توضیحات رئیس سازمان سینمایی درباره رده‌بندی سنی آثار سینمایی/ رویکرد اصلی ما فرهنگ‌سازی است

حسین انتظامی در توضیح کیفیت همکاری با چهره‌های شاخصی که نامش در فهرست اعضای هیأت رده‌بندی سنی سینما مطرح شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی امشب و در حاشیه حضور در آیین اختتامیه سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره پیش‌نویس طرح رده‌بندی فیلم‌های سینمایی که صبح امروز به همراه معرفی اعضای هیأت رده‌بندی منتشر شد، توضیحاتی ارائه کرد.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت همراهی چهره‌های شاخصی همچون عماد افروغ، رضا امیرخانی، مصطفی رحماندوست و… که به نظر می‌رسد حضور مستمر آن‌ها در قالب یک گروه جامع برای بررسی آثار سینمایی، اجرایی نباشد، توضیح داد: این گروه اعضایی هستند که طبق پیش‌نویس ارائه شده جلساتی می‌گذارند، فیلم‌ها را می‌بینند و اعلام نظر می‌کنند. با توجه به تعداد فیلم‌هایی که این کارشناسان باید بررسی کنند، پیش‌بینی ما این است که لااقل هفته‌ای یک جلسه باید داشته باشند تا بتوانند فیلم‌هایی که از طرف شورای پروانه نمایش و معاون سازمان به آن‌ها معرفی می‌شود را بررسی کنند.

لزومی به حضور همه اعضا هیأت در تمام جلسات نیست

رئیس سازمان سینمایی با تأیید این نکته که همه فیلم‌های سینمای ایران الزاما توسط این هیأت بررسی نخواهد شد، درباره لزوم حضور همه افراد شاخص این فهرست در جلسات این هیأت گفت: حد نصاب به رسمیت رسیدن جلسات با توجه به اینکه ۳۰ نفر هستند، قرار است در آیین‌نامه داخلی معین شود. از این منظر شاید لازم نباشد همه این اعضا در همه جلسات حضور داشته باشند و مهم تعیین حد نصاب است که قرار است در اولین جلسه خود این افراد به جمع‌بندی برسند.

انتظامی درباره بندی  از این آیین‌نامه که اشاره به ایجاد محدودیت اکران برای فیلم‌های درجه‌بندی شده می‌کند و آیا این بند منجر به محدودیتی تازه برای فیلمسازان نمی‌شود هم گفت:این مورد ارجاع شده است به نظام‌نامه اکران. بالاخره ما در این مورد از کلمه محدودیت سنی استفاده می‌کنیم و در این شرایط طبیعتا باید این محدودیت در اکران نیز نمودی داشته باشد.

وی درباره اینکه در ابتدای آیین‌نامه تصریح شده که صرفا کاربرد مشورتی برای خانواده‌ها دارد و چگونه در یکی از بندها اشاره به ایجاد محدودیت در ظرفیت اکران آن هم از سوی سازمان سینمایی شده است، توضیح داد: برای اجرا، حتما طرح کارکرد مشورتی دارد و رویکرد اصلی ما فرهنگسازی است. برای همین هم در همه اقلام تبلیغاتی تمام موارد هشداردهنده در کنار لوگوی مربوطه درج می‌شود. برای همین هم در آیین ذکر شده که مسئولیت اجرای آیین‌نامه برعهده سینمادار نیست و این خود خانواده‌ها هستند که باید به آن توجه داشته باشند تا ان‌شاءالله در ادامه فرهنگسازی هم صورت بگیرد. تأکید شده که محدودیت اکران، در نظام‌نامه پیش‌بینی خواهد شد.

نظام رده‌بندی تعاملی است، نه یکطرفه

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا این نظام‌نامه موجب ایجاد یک «ممیزی دوم» در فرآیند اکران نخواهد شد هم گفت: قطعا اسم این نظام‌نامه ممیزی نیست. مخصوصاً که کاملاً جنبه تعاملی دارد. در آیین‌نامه تصریح شده است که پلان‌هایی که توسط هیأت حایز درجه‌بندی تشخیص داده می‌شوند، از سوی هیأت به تهیه‌کننده اعلام می‌شود و انتخاب با تهیه‌کننده است که آیا می‌خواهد فیلمش با درجه‌بندی اکران شود یا خیر. این یک نوع نظام نظارتی تازه‌ای است که یکطرفه نیست.

انتظامی درباره ایده مطرح شده از سوی غلامرضا موسوی از تهیه‌کنندگان سینما درباره امکان رسیدگی به شکایات تهیه‌کنندگان از درجه‌بندی اعمال شده برای فیلمشان هم گفت: این یک پیشنهاد خوب است که می‌توان در ادامه به آیین‌نامه اضافه کرد. در حال حاضر متن منتشر شده، پیش‌نویس است و انتظار ما هم این است که طرح‌ها و ایده‌های جدید در قالب همین پیش‌نویس ارائه شود تا گام‌به‌گام و براساس بازخوردها نسخه نهایی آماده شود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح ایده حذف سرگروه‌های سینمایی و تغییر شرایط اکران سینماها گفت: بله این پیشنهاد مطرح شده و این یکی از ایده‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد اما هنوز در این زمینه جمع‌بندی صورت نگرفته است. در این زمینه هم مطالعاتی صورت می‌گیرد و حتما در این مورد هم ابتدا پیش‌نویسی منتشر خواهیم کرد تا نظرات مختلف را کسب کنیم.

سرانجام ادغام «هنروتجربه» در مرکز گسترش

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام طرح ادغام زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی و به‌طور مشخص ادغام موسسه هنروتجربه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اینکه آیا تغییر در مدیریت مرکز گسترش در سرانجام این ادغام تأثیری گذاشته یا خیر هم گفت: در این زمینه نیازی نیست خبری منتشر شود، مهم این است که ما برنامه‌های خود را اعلام کرده‌ایم، جدول برنامه و بودجه سازمان سینمایی در سال ۹۸ منتشر شده است که طبق همان جدول برنامه‌های ما ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه در جدول بودجه‌بندی سازمان هنروتجربه زیر مجموعه مرکز گسترش تعریف شده اما هنوز تغییری در مدیریت این مجموعه به‌وجود نیامده هم توضیح داد: برنامه و بودجه گروه هنروتجربه در قالب مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهد بود، با همان ساختار قبل. کمااینکه پیش‌تر هم ساختار به همین صورت بوده اما الان برنامه و بودجه آن زیر مجموعه مرکز گسترش تعریف شده است. علت اصرار ما برای حرکت در قالب یک برنامه مدون هم همین است که آمد و رفت مدیران تأثیری بر سیاست‌های ما نداشته باشد و عین همان سیاست‌های اعلامی را پیگیری کنیم.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 119901 و در روز دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۲:۳۲
2024 copyright.