تهیه‌کننده «به وقت شام» روایت کرد؛ فیلمی که حاتمی‌کیا می‌خواست از «حاج قاسم» بسازد/ توصیه رهبر انقلاب

محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به‌وقت شام» برای اولین بار ماجرای ابراز علاقه ابراهیم حاتمی‌کیا به ساخت فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در محضر رهبر انقلاب را روایت کرد.

به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به‌وقت شام»،‌ با اشاره به دلایل ساخته نشدن فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در سینمای ایران، به بیان یک خاطره پرداخت و گفت: در دیدار خصوصی که با ابراهیم حاتمی‌کیا خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، آقا ابراهیم به حضرت آقا گفتند من خیلی دوست دارم فیلم زندگی حاج قاسم را بسازم اما ایشان به هیچ عنوان راضی نمی‌شود. حضرت آقا هم گفنتد ایشان خیلی مشغله دارند و شاید دلیلش همین است؛ شما قدری صبر کن! بعد از آن سردار وحید هم گفتند می‌خواهید برویم خانه حاج قاسم و جلسه بگذاریم تا راضی شان کنیم اما ایشان هیچ رغبتی ندارند.

وی در ادامه توضیح داد: تصاویر زیادی از حاج قاسم ضبط شده ولی هیچ کدام هنوز بیرون نیامده است. امثال حاج قاسم‌ها نمی‌خواستند درباره خودشان صحبت شود و منیتی هم نداشتند. برخی آدم‌ها از این مرحله عبور می‌کنند و اهداف والاتری دارند تا اینکه خودشان را پرزنت کنند.

این تهیه‌کننده سینما که در ویژه‌برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه و به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی صحبت می‌کرد، اذعان کرد: اکنون تمام کسانی که در حوزه فرهنگ، سیاست یا اقتصاد کار می‌کنند بار مسئولیتشان زیاد شده است. خیر و شر مشخص است و نمی‌شود عافیت‌طلب بود و تصمیم نگرفت. مرز مشخصی بین آدم‌هایی که خیر و شر وجود دارد و اینطور نیست فضا غبارآلود باشد و نتوانید تصمیم بگیرید. آدم‌ها در این وضعیت نمی‌توانند بگویند ما نمی‌دانیم دشمن واقعی کیست. برخی می‌گفتند اصلا چرا باید برویم سوریه بجنگیم و هزینه کنیم. هیچ استدلالی هم ندارند. برخی بچه‌ها جلوی تلویزیون‌های خارجی می‌نشینند و فردا صبح تحلیل صدای آمریکا و بی بی سی را برای ما می‌گویند. عافیت‌طلبی درد بزرگی است که گریبان خیلی‌هایمان را گرفته است.

شهادت حاج قاسم یک تولد بود

خزاعی با بیان اینکه شهادت حاج قاسم یک تولد بود، ادامه داد: از این پس مردم دنیا حاج قاسم را خواهند شناخت و حاج قاسم‌ها خواهند آمد و الگوی نوجوانان خواهند شد. برخی دوستان می‌گفتند حالا تکلیف چه می‌شود؟ به آنها گفتم مسیر انقلاب را نگاه کنید از دهه ۶۰ اینقدر فراز و نشیب داشته‌ایم؛ بهشتی، مطهری، چمران را از ما گرفته‌اند اما این مسیر ادامه پیدا کرد. خط و مسیر ما مشخص است.

وی یادآور شد: کدام آدم را داریم که در کشورهای مختلف برایش عزاداری کنند؟ مردم کشورهای مختلف دوستش داشته باشند. سردار سلیمانی معامله‌ای با خدا کرده و خدا به او عزت داده است وگرنه در همین تهران روزانه ۴۰۰ نفر فوت می‌کنند، در کل کشور آمار بگیرید تعداد خیلی بیشتر است اما خبر از کدام یک از آن‌ها هست؟ نمی‌گویم بین این‌ها آدم‌های خوب نیستند، اولیا خدا هم هستند که نخواسته‌اند آشکار شوند. مفهوم حرفم این نیست. می‌گویم این عزت و شکوه و عظمت در کشورهای منطقه را که می‌بینید، متعلق به کسی است که برای رضای خدا کار کرده است. کسانی که در قطار جنگ بوده‌اند اما از آن پیاده شده‌اند و دنبال قدرت و پست رفته‌اند و دوست دارند دوباره عزت پیدا کنند، اما نمی‌شود.

تهیه‌کننده «به وقت شام» یادآور شد: شهید حججی را هیچ‌کس نمی‌شناخت اما خدا این همه عزت به او داد چون خالص بوده است و خودش را برای مقوله بزرگتر آماده کرده است و اینها شوخی نیست.

