جشنواره‌ای جمع و جور اما پرمحتوا برگزار می‌کنیم/ تقوایی و مجیدی داوران ایرانی جشنواره جهانی فیلم فجر

 رضا میرکریمی گفت: برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به دنبال سفره رنگینی نبودم و جشنواره‌ای جمع و جور، اما پرمحتوا می‌خواستم. به همین دلیل همه فیلم‌ها را دیده‌ و انتخاب کرده‌ام و پای مسئولیت آن می‌ایستم.

به گزارش سینماسینما،  دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر آخرین ساعات روز جمعه ۲۰ فروردین ماه با حضور در برنامه سینمایی هفت درباره ویژگی‌های این دوره صحبت کرد. میرکریمی گفت: سال‌هاست سابقه برگزاری جشنواره ملی و بین‌الملل با یکدیگر را داریم و با توجه به بزرگ شدن و مردمی شدن بخش ملی و توجه بیشتر به سینمای داخلی، بخش جهانی چندان دیده نمی‌شد و همین مورد توجه نبودن باعث می‌شد که ضعف‌های برگزاری آن، مهمانان و هزینه‌هایی که برای آن می‌شد هم دیده نشود.

او ادامه داد: این جدایی بی‌سابقه نبوده و پیش از این جشنواره فیلم کودک اصفهان و فیلم کوتاه هم از جشنواره فیلم فجر جدا شده بودند و این جشنواره زایش‌هایی داشته است. با اینکه جزو افرادی نبودم که برای جدا شدن این جشنواره از بخش ملی تصمیم ‌‌گرفتند، اما از آن دفاع می‌کنم و فکر می‌کنم وقت آن رسیده بود که این اتفاق بیفتد. در این شراط جشنواره جهانی باید یکه و تنها وارد میدان شود و ببینیم حرفی برای گفتن دارد یا نه؟ که اگر ندارد آن را حذف کنیم و کنار بگذاریم و این مقدار هزینه نکنیم.

میرکریمی با تاکید بر اینکه همه رویدادهای فرهنگی نیاز به هدفی مشخص دارند، عنوان کرد: اگر هدف مشخصی برای رویدادهای فرهنگی وجود نداشته باشد، انجام آن‌ها دور ریختن هزینه و کاری دکوراتیو است، به همین دلیل وقتی از جشنواره‌ای با پسوند جهانی صحبت می‌کنیم باید بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم. همچنین یادمان باشد که هیچ جشنواره‌ای در جهان برگزار نمی‌شود که اهداف کشور میزبان را پیگیری نکند و کسی نیست که محض رضای خدا جشنواره برگزار کند. هر کشوری روی اهداف ملی خودش در مباحث بین‌المللی تمرکز می‌کند.

این کارگران ادامه داد: وقتی دبیری جشنواره به من پیشنهاد شد، به این فکر کردم که انتقادهای خودم را به فرصت بدل کنم و در وهله اول هدفمند شدن جشنواره را در دستور کار قرار دادم، به طوری که هر جزئی که به آن اضافه می‌شود، معنا داشته باشد.

او افزود: در ابتدا به مشکلات جشنواره فکر کردم، اینکه چرا سال گذشته بیشتر سالن‌‌های جشنواره خالی بود. آیا مردم سینما رفتن را دوست ندارند؟ یا به دلیل در دسترس بودن فیلم‌های خارجی ترجیح می‌دهند در خانه آنها را تماشا کنند؟ در نهایت به نظرم رسید رویکرد غلط جشنواره بین‌الملل فجر باعث شده بود که این بخش مخاطب چندانی نداشته باشد.

