«جوانی» جوایز فیلم اروپا را درو کرد

مایکل کین و هاروی کایتل در جوانیتازه‌ترین ساخته پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی فاتح بیست و هشتمین دوره جوایز فیلم اروپا شد.

به گزارش «سینماسینما» مراسم این دوره جوایز فیلم اروپا که از آن به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد می‌شود، شنبه شب با حضور بیش از ۹۰۰ مهمان در مراسمی در برلین، آلمان برگزار و بهترین‌های سال ۲۰۱۵ سینمای اروپا معرفی شدند.

به گزارش ورایتی، «جوانی»‌ به کارگردانی پائولو سورنتینو با دریافت سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد اروپا (مایکل کین) پیروز بزرگ جوایز فیلم اروپا ۲۰۱۵ لقب گرفت.

کین در این فیلم نقش یک آهنگساز/رهبر ارکستر بازنشسته را بازی می‌کند که همراه دوست قدیمی‌اش (هاروی کایتل) که یک کارگردان سینماست و خود را برای ساخت آخرین فیلمش آماده می‌کند، برای تعطیلات به تفریحگاهی در آلپ در سوئیس آمده‌اند.

«جوانی» که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه، سوییس و بریتانیاست، در دو بخش بهترین فیلمنامه‌نویس و بهترین بازیگر زن (ریچل وایس) نیز نامزد بود.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. سورنتینو دو سال پیش نیز با «زیبایی بزرگ» برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شد و فیلمش چهار جایزه دیگر نیز دریافت کرد. «پیامدهای عشق»، «دوست خانوادگی»، «ستاره» (برنده جایزه داوران جشنواره کن) و «این جا باید باشد» با بازی‌شان پن، از دیگر فیلم‌های اوست.

«خرچنگ» به کارگردانی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی، «یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» به کارگردانی روی آندرشون فیلمساز کهنه‌کار سوئدی، «قوچ‌ها» (Rams) به کارگردانی گریمور هاکونارسون تولید مشترک ایسلند و دانمارک، «موستانگ» به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون تولید مشترک فرانسه، آلمان و ترکیه و فیلم آلمانی «ویکتوریا» (Victoria) به کارگردانی سباستین شیپر، دیگر نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا بودند.

سورنتینو برای دریافت جایزه بهترین کارگردان، مالگوژاتا شوموفسکا کارگردان لهستانی برای فیلم «بدن»، نانی مورتی دیگر کارگردان ایتالیایی برای «مادرم» همین‌طور لانتیموس، آندرشون و شیپر را به عنوان رقیب پیش رو داشت.

مایکل کین نیز برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد با تام کورتنی برای «۴۵ سال»، کالین فارل برای «خرچنگ»، کریستیان فریدل برای «۱۳ دقیقه» و ونسان لیندون برای «حد یک مرد» رقابت داشت.

کین بجز دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد، جایزه افتخاری رئیس و هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا را هم گرفت که در تقریباً ۳۰ سال گذشته برای سومین بار است اعطاء می‌شود. دو نفر دیگر مانوئل دی اولیویرا و میشل پیکولی بودند. آگنیشکا هولاند رئیس هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا و ویم وندرس رئیس این آکادمی هستند.

کین بعد از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد به شوخی گفت: در ۵۰ سال در اروپا هیچ‌وقت جایزه نگرفته بودم، اما امشب دو جایزه بردم.

شارلوت رامپلینگ برای بازی در فیلم «۴۵ سال» به کارگردانی اندرو های برنده جایزه بهترین بازیگر زن اروپا شد. او در این فیلم نقش زنی را دارد که خود را برای چهل و پنجمین سالگرد ازدواج خود آماده می‌کند، اما خبرهایی به گوش همسرش (با بازی کورتنی) می‌رسد که او را به نیم قرن قبل بازمی‌گرداند و… رامپلینگ سال گذشته نیز برای کار خود در «۴۵ سال» برنده خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین شد. رامپلینگ همچنین جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا را دریافت کرد.

