جیرانی: دهه شصت دهه شکوفایی سینمای ایران است

جیرانیفریدون جیرانی معتقد است که سینمای ایران در حال حاضر در وضعیت خوبی در مجامع بین المللی قرار دارد و آنچه مسلم هست این است که جهان پذیرفته که سینمای ایران جایگاه خوبی دارد و سال به سال فیلمسازان نسل تازه ای در آن شکل می گیرند و به وجود می آیند.

به گزارش سینماسینما، کارگردان «من مادر هستم» درباره شروع حضور سینمای ایران در مجامع بین المللی گفت: «سینمای پس از انقلاب ایران از سال ۱۳۶۴ با فیلم دونده در دنیا مجدداً کشف شد، در آن تاریخ در داخل ایران سینما توانست در مقیاس جهانی حرف تازه ای بزند، دونده و خانه دوست کجاست، اولین حضور بین المللی سینمای ایران پس از انقلاب است، البته قبل از انقلاب هم ما چنین فیلم هایی داشتیم که یکی از مهمترین آنها که در فستیوال های بسیاری شرکت کرد و نام ایران را در زمینه سینما جهانی کرد، فیلم گاو آقای مهرجویی بود.»

وی ادامه داد: «البته قبل از فیلم گاو ما فیلم های دیگری هم داشتیم ولی هیچ کدام به اندازه فیلم گاو موفقیت کسب نکردند و بعد از آنها فیلم دیگر آقای مهرجویی « پستچی » و همچنین فیلم آقای سهراب شهید ثالث که در دوره سینمای قبل از انقلاب موفق شده بودند در فستیوال های بین المللی شرکت کنند و جوایزی نیز به دست بیاورند. بعد از انقلاب اسلامی تصور بر این بود که ایران با توجه به اسم جمهوری اسلامی  دیگر سینما نخواهد داشت و سینما در ایران به پایان رسیده، ولی برخلاف تصور بیرون از اینجا سینمایی که بعد از انقلاب شکل گرفت سینمای بهتری بود.»

جیرانی در خصوص علت بهتر بودن سینمای بعد از انقلاب تاکید کرد: «بدلیل اینکه از دل محدودیت هایی که وجود داشت خلاقیت ها شکل گرفت و از دل خلاقیت ها فیلم هایی بیرون آمد که جهان را واقعا متحیر و شگفتزده کرد، کماکان دهه شصت دهه ی معرفی سینمای ایران به جهان است و شاخص ترین فیلمسازی که در این دوره ما را به نقطه خاصی می رساند، زنده یاد عباس کیارستمی است که اصلا سبک فیلم سازی در جهان پیرامون خودش را متحول می کند مثل سینمای آسیا، سینمای چین و سینماهای دیگر و روی فیلمسازان تاثیر می گذارد، شما اگر در اواخر دهه هفتاد خودمان فیلم های هنری کشورهای آسیایی را دنبال می کردید تاثیر سبک فیلم سازی کیارستمی را در آنها مشاهده می کردید، عباس کیارستمی فیلم ساز شاخص و خیلی مطرح مادر سطح جهان است.»

وی در خصوص سینمای کیارستمی گفت: «در اردیبهشت سال ۱۳۷۶ سینمای ایران توسط آقای کیارستمی برای فیلم طعم یک گیلاس نخل طلایی کن را برای اولین بار دریافت کرد و این جایزه هم به دیگر جوایز ما مثل جایزه برلین و جاهای دیگر اضافه شد، در دوره اصلاحات سینمای ایران با فضای بازی که بوجود آمد سینمای دیگری می شود و در این دوره حتی سینمای داستانی و قصه ایی ایران هم در فستیوال های خارجی دیده می شود و تعداد زیادی از فیلم های فیلمسازان ما به مجامع بین المللی راه پیدا می کنند و دیده می شوند، مثل دو زن ساخته خانم میلانی و همچنین کارهای خانم درخشنده، اصلا فیلمسازان زن در ایران بعد از دوره اصلاحات فعالیت شان گسترده تر می شود و خب فیلم هایشان بیشتر دیده می شود.»

جیرانی افزود: «در دوره اصلاحات فیلم های ایران در جهان یک جایگاهی پیدا می کند که باعث می شود جشنواره ها به سراغ فیلم های ایرانی بیایند و آنها را ببینند،  البته بعد از آقای کیارستمی سینمای کیارستمی هم ادامه پیدا می کند و آن نوع جنس سینما هم هست، اما موفقیتشان به اندازه موفقیت سینمای کیارستمی نیست و همینطور به نظر من، سینمای ما تبدیل  به سینمایی شده است که وقتی فستیوال ها می خواهند شروع به فعالیت کنند سینمای ایران را مد نظر قرار می دهند.»

