدیران فرهنگی درک بهتری از فیلمسازان داشته باشیم، همچنین با پاسخگو بودن فیلمساز به تدریج شورای پروانه ساخت حذف می شود. این موضوع قطعا در نگاه من هست که باید مسیر را به سمتی ببریم تا سینماگران جایگاه حقیقی خود را با مسوولیت پذیری پیدا کنند و فقط شورای پروانه نمایش داشته باشیم. »
البته به گفته داروغه زاده، وجود شورای پروانه ساخت در سال های اخیر یکی از خواسته های سینماگران و تهیه کنندگانی است که در ساخت آثار سینمایی سرمایه گذاری می کنند. نکته جالب در میان حرف های دبیر این دوره جشنواره فیلم فجر، دادن مجوز به برخی فیلمسازان بدون خواندن فیلمنامه های شان است: «این اتفاق براساس سابقه فیلمسازان و اعتمادی که جلب کرده اند رخ می دهد، مثل اصغر فرهادی یا ابراهیم حاتمی کیا که فیلمنامه کامل آنها خوانده نمی شود، حتی آقای صدرعاملی هم که اخیرا پروانه ساخت گرفته اند فیلمنامه کامل شان خوانده نشد.»
حالا در ادامه باید دید واکنش سینماگران به ترکیب تازه این دو شورا (پروانه ساخت و نمایش) چیست و آیا اعضای جدید می توانند حواشی توقیف و رفع توقیف در سینما را کاهش دهند یا خیر.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70364 و در روز دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۱:۱۲
2024 copyright.