جوانانی که امسال ستاره می‌شوند/ سه: امیر جدیدی

فیلم منسینما سینما، سام بهشتی ــ خیلی از انسان ها در طول زندگی به دنبال شهرت هستند و سودای بازیگری در سر دارند، اما در این میان تعداد کمی از آن ها به خواسته دل خود می رسند و در یک شب راهی صد ساله را طی می کنند. نمی توان فقط انگیزه بازیگری داشت و بدون استعداد وارد این عرصه شد، کمی هم باید توان را ضمیمه مطلب و چاشنی کارِ خود کرد.

امیر جدیدی یکی از چهره های جوان سینمای ایران بود که به دلیل رفاقت دیرینه اش با هومن سیدی توانست وارد عرصه سینما شود و ثابت کند که حرفی برای گفتن دارد. این بازیگر در ابتدای مسیر بازیگری اش در فیلم های هومن سیدی، به ایفای نقش پرداخت نخستین حضور امیر جدیدی، در اولین فیلم سیدی با عنوان «آفریقا» بود.

در آن سال ها وقتی این فیلم در بخش آثار ویدیویی جشنواره فیلم فجر، اکران شد، جدیدی توانست نظرهای زیادی را به سوی خود جلب کند با این وجود اما هنوز به چهره شناخته شده و مطرحی تبدیل نشده بود، کمی بعد که هومن سیدی تصمیم گرفت فیلم تازه اش با عنوان «سیزده» را جلوی دوربین ببرد، یکی از نقش های اصلی و تاثیرگذار فیلمش را به او سپرد و این بازیگر جوان در کانون توجه خانواده سینمای ایران قرار گرفت.

در گام بعدی ابوالحسن داوودی، به سراغ این بازیگر رفت و یکی از نقش های فیلم «رخ دیوانه» را به او  سپرد و این بازیگر به خوبی از عهده آن نقشی که از سوی کارگردان بزرگی همانند داوودی به او سپرده شده بود، بیرون آمد. بعد از این اتفاق امیر جدیدی، برای خانواده سینمای ایران و عده ای از مخاطبان عام به یک چهره شناخته شده تبدیل شده بود.

اما این بازیگر در مسیر حرفه ای اش، کمی هم خوش شانس بود البته نمی توان گفت که او بازیگر باهوشی نیست، چون در تمامی انتخاب های اش عملکردی هوشمندانه داشته است.

امیر جدیدی امسال از سوی مانی حقیقی پیشنهاد ویژه ای داشت، مانی حقیقی جز آن دسته از کارگردانان سینمای ایران است که در انتخاب بازیگرانش بی گدار به آب نمی‌زند و انتخاب اشتباهی نمی‌کند، گواه این حرف هم فیلم ماندگار «کنعان» است، که این فیلم هنوز در اذهان باقی مانده است.

حقیقی در سال جاری که تصمیم داشت فیلمی تازه ای با نام قدیمی«شن،جن،ین» و نام جدید «اژدها وارد می شود» را بسازد، برای نقش اصلی این فیلم به دنبال چهره جوان و تاثیر گذاری بود که پس از بررسی های فراوان در مرحله پیش تولید به امیر جدیدی رسید و نقش اصلی تاره ترین فیلمش را به او سپرد.

شنیده ها حاکی از این است که این بازیگر جوان سینمای ایران در تازه ترین فیلم مانی حقیقی حضور متفاوتی دارد و این نقش سکوی پرتاپی برای او در ادامه مسیر بازیگری اش خواهد شد.

«اژدها وارد می شود» بعد از حضور در فجر سی و چهارم، مسافر برلین است و این فیلم در بخش مسابقه این جشنواره جهانی حضور دارد، این که چه اتفاقی برای فیلم بیفتد، زیاد برای ما ملاک نیست و مساله مهم دیده شدن حضور این بازیگر در یک میدان جهانی است.

این اتفاق برای امیر جدیدی بازیگر جوان سینمای ایران یک فرصت ویژه تلقی می شود، اگر چه فیلم «سیزده» هومن سیدی هم در آن مقطع زمانی در جشنواره های مختلف آسیایی و آن سوی آبی اکران شد، ولی حضور در فیلمی که جدیدی نقش اول آن باشد، در چنین جشنواره ای برای این بازیگر اتفاق مهمی است.

«اژدها وارد می شود» تنها فیلم جدیدی در بخش سودای سیمرغ نیست، او امسال در یک فیلم دیگر هم حضور دارد. جدیدی با کارگردان جوانی در این فیلم کارکرده،  به زعم آن هایی که این اثر را به تماشا نشستند، فیلم «من» یکی از پدیده های جشنواره امسال است.

امیر جدیدی در فیلم «من» در مقابل لیلا حاتمی بازیگر توانای سینمای ایران قرار گرفته و ایفاگر یکی از نقش های اصلی نخستین فیلم سهیل بیرقی است. چیزی که از شواهد و قرائن بر می‌آید این است که این بازیگر جوان سینمای ایران امسال شانش این مساله را دارد که نامش در کنار بزرگان، سینمای ایران در لیست نهایی نامزدهای بخش سودای سیمرغ باشد، چون توانایی آن را دارد و برای رسیدن به جایگاه تلاش کرده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 9988 و در روز سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۹:۲۴
2024 copyright.