پوریا آذربایجانی در گفت‌و‌گو با سینماسینما/ «جشن دلتنگی» شبیه آثار فرهادی یا سینمای آمریکای جنوبی نیست

سینماسینما، علی پاکزاد – پوریا آذربایجانی کارگردان سینما گفت: «فیلم «جشن دلتنگی» فقط فیلم من است و من کارگردان آن هستم. یعنی این فیلم هیچ ربط و شباهتی به فیلم های دیگر ندارد. این فیلمی از آمریکای جنوبی یا نسخه ای از فیلم اصغر فرهادی نیست بلکه متعلق به کارگردان اثر است. دلیل آن هم این است که قصه خودش را دارد و کپی هیچ فیلم دیگری نیست.»

به گزارش سینماسینما، پوریا آذر بایجانی بعد از ساخت فیلم «اروند» به سراغ تولید فیلم جدیدش با نام «جشن دلتنگی» رفت. این دو فیلم از لحاظ ژانر و قصه تفاوت‌های زیادی دارند. «جشن دلتنگی» یک فیلم شهری اجتماعی است که در لوکیشن های گوناگون فیلمبرداری شده است. بازیگران این فیلم عبارتند از: بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته آ پناهی ها و ساغر قناعت که در «جشن دلتنگی» نقش‌آفرینی می‌کنند.

آذربایجانی درباره حضور این فیلم در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: «فیلم «جشن دلتنگی» یک فیلم کاملا اجتماعی است. این فیلم تفاوت زیادی از لحاظ داستان و ژانر با فیلم «اروند» دارد و از لحاظ پروداکشن نسبت به «اروند» سبک‌تر است. فیلمی شهری قلمداد می شود. البته نسبت به فیلم های اجتماعی تولید سختی داشت و می توانم بگویم که فیلم سختی است. ما ۴ روایت متفاوت داریم. مجبور شدیم که شخصیت های مختلف فیلم را در جاهای گوناگون دنبال کنیم و از آنها بازی بگیریم. فیلم از لحاظ لوکیشن محدود نیست. پروسه تولید ما سخت بود اما تهیه کننده باعث شد که کارها به خوبی پیش برود و نکته مهمتر اینکه این فیلم از جایی کمک نگرفته است و کاملا بخش خصوصی حامی «جشن دلتنگی» بوده. حوزه هنری یا ارگان های دیگر هم در این زمینه نقشی نداشتند و کمکی نکردند. تهیه کننده با بودجه شخصی این فیلم را تهیه کرد.»

او ادامه داد: «موضوع اصلی و روایت ما در این فیلم تنهایی است. اما روایت های متفاوتی داریم که این موضوعات به واسطه «اینستاگرام» به هم وصل می شوند. ما با چهار قصه طرف هستیم که فضای مجازی باعث پیوند آنها می شود. البته فضای مجازی نقش اصلی این فیلم را بازی نمی کند. بلکه ما روی بحران تنهایی افراد تمرکز کردیم.»

آذربایجانی درباره انتخاب بایگران این فیلم گفت: «ما در قصه زوجی را داریم به نام لاله و کاوه که رابطه ویژه ای با هم دارند که البته تغییراتی نیز این میان به وجود می آید. به دلیل ارتباط گرمی که بین این زوج وجود دارد ترجیح دادم که به دنبال بازیگرانی بروم که به غیر از فضای حرفه ای و سینما یک مراودات شخصی و عمیق تری هم داشته باشند که به مینا ساداتی و بابک حمیدیان رسیدم. زن و شوهر بودن این زوج باعث شد که این رابطه باور پذیرتر باشد. زیرا قسمت هایی از فیلم هست که این دو دست هم را می گیرند و با هم ارتباط برقرار می کنند. به زوجهای دیگری هم فکر کرده بودم اما به بابک حمیدیان و مینا ساداتی رسیدم.»

کارگردان فیلم «جشن دلتنگی» درباره انتخاب فیلم در بخش مسابقه و هیات انتخاب گفت: «اصولا در مسیر هیچ جشنواره‌ای گام بر نمی‌دارم. جشنواره فجر هم مسیر واضحی ندارد. دلیل اصلی من برای ساخت فیلم احساس و توجه به دغدغه‌های درونی خودم است. یعنی اگر فکر کنم که باید بسازم این کار را انجام می دهم و برایم مهم نیست که دیگر چه اتفاقی رخ می دهد. درباره فجر هم باید بگویم که ما فیلم را ساختیم و تحویل دادیم آنها هم پسندیدند.»

آذربایجانی درباره جذابیت های سیمرغ بلورین فجر گفت:«فیلم «جشن دلتنگی» فقط فیلم من است و من کارگردان آن هستم. یعنی این فیلم هیچ ربط و شباهتی به فیلم های دیگر ندارد. این فیلمی از آمریکای جنوبی یا نسخه ای از فیلم اصغر فرهادی نیست بلکه متعلق به کارگردان اثر است. دلیل آن هم این است که قصه خودش را دارد و کپی هیچ فیلم دیگری نیست.تلاش ما این بود که در این فیلم چیزی دیده نشود. یعنی تاثیری از کارگردان و یا عناصر دیگر وجود نداشته باشد. فکر می کنم نقطه قوت فیلم فیلمنامه آن باشدنمی توانم  بگویم که ما در چه حوزه هایی کاندید می شویم.امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلم ما به وجود بیاید. االبته جشنواره فجر به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست.»

او در انتها درباره جشنواره فیلم مقاومت گفت: «اینکه می گویند هیچ جشنواره ای قابل پیش بینی نیست کاملا درست است. فیلم «اروند» در جشنواره بین الملل سیمرغ گرفته است. اما در جشنواره مقاومت که ژآنر اصلی آن جنگ است . هیچ اتفاقی برای فیلم نیفتاده است. ما در هیچ رشته ای کاندید نشدیم. دلیل آن هم این است که ما غیر خودی هستیم. بسیاری بودند که حمایت نکردند و توجهی نداشتند. اما تهیه کننده «جشن دلتنگی» تا روز آخر کنار فیلم ایستاد. همسرم هم در این فیلم نقش بسزایی داشت.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 78039 و در روز سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳:۲۶
2024 copyright.