مارگریتا بوی برای «مادرم»، لایا کوستا برای «ویکتوریا»، آلیسیا ویکاندر برای «اکس ماکینا» و وایس رقبای رامپلینگ در بخش بهترین بازیگر زن بودند.

جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا به لانتیموس و افتیمیس فیلیپو برای «خرچنگ» رسید. این فیلم داستانی عاشقانه را به تصویر می‌کشد که در آینده نزدیک در جایی روی می‌دهد که آدم‌های مجرد باید در ۴۵ روز جفت پیدا کنند، وگرنه به حیوان تبدیل و در طبیعت رها می‌شوند.

«خرچنگ» در مجموع در چهار بخش نامزد دریافت جوایز فیلم اروپا بود. سارا بلنکینساپ نیز برای این فیلم جایزه بهترین طراح لباس اروپا را برد که نام برنده این بخش همراه چند بخش فنی دیگر از پیش اعلام شده بود.

«خرچنگ» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه هیئت‌داوران را از آن خود کرد. لیا سدو و جان سی. رایلی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» برنده جایزه بهترین کمدی اروپا شد. این کمدی سورئال سال گذشته نیز جایزه شیر طلای بهترین فیلم هفتاد و یکمین جشنواره ونیز را دریافت کرد.

«یک کبوتر…» که ماجرای دو فروشنده سیار را به تصویر می‌کشد قسمت سوم یک سه‌گانه است. «آوازهایی از طبقه دوم» (۲۰۰۰) برنده جایزه داوران جشنواره کن و «تو، زندگی» (۲۰۰۷)، دیگر فیلم‌های این سه‌گانه هستند. «یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» نیز مانند «خرچنگ»‌ در چهار بخش بخت دریافت جوایز فیلم اروپا را داشت.

جایزه فیپرشی – بهترین کشف اروپا به «موستانگ» به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون کارگردان ترک اعطاء شد. داستان فیلم در یک دهکده دورافتاده در شمال ترکیه روی می‌دهد و درباره پنج خواهر یتیم است که از آزادی‌های اولیه خود محروم می‌شوند.

«موستانگ» به نمایندگی از فرانسه در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان امسال رقابت می‌کند. این فیلم ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن جایزه سینمای اروپا را برد و به تازگی برنده جایزه لوکس پارلمان اروپا نیز شد.

«ایمی» به کارگردانی آصف کاپادیا برنده بهترین مستند اروپا شد. این فیلم به زندگی و دوران کاری ایمی واینهاوس خواننده بریتانیایی می‌پردازد که به یک ستاره بین‌المللی موسیقی سول تبدیل شد و پنج جایزه گرمی دریافت کرد، اما بعداً در الکل و مواد مخدر فرو رفت و سال ۲۰۱۱ در ۲۷ سالگی درگذشت. کاپادیا در «ایمی» با استفاده از مجموعه‌ای وسیع از تصاویر آرشیوی و مصاحبه‌ها به شخصیت واینهاوس، فراتر از جایگاه او به عنوان یک ستاره پرداخته است.

«آوای دریا» به کارگردانی تام مور جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن را از آن خود کرد. این فیلم درباره یک پسر ایرلندی جوان و خواهر کوچک اوست که می‌تواند به فک تبدیل شود.

درام جنایی «سرزمین باتلاقی» به کارگردانی آلبرتو رودریگز جایزه انتخاب مردم را گرفت. «سرزمین باتلاقی» نخستین بار سپتامبر ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم سن سباستین روی پرده رفت و در دو بخش بهترین بازیگر مرد (خاویر گوتیرس) و فیلمبرداری (الکس کاتالان) برنده جایزه شد. این فیلم همچنین سال گذشته در جوایز گویا برنده ۱۰ جایزه شامل جوایز بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه غیراقتباسی و بازیگر مرد (گوتیرس) شد و جوایز بهترین بازیگر زن تازه‌کار (نره‌آ باروس)، طراح هنری، تدوین، فیلمبرداری، موسیقی و طراحی لباس را هم از آن خود کرد.