قول حاتمی‌کیا به حاج قاسم برای «به‌وقت شام»

خزاعی در بخش دیگر درباره دغدغه‌هایش در فیلمسازی گفت: ما به عنوان کسانی که در سینما کار می‌کنیم، دلمان می‌خواهد آثار خوبی برای مخاطبان تولید کنیم و دلبستگی آدمها مشخص است. من این آدمها را از نزدیک دیده‌ام و در این فضا تنفس کرده ام و برایم باعث افتخار است تا از این فضا جدا نشوم.

وی درباره تحقیقات «به وقت شام» توضیح داد: آقای حاتمی‌کیا برای تحقیقات با هماهنگی سازمان اوج به سوریه رفتند و این مرحله چند ماه طول کشید و با هماهنگی‌هایی که حاج قاسم دستور آن‌ها را داده بود، همه جا حضور داشت و شرایط حضور در مناطق جنگی هم برای او مهیا شد. او پس از برگشت به یک قصه ۱۰ صفحه‌ای رسید و مرا صدا زد.

این تهیه کننده ادامه داد: زمانی که من این قصه را خواندم گفتم این پروژه، پروداکشن بسیار سنگینی دارد و تا زمانی که زیرساخت‌های آن را آماده کنیم و به ویژوال‌های آن بپردازیم، در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت از اردیبهشت سال بعد می‌توانیم این کار را شروع کنیم، اما او به من گفت من به حاج قاسم قول داده‌ام این را امسال تمام کنم. پرسیدم چرا؟ گفت حاج قاسم گفته‌اند این کار امسال ساخته شود و موضوع داعش در سال آینده تغییر خواهد کرد. همین اتفاق هم افتاد. ما شبانه روز با حمایت خوب سازمان اوج تلاش کردیم و بچه‌ها حتی یک روز آف نداشتند و سه چهار ماه کار کردیم تا به زمان اکران فیلم رسیدیم.

خزاعی یادآور شد: نسخه اولیه کار آماده شد و اولین نمایش را برای سردار سلیمانی گذاشتیم که ایشان با خانواده‌شان تشریف آوردند. برای بچه‌ها خیلی جالب بود سردار سلیمانی که بسیار این منطقه و خیلی از کشورهای مختلف درباره ایشان بحث می‌کنند، چقدر آدم ساده و خودمانی و صمیمی هستند و چه رابطه خوبی با اهالی فرهنگ و هنر دارند.

تهیه‌کننده «به وقت شام» تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی جزو افراد نظامی بود که حوزه فرهنگ را به خوبی می‌شناخت. ما در سوریه در منطقه‌ای می‌خواستیم کار کنیم که بسیار بسیار برای دولت سوریه مهم بود و قرار بود پروازمان از کاخ ریاست جمهوری در دمشق باشد. این جزو مناطق ممنوعه در هر کشوری است و در وضعیت جنگی که اتفاق افتاد هماهنگی‌اش ظرف یک روز دو روز با دو تا تلفن انجام شد. پس زمینه این پشتیبانی خوب تفکر و اندیشه یک آدم بزرگ است که جریان فرهنگ و تاثیرگذاری یک محصول هنری را می‌داند و این نگاه است که آدم را مجذوب می‌کند.

وی اضافه کرد: من حین اکران خصوصی فیلم برای سردار به عکس‌العمل‌های او دقت می‌کردم و برخی از صحنه‌ها می‌دیدم که دارد اشک می‌ریزد. بعد از فیلم به ما گفت من تمام این لحظاتی را که ترسیم کردید بدترشان را از نزدیک دیده‌ام و خاطرات سالهایی که در سوریه با داعش مبارزه می‌کردیم برایم زنده شد. او نشست و با بچه‌ها گفتگو کرد و به آن‌ها هدایای ویژه‌ای از جمله انگشتر متبرک داد.

خزاعی یادآور شد: شما بعضی وقتها در فرودگاه تردد می‌کردید می‌دیدید ایشان هم برای پرواز آمده است. این جنس ارتباط ایشان با مردم و رابطه خودمانی و صفایی که داشت باعث می‌شود امروز که درباره او حرف می‌زنیم، جدا از رشادت‌ها و ایستادگی‌ها و جدا از اینکه یک قهرمان ملی را از دست داده‌ایم و متاثر هستیم بحث ارتباط دلی است که با او برقرار می‌کردیم و ما کمتر شخصیت‌هایی هستیم از اول انقلاب تاکنون که فوتشان باعث چنین تاثری شده باشد و این افراد معدود هستند.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 128459 و در روز شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲:۳۸
2024 copyright.