جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما می‌زند

جواد نوروزبیگیجواد نورزبیگی تهیه‌کننده سینما معتقد است: اگر پژوهش در آثار سینمایی صورت بگیرد یک اثر با منطق تولید خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، جواد نوروزبیگی با بیان اینکه سینمای ایران نیازمند پژوهش است، گفت: طبیعی است که باید به مقوله پژوهش هنگام فیلمنامه‌نویسی توجه بیشتری شود تا اثری که قرار است ساخته شود، در مسیری درست پیش رود و قابل باور باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش در آثار سینمایی نیز افزود: متاسفانه این اتفاق در آثار سینمایی کمتر می‌افتد، بعضا فیلمنامه‌هایی را می‌بینیم که تخیل هستند، درصورتیکه تحقیق و پژوهش در فیلمنامه باعث می‌شود تا منطق در قصه‌ها شکل بگیرد.

شخصا سعی می‌کنم فیلمنامه‌هایی که برایم می‌آیند اگر فاقد این ویژگی باشند در پیش‌تولید و حین ساخت خلاءشان را جبران کنم. یعنی هر موضوع تخصصی که داشته باشد سعی می‌کنیم درباره آن تحقیق کنیم و مشاوره بگیریم.

نوروزبیگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: اما متاسفانه تعداد زیادی از فیلمنامه‌ها بدون تحقیق و پژوهش به نگارش در می‌آیند و این امر آسیبی جدی به اثر می‌رساند.

وی درباره اینکه آیا پژوهش تنها مربوط به حوزه فیلمنامه‌نویسی می‌شود نیز گفت: در زمان اجرا نیز می‌توان به این موضوع پرداخت چرا که نتیجه فیلمنامه همان چیزی است که ما اجرا می‌کنیم، طبیعتاً اگر در زمان تولید و اجرا نیز به تحقیق و پژوهش اهمیت داده شود شاهد کار منسجم‌تری خواهیم بود. از همین‌رو حضور مشاوران لازم و ضروری به نظر می‌رسد چرا که کارگردان در همه حوزه‌ها تخصص ندارد و نمی‌تواند روی تمامی موضوعات اشراف کامل داشته باشد. یک کارگردان در طول کار، در زمینه کار تخصصی‌اش یعنی همان کارگردانی متمرکز می‌شود اما این مشاوران هستند که می‌توانند نظر تخصصی درباره هر سوژه و موضوعی را داشته باشد.

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه اگر به موضوع پژوهش در آثار سینمایی اهمیت بیشتری داده شود می‌توان شاهد آثار منسجم‌تر و تاثیرگذارتری بود، گفت: اثری که این مرحله را طی کرده باشد اثری با منطق می‌شود که جای هیچ سوالی را برای مخاطب باقی نمی‌گذارد و همه پاسخ‌ها در فیلم داده می‌شود.

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 152574 و در روز جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۳:۴۲
2024 copyright.