جزییاتی از بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر

محمدمهدی یادگاریمدیر بیستمین دوره بازار فیلم که در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور ۴۳ خریدار خارجی برای آثار ایرانی در بازار فیلم خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش سینماسینما، محمدمهدی یادگاری مدیر بازار فیلم سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به جدیدترین اتفاقات رخ داده در این دوره از بازار فیلم گفت: برای بیستمین دوره بازار فیلم، ۴۷ غرفه در نظر گرفته شده است که به نسبت سال گذشته ۵ غرفه اضافه شده و همچنین فضای جدیدی برای جلسات مهمانان داریم. از ۴۷ غرفه موجود ۱۸ شرکت خارجی و باقی غرفه ها مربوط به شرکت کنندگان ایرانی است.

وی با اعلام اینکه امسال تلاش شده بالای ۸۰ درصد از شرکت هایی دعوت شود که نقشی در خرید و فروش فیلم دارند، توضیح داد: نباید فراموش کرد که بازار فیلم با دو محوریت اصلی برگزار می شود؛ اول خرید و فروش آثار و دیگری هم بحث انجام تولید مشترک میان کشورها. در همین راستا سعی شد تا شرکت هایی به بازار دعوت شوند که حتما یکی از این مشخصات را داشته باشد.

مدیر بیستمین بازار جهانی فیلم ایران بیان کرد: علت اصلی حضور پررنگ تر شرکت های ایرانی این است که هر بازار بین المللی با هدف فروش آثار خود به خارج از کشور برگزار می شود و برای تحقق این هدف به تمام شرکت های ایرانی که در فروش فیلم فعال هستند، اعلام کردیم تا خریداران خود را به ما معرفی کنند تا با رصد خریداران فیلم، آنها را دعوت کنیم و در همین راستا ۱۷۵ نفر شناسایی و برای همه آنها دعوتنامه ارسال شد که از این تعداد نزدیک به ۴۳ نفر خریدار فیلم از کشورهای مختلف حضور خود را در این بازار قطعی کرده اند.

وی توضیح داد: این گروه از مهمانان ممکن است تا امروز هم فیلم هم سریال ایرانی خریداری کرده باشند، به عنوان مثال بنگلادش از جمله خریداران فیلم از ایران است و سال گذشته ۳۰۰ ساعت برنامه از ایران خریداری کرده است.

یادگاری گفت: یکی از مشکلات شرکت های فروش فیلم در ایران بخش بازاریابی است و در حوزه بین الملل مانند دیگر کشورها فعال نبوده ایم و در این زمینه ضعف داریم. راهکار غلبه بر این مشکل شناخت خریداران و بازارها و معرفی افراد به هم است چراکه این بازار با ارتباط رو در رو میان خریدار و فروشنده رونق می‌گیرد.

وی درباره دیگر بخش های بازار عنوان کرد: در کنار بازار یک ویدیولایبرری در نظر گرفته شده که کل فیلم هایی که در بازار جشنواره وجود دارند در این بخش قابل دسترسی است و خریداران داخلی و خارجی می توانند از آنها استفاده کنند.

این مدیر بازار فیلم تاکید کرد: در این دوره علاوه بر خریداران همیشگی داخلی مانند موسسه ویدئورسانه، سازمان صدا و سیما، برای اولین بار فعالان VOD و IPTV، معاونت مجازی صدا و سیما، اپراتورهای دارای مجوز در فضای مجازی و … نیز دعوت شده اند. همچنین در بخش خریداران خارجی، از شرکت هایی که برای خطوط هوایی کشورهای مختلف فیلم خریداری می کنند نیز دعوت کرده ایم تا در این بازار حضور داشته باشند تا از آثار ایرانی خریداری کنند.

مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان صدا و سیما گفت: برای سهولت کار غرفه داران، لیست همه خریداران را برای غرفه داران ارسال کرده ایم تا در جریان حضور خریداران باشند و بتوانند قرار ملاقات های خود را تنظیم کنند. تاکید می کنم که بازار فیلم ما یک بازار بزرگ با ۱۰۰ها غرفه نیست و البته دنبال چنین بازار گسترده ای هم نیستیم. بازار فیلم ایران یک بازار کوچک است که هدفمند برگزار می شود.
وی تاکید کرد: در کنار بازار فیلم، دو کارگاه آموزشی (ورک شاپ) در روزهای دوشنبه و سه شنبه چهارم و پنجم اردیبهشت ماه برگزار می شود. یکی از این کارگاه ها با موضوع شرایط و مقرراتی که باید در عقد قراردادهای خارجی رعایت شود، برگزار می شود که مخاطب هدف ما سازندگان و فروشندگان فیلم ایرانی هستند. در این کارگاه قرار است شرایط کلی یک شرکت تولیدکننده در مواجهه با یک شرکت پخش کننده و یا یک تلویزیون مورد بررسی قرار گیرد. در این بخش تعدادی از افراد با تجربه در این زمینه تجربه های خود را در اختیار علاقمندانی که برای حضور در آن ثبت نام کرده اند، قرار دهند.

مدیر بازار فیلم توضیح داد: ورک شاپ دیگر با موضوع بحث استانداردهای فنی و نوع ارتباط با جشنواره ها و بازارهای فیلم است. متاسفانه بخشی از فیلمسازان ما با راه های ارتباط با جشنواره های خارجی و استانداردهای مورد تایید بازارهای خارجی آشنایی ندارند و این کارگاه ها فرصت مناسبی برای تبادل نظر افراد مرتبط با این حوزه است.

وی با اعلام اینکه در این دوره نمایندگان مختلفی از جشنواره های بین المللی در بازار فیلم حضور دارند، بیان کرد: نباید فراموش کرد که جشنواره ها یکی از ابزارهای مهم در توفیق فروش فیلم ها هستند به همین دلیل حضور نمایندگان جشنواره ها بسیار مهم است. نکته مهم دیگری هم که باید ذکر کرد این است که تعدد رویدادهای فرهنگی و سینمایی در جهان بسیار زیاد است که باعث سختی حضور افراد در رویدادهای مختلف می شود.

یادگاری در پایان گفت: در این دوره از بازار برای فیلم هایی که در جشنواره ملی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و علاقمند به حضور در بخش جهانی بودند، تبلیغات لازم شده است تا بتواند در بخش بین المللی به فروش برسد. امیدواریم با حضور پر رونق فیلمسازان و صاحبان آثار در شرایط عرضه بین المللی و خرید و فروش فیلم های تولیدشده در سینمای ایران رونق ایجاد شود.

بیستمین بازار فیلم ایران از اول تا ششم اردیبهشت ماه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۹ در پردیس چارسو در تهران برگزار است.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 52395 و در روز جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵:۱۲
2024 copyright.