داستان این «سرزمین باتلاقی» در دوران پس از دیکتاتوری ژنرال فرانکو رخ می‌دهد و درباره دو کارآگاه جنایی است که هیچ وجه تناسبی با یکدیگر ندارند و در عین حال ناچارند اختلافاتشان را کنار بگذارند تا بتوانند از راز قتل وحشیانه دو دختر نوجوان پرده بردارند. «سرزمین باتلاقی» با ۶ میلیون یورو (۷٫۴ میلیون دلار) یکی از فیلم‌های اسپانیایی پرفروش سال ۲۰۱۴ در این کشور بود.

کریستوف والتس بازیگر اتریشی-آلمانی برنده دو جایزه اسکار نیز جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را گرفت.

بیش از ۳۰۰۰ عضو آکادمی فیلم اروپا درمورد برندگان جوایز اصلی فیلم اروپا رأی دادند و برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و… با رأی یک هیئت داوری انتخاب شدند.

سه برنده آخر جایزه بهترین فیلم اروپا – «عشق» به کارگردانی میشائل هانکه در ۲۰۱۲، «زیبایی بزرگ» به کارگردانی پائولو سورنتینو در ۲۰۱۳ و «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی در ۲۰۱۴ – جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم دریافت کردند. امسال این اتفاق نمی‌تواند روی بدهد، چرا که «جوانی» فیلمی انگلیسی‌زبان است و ایتالیا با فیلم دیگری در جوایز اسکار رقابت می‌کند.

فهرست برندگان بیست و هشتمین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است:

بهترین فیلم اروپا: «جوانی» (Youth) به کارگردانی پائولو سورنتینو (ایتالیا/فرانسه/سوییس/بریتانیا)

بهترین کارگردان اروپا: پائولو سورنتینو برای «جوانی»

بهترین بازیگر زن اروپا: شارلوت رامپلینگ برای «۴۵ سال» (۴۵ Years)

بهترین بازیگر مرد اروپا: مایکل کین برای «جوانی»

بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا: یورگوس لانتیموس و افتیمیس فیلیپو برای «خرچنگ» (The Lobster)

بهترین کمدی اروپا: «یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) به کارگردانی روی آندرشون (سوئد/فرانسه/آلمان/نروژ)

بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا: «آوای دریا» (Song of the Sea) به کارگردانی تام مور (ایرلند/بلژیک/دانمارک/فرانسه/لوکزامبورگ)

جایزه فیپرشی – بهترین کشف اروپا: «موستانگ» (Mustang) به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون (فرانسه/ترکیه/آلمان)

بهترین فیلم کوتاه اروپا: «پیک‌نیک» (Picnic) به کارگردانی یوره پاولوویچ (کرواسی)

بهترین مستند اروپا: «ایمی» (Amy) به کارگردانی آصف کاپادیا (بریتانیا)

بهترین فیلمبردار اروپا: مارتین گشلاخت برای «شب بخیر مامان» (Goodnight Mommy)

بهترین آهنگساز اروپا: کتز آیز برای «دوک برگندی» (The Duke of Burgundy)

بهترین تدوین‌گر اروپا: یاتسک دروسیو برای «بدن» (Body)

بهترین طراح صحنه اروپا: سیلوی اولیو برای «عهد خیلی جدید» (The Brand New Testament)

بهترین طراح لباس اروپا: سارا بلنکینساپ برای «خرچنگ» (The Lobster)

بهترین طراح صدا اروپا: واسکو پیمنتل و میگل مارتینز برای «شب‌های عربی» (Arabian Nights)

جایزه انتخاب مردم: «سرزمین باتلاقی» (Marshland) به کارگردانی آلبرتو رودریگز (اسپانیا)

جایزه افتخاری رئیس و هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا: مایکل کین

جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا: شارلوت رامپلینگ

جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان: کریستوف والتس

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 7186 و در روز یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۱:۵۲
2024 copyright.