جدیدترین توضیحات حسین انتظامی درباره رده‌بندی سنی و شفاف‌سازی

حسین انتظامی درباره طرح رده بندی سنی و شفاف‌سازی جدیدترین نقطه نظراتش را مطرح کرد.

به گزارش سینماسینما، رئیس سازمان سینمایی درباره رده بندی سنی و پاسخ به این سوال که چرا هنوز این طرح بعد از سال‌ها اجرایی نشده و مهمترین عامل در این امر برای رسیدن به نقطه ایده آل چیست؟ گفت: رده بندی سنی موضوعی است که همه فعالان صنفی، منتقدان و ذی نفعان مشترک درباره آن اتفاق نظر دارند تا اساسا در مورد محصولات فرهنگی و مشخصا سینما رده بندی سنی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان جزو گروه‌های آسیب پذیر جامعه هستند و ما از زاویه تولیدکننده و سیاست‌گذار باید از آنها حفاظت کنیم که ان‌شاءالله با کمک فعالان صنفی آنرا به نتیجه می‌ رسانیم.

حسین انتظامی که ۹ شهریور ماه در برنامه سلام صبح بخیر حاضر شده بود با بیان اینکه ما با جنبه‌های تعاملی موضوع رده بندی سنی را کامل‌تر می‌کنیم، ادامه داد: این آیین‌نامه با امضای رییس سازمان سینمایی لازم الاجرا می شود و نسبت به مدل سابق الزام‌آورتر است. اینکه پیش از خرید فیلم و ورود به سینما باید اطلاع‌رسانی کامل انجام شده باشد. بعد از آن ما توصیه‌هایی دریافت کردیم که برایمان مبارک بود. مثلا گفتند وظیفه این کار نباید برعهده شورای پروانه نمایش باشد و با متخصصان جامعه‌شناسی و روانشناسی باشد یا در فاز اول سینماها را با مردم درگیر نکنیم و بر الزامات فرهنگ‌سازی تاکید و جدی‌تر رفتار شود. محدودیت‌های اکران نیز در نظام‌نامه اکران توجه شود و این سری اصلاحات را که از رسانه‌ها و نخبگان به دست آوردیم همکاران در نسخه جدید اعمال کردند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر جدول رده بندی سنی فیلم ها و حذف +۱۸ نیز توضیح داد: + ۱۸ در فرهنگ ما با آنچه مرسومه متفاوت است. همکاران ما متوجه شدند که این امر سوء تفاهم‌هایی را ایجاد کرده است مبنی بر اینکه عده ای می گفتند این رده سنی را زده‌اند تا به یک سری فیلم های خلاف اخلاق مجوز بدهند. درحالیکه منظور ما از روابط زناشویی به معنای آنچه در غرب مرسوم است، نبود. بلکه بدین معنا بود که روابطی در شکل غیرمرسوم باشد و برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد. متاسفانه بعضی از گفتگوها و صحنه‌ها و حرکات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.
وی درباره رده های سنی +۹،+۱۵و+۱۲ نیز گفت: یک سری کارهای تطبیقی و مطالعاتی انجام شده و کشورهای مختلف بررسی شدند و از تجربیاتی که در دنیا اتفاق افتاده همکاران ما استفاده کردند.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه در آمریکا بیشتر در رده‌بندی فیلم‌ها +۱۷ مدنظر است و بخشی را هم برای مشورت خانواده‌ها قرار داده‌اند اما در آیین‌نامه ما همه پکیج به راهنمایی خانواده موکول شده مگر قبل از این غیر از این بود؟! بیان کرد: در گذشته خیلی تاکید نمی‌شد و لوگوی کوچکی روی پوستر فیلم بود که مردم معنای آن را متوجه نمی‌شدند. در مدلی که بعد از این عمل خواهد شد در پوسترها، سامانه‌های فروش برخط بلیت و گیشه قبل از خرید بلیت یک عبارت هشداری می‌آید که تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال یا افراد زیر۱۲ سال توصیه نمی‌شود البته برخی کارشناسان معتقدند دلیل این هم باید ذکر شود.به عنوان مثال بگوییم به خاطر صحنه‌های خشن توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها خانواده‌ها می‌روند و می‌گویند اگر می‌دانستیم فیلم خشن است و دیالوگ های نامناسب دارد کودک‌مان را نمی‌بردیم. همواره نیز فیلمسازان و مسئولان و متصدیان را مخاطب قرار می‌دادند و حالا یک همت عمومی از طرف فیلمسازان و متصدیان وجود دارد.
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو فیلم “متری شش و نیم” رده سنی+۱۵ و “شبی که ماه کامل شد” +۱۲ که این دو فیلم از نظر ارزش‌های سینمایی بالا بودند سوال این است که این ملاک برای ارزش گذاری فیلم‌ها را از کجا می توانیم پیدا کنیم؟ پاسخ داد: بعد از این باید دقت بیشتری شود. تا به حال توسط معاونت سازمان سینمایی یا شورای پروانه نمایش رده‌بندی مشخص می‌شد اما درباره فیلم‌هایی که از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر بعد از این پروانه نمایش بگیرند، توسط جامعه‌شناسان و روانشناسان و متولیان امر تربیت، رده‌بندی سنی انجام می‌شود تا دقیق‌تر باشد و ملاک‌ها هم مشخص‌تر باشد.

انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شفافیت مختص به انتشار صورت‌های مالی شده و در بخش‌های دیگر شاهد شفافیت نیستیم، گفت: شفافیت یکی از رویکرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وقتی می‌خواستند رای اعتماد بگیرند چند رویکرد داشتند که یکی از آنها بحث شفافیت است. در حال حاضر هم وزارت فرهنگ اسلامی نسبت به سایر دستگاه‌ها از نظر شاخص های شفاف سازی جلوتر است، البته هنوز برای رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.

وی ادامه داد: شفاف سازی هزینه‌های مالی یکی از شاخصه‌های شفاف سازی است. شفاف سازی یعنی پیش بینی پذیری. یعنی قبل از اینکه به دستگاهی برای مجوز و حمایت مراجعه کنیم بر اساس ضوابطی که تعیین شده حدس بزنید که با شما موافقت می کنند یا نه و در عین حال برای رقیب خود هم که شرایط مثل ما دارد هم پیش بینی کنیم و ببینیم نتیجه یکی است.

انتظامی خاطرنشان کرد: وقتی وزارت ارشاد همه ضوابط خود را منتشر کند و اینکه چرا فیلمی مثبت ۱۲ و فیلم دیگر مثبت ۱۶ است؟ این امر آغاز پاسخگویی را رقم می زند باید سازمان مربوطه پاسخ داشته باشد. مهمتر از جواب اصلاح رویه هاست یکی از انتقادها به سازمان نسبت بالای هزینه‌های پشتیبانی به هزینه های تولیدی و حمایتی است که در لیست‌هایی که منتشر می‌شود، انتقادهای درست خودش را نشان داده است. یکی دیگر از نکات در رده بندی سنی اعلام نوبت‌های مجوزها است که باید اعلام شود.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره بلاتکلیفی برخی فیلمسازان که مصادیق عدم شفافیت به حساب می‌آید، یادآور شد: من با کارگردان‌های جوانی که همه متولد بعد از انقلاب بودند جلسه‌ای داشتم و به من انتقاد درستی کردند که باعث شد به سمت انتشار جداول برویم. آنها می‌گفتند ماه‌ها است فیلم‌مان را دادیم که تعیین تکلیف شود اما برخی آقایان یک هفته‌ای جواب می‌دهند. البته بزرگان سینما را درک می‌کنیم اما باید تکلیف معلوم باشد. اگر ما جدولی داشته باشیم که مطابق آن ادعاهایی که می‌کنیم اثبات‌پذیر باشد،کمک می کند. علاوه بر نوبت‌ها کسانی که مجوز دارند هم درباره اکران صحبت می‌کنند. به عنوان مثال میگویند ۵۰ فیلم در نوبت اکران است. اگر شما از یک مدیر سوالی کنید او برای پاسخ به جایی مراجعه کند که خود سوال‌کننده از قبل می‌توانست مراجعه کند یعنی شفافیت.

وی درباره تکلیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است؟» توضیح داد: این را باید از همکاران در معاونت ارزشیابی سوال کنم و اطلاعی ندارم ولی آنها باید پاسخگو باشند.
این مدیر درباره پول‌های کثیف و اینکه از کجا وارد سینما شده است نیز توضیح داد: شفافیت امری دو طرفه است و این نکته اشتباه است که فقط از دستگاه‌های حکومتی انتظار داشته باشیم که همه ضوابط و مکاتبات خود را منتشر کنند اما وقتی جواب می‌دهد که ترکیب دو طرفه‌ای باشد بدین معنی است که فعالان صنفی در امر سینما ، احزاب و رسانه‌ها اعلام کنند که مخارج خود را از کجا آورده‌اند و این امر در همه جا مرسوم است و به عنوان مثال،همچنین کاندیدها اعلام کنند که چقدر هزینه انتخاباتی شان شده است و چه کسانی کمک کردند. اینها مواردی است که باید فهرست انها اعلام شود.

انتظامی با بیان اینکه یک پروژه سینمایی باید هزینه ها و درآمدهای خود را اعلام کند تا تبدیل به یک مطالبه عمومی شود،ادامه داد: در این زمینه کارهای خوبی در خانه سینما انجام می‌شود و اینها یک بحث‌های صنفی است. به عنوان مثال، اهالی سینما معتقد بودند که قرارداد تیپ نظامات سینما را بهم ریخته است و اینکه چرا یک فیلمنامه نویس باید ۵ درصد یک هنرپیشه دستمزد بگیرد.

وی درباره اینکه پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: ما متخصص این امر نیستیم و مراقبت می‌کنیم تا تحت تاثیر شایعات قرار نگیریم. برای شفاف‌سازی که امری دو طرفه است و با خودمان آن را شروع کرده‌ایم برای شبکه نمایش خانگی هم برنامه داریم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: هدف اصلی از رده بندی سنی بهداشت روانی جامعه و کودکان و نوجوانان است که هرچه بتوانیم خانواده‌ها را هوشیارتر کنیم موفق تر خواهیم بود.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 120432 و در روز شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۷:۵۶
2024 copyright.