توصیه‌های معتمدآریا درباره بازیگری

بازیگر ستایش شده سینمای ایران در کارگاهی با حضور هنرجویان «دارالفنون» درباره نکاتی که یک بازیگر حرفه ای باید رعایت کند، صحبت کرد.

به گزارش سینماسینما، آخرین برنامه «دارالفنون» با حضور گرم فاطمه معتمدآریا  بازیگر ایرانی در روز دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه در کاخ جشنواره برگزار شد. او که پیش از خوشامدگویی مازیار میری پر انرژی و شاد روی سن آمده بود، اولین آداب بازیگری را سر وقت بودن دانست.

در آغاز مازیار میری کارگردان و دبیر بخش «دارالفنون» روی سن آمد و گفت: خانم معتمد آریا از نسل بازیگرانی  است که سینما برایش به خاطر سینما بودن مهم است بر خلاف خیلی از بازیگران امروزی.

در ادامه جلسه فیلم مستند داستانی درباره او به کارگردانی دو برادر آذربایجانی بهمن و بهنام ارک نمایش داده شد. معتمدآریا  که تحت تاثیر این مستند قرار گرفته بود با تشکر از آنها گفت: فیلم شما همه چیز داشت، هم شعور، هم خلاقیت و هم عشق. عشقی که همه ما را امروز دور هم جمع کرده، سینما. من امروز می خواهم با شما درباره تجربه بازیگری‌ام در این سال ها بگویم.

kargah motamed aria (32)

کارگاه او که بر خلاف دیگر کارگاه ها از بحث های تئوری دور بود با آشنایی با زبان بدن و بیان شروع شد. او در ابتدا از هنرجویان خواست درست و با ستون فقراتی راست روی صندلی بنشینند، دستهایشان را از هم باز کنند و پاهایشان را هم روی هم نیاندازند.

او این فرم نشستن دست به سینه، با پاهای روی هم و خمیده را مانعی برای برقراری ارتباط با جهان پیرامون دانست و گفت: دریچه های دریافت انرژی و حس را به روی خودتان و دیگران نبندید و با فرم اشتباهی که به بدن خود می‌دهید ارتباط خودتان با محیطی  را که در آن هستید قطع نکیند.

موضوع بعدی که بازیگر فیلم «روسری آبی» به آن اشاره کرد و بیشترین زمان کارگاه را به آن اختصاص داد نحوه درست نفس کشیدن بود. معتمد آریا از هنرجویان خواست تا به شیوه ای که او می گوید بایستند و از بینی نفس را داخل و از دهان بیرون بدهند  نفس بکشند.

او این موضوع را بسیار مهم نه برای بازیگران که برای همه آدم‌ها دانست چرا که به عقیده او وقتی درست نفس می کشید به مغزتان اکسیژن بیشتری می‌رسد و بهتر می توانید فکر کنید. وقتی بدن و بیانتان درست شد تاره می توانید سراغ بازیگری بروید و تا مادامی که بدن و بیان شما درست نباشد اتفاقی برایتان نمی افتد.

بازیگر تحسین شده «گیلانه» با لحن خودمانی‌اش گفت: ما آدم ها ،آ دمهای بی تربیتی هستیم، تربیت نشده ایم تا درست نفس بکشیم. با خودتان تمرین کنید تا در خیابان و خانه دست و پا را جفت نکنید، درست نفس بکشید و  به دیگران هم درست نفس کشیدن را یاد بدهید. چرا که این کار برای همه انسان‌هایی که می خواهند سلامت زندگی کنند خوب است و وقتی یاد بگیرید درست نفس بکشید درست هم فکر می کنید.

kargah motamed aria (29)

فاطمه معتمد آریا با بیان این مطلب که وقتی بدن و بیانمان را درست تربیت کرده باشیم می توانیم آن را به  هر شکلی که می خواهیم در بیاوریم گفت: اگر فیلمبردار هستید ، صدابردار هستید، طراح صحنه هستید و بدنتان را می‌شناسید موفق تر در کارتان هستید.

او در ادامه تمرین ها از هنرجویان خواست تا با خنده این تمرین ها را ادامه دهند تا انرژی خنده به آن ها برسد.

معتمد آریا با بیان اینکه اگر انتظار دارید اتفاق‌های خوب برایتان بیفتد به گذشته برنگردید حتی نیم ساعت گفت: اینها دانش شخصی من است که در زندگی بدست آورده ام، از دوران کودکی که با کانون پرورش فکری تا به امروز که پیش شما هستم.

او از هنرجویان خواست با بدنشان مانند یک پادگان رفتار کنند و تمام اعضایشان را در کنترل خود داشته باشند و توضیح داد: هر شخصیتی فیگور خاص خودش را دارد و اگر به بدنتان مسلط باشید هر نقشی را می توانید بازی کنید.

kargah motamed aria (27)

او افرادی را که  کار فرهنگی می کنند الگویی برای دیگران دانست  و گفت: بازیگری باید با خودش احساس خوشایند برای شما به همراه داشته باشد و اصلا کار بازیگری خوشی و زیبایی است و اگر اینها را ندارد بدانید حتما یک جای کار می لنگد.

معتمد آریا شناخت حواس پنجگانه را اصل مهمی برای بازیگری دانست و گفت: زمانی که ما بچه بودیم بازی داشتیم به نام کوری یا بینا !من از شما می‌خواهم بینا باشید و مانند ترمیناتور چشمتان را تربیت کنید تا همه چیز را اسکن کند.

او در ادامه تمرین هایی را برای شناخت حواس به هنرجویان داد و  گفت: اگر بخواهم همین حالا که وقت تمام شده حرفم را قیچی کنم دوست دارم به شما بگویم شما افراد فرهنگی هستید و برای همین برای خودتان و دیگران باید درست نفس بکشید، زندگی کنید، ببنید، بشنوید و سربازهایتان (اعضای بدنتان و حواستان) را بفرستید به جنگ.

معتمد آریا در پاسخ به سوالی درباره کار کردن با کارگردان‌های کار اولی هم گفت: من با خیلی از آنها کار کردم و مهم ترین عامل برای انتخاب سناریو، سواد و شعور کارگردان و نگاهش به سینما بوده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 15133 و در روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۴:۲۰
2024 copyright.