جزئیات برگزاری جشنواره سینماحقیقت بیان شد

دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با تاکید براینکه در این دوره هیچ‌ فیلمی از طریق یک نگاه و مجرای خاص به جشنواره راه پیدا نکرده است گفت: شاید امسال آخرین سالی باشد که جشنواره با گروه انتخاب کار خود را پیش می‌برد و حتی اگر سال آینده دبیر تغییر کند هم با گروه‌های مشاوره به دبیر فیلم‌ها، انتخاب می‌شوند.‌

به گزارش سینماسینما، حمیدی مقدم در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران، سینما حقیقت که صبح سه شنبه ۱۲ آذرماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، درباره اینکه آیا سیاست خاصی در این دوره از جشنواره برای انتخاب فیلم‌ها وجود داشته چون با توجه به رد شدن فیلم بهمن کیارستمی شنیده شده برخلاف سال‌های قبل امسال تمام فیلم‌ها برای تایید و گرفتن مجوز به معاونت نظارت و ارزشیابی ارائه شده‌اند، گفت: امسال تغییر عمده ما در جشنواره در شورای سیاستگذاری شکل گرفت و ‌با گروه‌های مختلف از جمله صدا و سیما که محل اصلی برای نمایش مستند است همکاری کردیم. در واقع این گروه‌های انتخابی ریشه در بدنه سینمای مستند دارند ولی این را باید تاکید کنم که شاید این آخرین دوره باشد که جشنواره با گروه انتخاب کار خود را پیش میبرد و از سال آینده با گروه های مشاوره به دبیر پیش می‌رود.

او افزود: در وزارت ارشاد تمام فیلمهایی که در محافل و مجامع هنری نمایش داده می‌شوند باید مجوز بگیرند. البته  قبلا تعامل وجود داشت که تا الان هم هست و هیچ دخل و تصرفی در نظر گروه انتخاب نشده است. با این حال تنها فیلم همان بود که اشاره کردید چون اصلا امکان نمایش چنین فیلمی با قواعد ما در هیچ جشنواره و رویدادی نیست. بجز این هم امسال هیچ مورد خاصی نداشتیم و فیلم‌ها از هیچ نگاه و مجرایی حتی از نگاه دبیر وارد نشده اند.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل رد شدن فیلم کیارستمی گفت: مسئله اصلی حجاب است که دو سوم فیلم را در برمی‌گیرد و در حوزه مقررات ما امکان نمایش ندارد.

وی‌ در ادامه به ارائه گزارشی آماری از جشنواره پرداخت و گفت: امسال هشت درصد آمار مستندسازی رشد داشته به طوری که ۶۸۷ فیلم در بخش ملی متقاضی شرکت در جشنواره بودند و در بین این آمار ۷۳ شهر کشور درگیر ساخت مستند بودند. همچنین ۳۵۲ فیلم در شهرستان ساخته شده و ۶۲ فیلم در بخش مسابقه ملی به نمایش درمی‌آید.‌در بخش آوینی هم ۲۹ فیلم شرکت دارند. یک بخش ویژه مستندهای کارآفرینی است که از میان ۱۸۷ فیلم متقاضی ، ۱۳ اثر انتخاب شدهاند.

حمیدی مقدم اضافه کرد: امسال ۱۶۸ فیلم در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی نمایش داده میشود که ۵۴ فیلم از ۳۹ کشور خارجی و ۱۱۴ اثر هم ایرانی هستند.‌

وی درباره تفاوت‌های جشنواره امسال گفت: این تفاوت در هویت بصری ما شکل گرفته و اولین بار است که بحث مدیریت هنری طرح شده و این کار توسط رضا عابدینی انجام می‌شود.‌اما اتفاق متفاوت‌تر بحث ساماندهی ورود و کارت است. ما مخاطبان را دسته بندی کردیم و با توجه به فضای محدود، کارت را دارای هویت کردیم تا ورود به سالن با رزرو بلیت شکل بگیرد. به این ترتیب مخاطبان اصلی جشنواره یعنی اهالی رسانه و مستندسازان از اصناف کارگردانان و تهیه کنندگان مستند و برخی دیگر از صنوف جزو فهرست ثبت نامی قرار گرفتند. علاوه بر این برای دیگر علاقه مندان باشگاهی راه انداختیم که مبلغی برای عضویت و استفاده از برخی خدمات می‌پردازند تا بعد بتوانند بلیت رایگان جشنواره را تهیه کنند.‌ ضمن اینکه ظرفیت مشخصی برای فروش به مخاطبان علاقه مند با قیمت ۱۰ هزار تومان گذاشته‌ایم که سانس صبح پنج هزار تومان خواهد بود.

به گفته حمیدی مقدم فیلم های پرمخاطب هر شب در برنامه اکران صبحگاهی دوباره نمایش داده می‌شوند.‌ همچنین تلاش می‌شود با ارائه فرصت تماشا در بخش ویدیو لایبرری از هر گونه بی نظمی جلوگیری شود تا همه فرصت تماشای آثار را داشته باشند.

حمیدی مقدم با بیان اینکه امسال سالن فردوس موزه سینما با فروش بلیت در ۴۲ سانس با جشنواره همراهی می‌کند گفت: در این دوره سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزار کننده به مالک فیلم با تایید تهیه کننده و کارگردان داده می‌شود.‌ البته مراکز آکادمیک و ۱۳ شهر هم متقاضی نمایش آثار هستند.‌

جشنواره سینما حقیقت ۱۵ تا ۲۵ آذر ماه برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 126251 و در روز سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۷:۰۳
2024 copyright.