میرکریمی همچنین تاکید کرد: در منطقه هیچ جشنواره‌ای نداریم که قدرت و اعتبار سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر را داشته باشد و هیچ رویداد فرهنگی ثابتی هم برگزار نمی‌شود. در آسیای میانه و دیگر کشورهای همسایه سینمای ایران را دوست دارند و برای فیلم‌های خودشان از المان‌های فیلم‌های ما استفاده می‌کنند، چرا فضایی را به وجود نیاوریم که همین کشورها بتوانند فیلم‌های ایرانی و فیلم‌های هم‌جنس را ببینند؟

کارگردان فیلم سینمایی «به حبه قند» با اعتقاد به اینکه جشنواره‌های جهان در دو دسته جای می‌گیرند، عنوان کرد: یک دسته جشنواره‌های پیشرو هستند که شاید تعدادشان کمتر از ۱۰ عدد باشد، دسته دیگر جشنواره‌‌های پیرو هستند که انتخاب‌های دسته اول را کپی می‌کنند. در این میان با اینکه جشنواره فیلم فجر دستاوردهای زیادی داشته، اما به دور از اینکه بخواهیم دوره‌های قبلی را نقد کنیم، در گذشته بخش بین‌الملل کاملا پیرو بوده است. این در حالی است که الگوهای آن‌ها با ما تفاوت زیادی دارد. برای نمایش فیلم‌ها مجبور به سانسورهایی در آنها می‌شدیم و بعد کارگردان‌ها را از فیلم‌ها دور می‌کردیم که نفهمند چه اتفاقی برای اثرشان افتاده است.

او در ادامه با بیان اینکه جشنواره‌‌های بزرگ تم خاصی را در انتخاب آثار رعایت می‌کنند، به جشنواره فیلم برلین سال گذشته اشاره کرد که بیشتر آثار با تم اصلی مهاجرت انتخاب شده بودند و حتی جوایز هم به همین شکل داده شد، میرکریمی گفت: البته این نکته وجود دارد که جشنواره ها با اهداف خاص خودشان به یک موضوع نگاه می‌کنند، اما به طور کلی فضای مشخصی را از زمان انتخاب آثار برای جشنواره در نظر می‌گیرند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با عنوان اینکه برای رسیدن به این هدف مشخص از ۹ ماه قبل برنامه‌ریزی‌هایی را داشته است، ادامه داد: برای این جشنواره به دنبال سفره رنگینی نبودم و می‌خواستم همه چیز جمع و جور باشد، اما همه فیلم‌ها را دیده و انتخاب کرده‌ام و پای مسئولیت آن‌ می‌ایستم، با اینکه مشاوران زیادی داشتم. به دنبال برگزاری جشنواره‌ای کوچک اما پرمحتوا بودم.

او تاکید کرد: برای انتخاب آثار به سینمای منطقه اهمیت زیادی دادم، برای مثال دو فیلم از کشور عراق در جشنواره حضور دارد که در میان جنگ و خون‌ریزی ساخته شده و در این شرایط من باید فیلمساز و فیلمش را کشف کنم، او هم چنین انتظاری را از سینماگر ایرانی دارد.

میرکریمی با اشاره به اینکه در انتخاب آثار استانداردهای سینمایی رعایت شده‌اند، گفت: یکی جنبه‌های جذابیت فیلم‌ها این است که مخاطب هیچ‌کدام را نمی‌شناسد و برایش تازگی دارند. در جشنواره ۵۰ فیلم از ۵۰ کشور جهان داریم که ۲۶ تای آن‌‌ها افتتاحیه خاورمیانه، ۱۸ تای آن‌ها افتتاحیه آسیا و ۸ تای آن‌ها افتتاحیه جهانی دارند.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بازار فیلم این دوره گفت: امسال شرکت‌های خارجی را هدفمند دعوت کردیم و بنا را بر این گذاشتیم، هر شرکتی که سال گذشته از ایران فیلم خریده باشد، امسال مهمان ماست و هزینه‌هایش را پرداخت می‌کنیم و دیگر شرکت‌ها برای حضور باید خودشان هزینه کنند.

او همچنین گفت: امسال بولتن را از برنامه‌های معمول جشنواره حذف کرده‌ایم و اپلیکیشنی را به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی کرده‌ایم که تمامی اطلاعات جشنواره و فیلم‌ها و نمایش‌ها روی آن وجود دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «امروز» با بیان اینکه در بخش مسابقه‌ سینمای ایران سه سهمیه داشت، گفت: «اروند»، «نفس» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به لحاظ تنوع آثار قابل توجهی هستند و فکر می‌کنم رقیب خوبی برای دیگر فیلم‌های جشنواره هستند.

