تهـران سیصد ساله، سی ساله به نظر می‌رسد! انتقاد تند فرزاد موتمن از عملکرد مدیران تهران

فرزاد موتمن با انتقاد از رویه مدیران شهری در تخریب هر آنچه از تهران قدیم باقی مانده است، تاکید کرد که این شهر به جای ترمیم نابود می‌کنند تا بی‌هویت شود.

به گزارش سینماسینما، فرزاد موتمن کارگردان پیشکسوت سینمای ایران با انتشار تصویری از میدان حسن آباد، در واکنش به آتش سوزی اخیری که در این میدان رخ داد و به موجب آن بخشی از بافت تاریخی میدان دچار آسیب شد، در اینستاگرام نوشت: «حادثه میدان حسن آباد، نه بدلیل آتش سوزی در یک أنبار کالا، بلکه بدلیل بی علاقگی هـمیشگی مسئولین، به حفظ هـر انچه که از تهـران (طهـران) قدیم به جا مانده، صورت میگیرد و إلا ،از ابتدا برای انبارهـایی که تجربه سالهـای اخیر نشان میدهـد که خیلی هـم ، آتش میگیرند، مجوز قرار گرفتن در کنار آثاری که میراث ملی تلقی میشوند، صادر نمیشد.

تهـران با نزدیک به سیصد سال تاریخ، سی ساله بنظر میرسد. در دهـه‌هـای اخیر، سعی شده هـر چیز خاطره انگیزی از چهـره این شهـر محو شود. بجای گسترش واقعی تهـران و تبدیل ان به یک بزرگ شهـر، تراکم فروختند ، تا هـم هزینه اب و برق و فاضلاب و بزرگراهـهـای کمربندی و … را نپردازند، هـم پولی دراورند و هـم بساز و بفروش هـا را به جان خانه هـای قدیمی از نوع “سبک وارطان” و … بیندازند و بجای ترمیم ، نابودشان کنند تا این شهـر بی هـویت و بی هـویت تر شود. درخت هـا را قطع میکنند و بجایش نرده میگذارند تا ترکیب شهـر بیشتر به پادگان شبیه شود و زندگی شهـری را طوری هـدایت میکنند که مردم از خانه به سر کار بروند و هـمین مسیر را برگردند و هـمه تنش حاصل از محیط کار را با خود به خانه ببرند، (انوقت میگویند چرا آمار طلاق بالاست؟)و رأس ساعت دوازده هـم خاموشی میدهـند. نتیجه هـمه این اقدامات ، تهـران کنونی ست که کمتر نشانه هـای یک شهـر (بخصوص یک کلان شهـر) را در خود دارد و بیشتر به روستائی بسیار بزرگ ، اما بدقواره و بد ترکیب که بسیاری از خیابانهـای اصلیش یک طرفه اند و ساختمانهـایش فاقد رنگ و هـارمونی هـستند و هـویت و سبکی را نشان نمیدهـند و فضای عمومیش خاکستری است، شبیه شده است .

نتیجه این است که زندگی در این شهـر برای ساکنین ان چندان لذت بخش نیست، و هـر کس به محض انکه پولی در میاورد که میتواند انرا کنار بگذارد ، خودش را به تفلیس و استانبول و انتالیا و دبی و بانکوک ، و انهـا که وضعیت اقتصادی بهـتری دارند، به بوداپست و پاریس و … میرسانند تا به محض ورود به فرودگاهـهـای یکی از این شهـرهـا ، نفس عمیقی بکشند و بگویند : آخیش!

اگر مسئولین از عملکردشان در احداث شهـری بدون خاطره راضی اند و نتایجش را هـم می پسندند، به هـمین راه ادامه بدهـند که کاملاً موفق شده اند.»

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 117582 و در روز جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵:۲۶
2024 copyright.