میرکریمی با اشاره به بخش دارالفنون جشنواره جهانی فجر گفت: در این بخش ۱۲۰ جوان زیر ۲۷ سال که ۷۰ نفر آن‌ها از سراسر ایران و ۴۰ نفر آن‌ها از کشورهای دیگر و همسایه هستند انتخاب شده‌اند، هر کدام از این جوان‌ها یک فیلم خوب ساخته‌اند و با هم تیمی شده‌اند که در مدت ۶ روز در یک اردوی علمی حضور خواهند داشت.

او ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال کمک گرفتن از داوطلبانی است که می‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند و کمک کنند. برای انتخاب این افراد اطلاعیه‌ای دادیم و افراد زیادی که به چند زبان تسلط داشتند، اعلام آمادگی کردند و در نهایت ۵۰ نفر از آن‌ها به عنوان راهنمای مهمانان انتخاب شدند تا ما را در اجرای برنامه‌ها یاری دهند.

دبیر جشنواره با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰۰۰ نفر در سایت جشنواره برای حضور در کاخ ثبت نام کرده‌اند، گفت: ما می‌دانیم که در این جشنواره باید مخاطب خودمان را پیدا کنیم. به همین دلیل نمایش در دانشگاه‌ها را یکی از این راه‌ها دانستیم و به دنبال آن برای برگزاری ورک شاپ‌ها در دانشکده سینما و تئاتر دست به بازسازی سالن این دانشکده زدیم که در مدت ۱۰ روز با حمایت موسسه سینما شهر این اتفاق افتاد.

او همچنین از نمایش‌های ویژه جشنواره صحبت کرد و افزود: در بخش نمایش‌‌های ویژه نسخه بازسازی شده مستند «باد صبا» و فیلم سینمایی «گاو» را داریم. از طرفی قرار است برای اولین بار فیلمی تاریخی از ۹۰ سال پیش، از ایران را که در مسکو نگهداری می‌شده، در موزه ایران باستان نمایش دهیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در بخشی از صحبت‌هایش به محل اسکان مهمانان خارجی اشاره کرد و گفت: هتل فردوسی که در مرکز شهر واقع شده، میزبان مهمانان خارجی است، در اطراف این هتل حدود ۱۵ موزه وجود دارد که مهمان‌ها می‌توانند با پای پیاده هم موزه‌ها را ببینند و هم با بافت شهری تهران آشنا شوند، چیزی که در سال‌های قبل اتفاق نمی‌افتاده و مهمانان را در هتل‌های شمال شهر اسکان می‌دانند.

میرکریمی که بارها به صرفه جویی در هزینه‌های جشنواره اشاره کرده، گفت: در جشنواره امسال از محل صرفه‌جویی هزینه‌های تشریفات، بخش دارالفنون را راه انداختیم و توانستیم ۱۰۰ میلیون تومان برای جوان‌هایی که می‌آیند، هزینه کنیم.

وی در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد که اگر کسی تمام ۲۴ ساعت را هم در پردیس سینمایی چارسو باشد، باز هم نمی‌تواند همه فیلم‌هایی سینمایی را ببیند، گفت: همه فیلم‌ها تنها یک نمایش دارند و در پایان هر روز یک سانس نمایش مردمی قرار داده‌ایم که حتی آن‌هایی که در سایت ثبت نام نکرده‌اند هم می‌توانند حاضر شوند و بهترین فیلم هر روز را تماشا کنند.

یکی دیگر از نکته‌هایی که میرکریمی به آن اشاره کرد، ثبت نام بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی رسانه بود که قرار است پس از بررسی و شناسایی هرکدام از این افراد برای‌شان کارت صادر شود. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان نیز نام داورهای بخش سینما سعادت را اعلام کرد که داوران ایرانی آن ناصر تقوایی و مجید مجیدی هستند. زینب آتاکان، خوزه لوئیس گوئرین، ایوو فلت، ژوانگ ‌‌ژوانگ تیان و امانوئل پروس داوران خارجی این دوره هستند.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه ۹۵ به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن به نشانی www.fajriff.com مراجعه کنید.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 14570 و در روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۲:۲۷
2024 copyright.