وی درباره فیلمسازان بعدی که نام سینمای ایران را در مجامع بین المللی مطرح کردند بیان کرد: «بعد از آقای کیارستمی در همان دوره فیلمسازان دیگری مثل کارگردان فیلم بادکنک سفید جعفر پناهی، مخملباف، بهمن قبادی و دیگران هم فیلم های مطرحی می سازند و در جهان مطرح می شوند، در دهه هشتاد بخصوص در اواخر این دهه دوره دیگری در سینمای ایران شروع می شود و با توجه به محدودیت ها یی که از سال ۱۳۸۴ برای سینمای ایران ایجاد شد تصور بر این بود که شاید دیگر در سطح جهان برای سینمای ما اتفاقی نیافتد ولی در همین دوره فیلمساز شاخصی مثل اصغر فرهادی شکل می گیرد و فیلم شاهکارش درباره الی را می سازد و بعد از جدایی نادر از سیمین که با این فیلم ما موفق می شویم جایزه اسکار را نیز بعد از جایزه برلین و کن فتح کنیم و بدین صورت سینمای ایران جوایز همه جشنواره های بین المللی را به ترتیب می گیرد، سینمای ایران موقعیت خیلی خوبی را با آقای فرهادی و نسل تازه ایی که بعد از اصغر فرهادی بوجود آمده پیدا کرده است که اسامی زیادی را شامل می شود که در جشنواره های بین المللی فیلم هایشان شرکت کرده و دیده می شوند، آنچه که مسلم است ما بخش سینما را داریم که زبان بین المللی را با مفاهیم بومی ادغام می کند که این موضوع باعث شده سینمای ما در خارج از ایران مطرح شود.»

جیر انی ادامه داد: «البته منظورم این نیست که هر فیلمی به جشنواره ها راه پیدا می کند فیلم خوبی هست ولی آنچه مسلم هست این است که جهان پذیرفته که سینمای ایران جایگاه خوبی دارد و سال به سال فیلمسازان نسل تازه ای در آن شکل می گیرند و به وجود می آیند.»

وی در رابطه با این سوال که عده ایی معتقداً موفقیت های اخیر سینمای ایران حاصل تلاش فردی خود فیلمساران است گفت: «البته که تلاش فردی فیلمساز علت اصلی این موفقیت ها است چون در هیچ کجای دنیا دولت از فیلم های جشنواره ای حمایت نمی کند و در واقع  در کشور ما دولت در معرفی سینما تلاش   می کند حتی در دولت قبلی هم آقای شمقدری اجازه حضور جدایی نادر از سیمین را در اسکار دادند چون به هر حال این مسئولین دولتی هستند که باید مجوز حضور فیلمی از ایران را در جشنواره ها بدهند، حتی آقای شمقدری اعلام کرد ما برای  اینکه جدایی نادر از سیمین اسکار بگیرد لابی کردیم البته منظور ایشان این بود که از نظر آنها این فیلم شرایط بهتری برای دریافت جایزه اسکار داشت.»

جیرانی تاکید کرد: «بنابراین شرایط را برای حضور جدایی نادر از سیمین  در اسکار مهیا کرده اند. پس حتی در آن شرایط که برای سینما و فیلمسازان شرایط سخت تری نسبت به الان بود هم حمایت لازم از فیلم  جشنواره ایی صورت گرفت و فیلم هم موفق به کسب جایزه  شد، و دولت الان هم که خیلی به سینما و فیلم های جشنواره ای اهمیت می دهد و محدودیتی برای فیلم ها ایجاد نمی کند، قبلا تنها جایی که فیلم های ما را به جهان معرفی می کرد فارابی بود اما الان به غیر از فارابی پخش کننده های فردی ایرانی هم به وجود آمده اند که در جهان مطرح شده اند و فیلم ها را به نمایندگان فستیوال ها معرفی و ارائه می کنند و یا با پخش کنندگان جهانی وارد مذاکره می شوند.»

وی ادامه داد: «پخش های جهانی هم سینمای ایران را شناخته اند و همینطور که می بینید یکی از این پخش کنندگان پشت فیلم اصغر فرهادی ایستاد و این حضور باعث مطرح شدن فیلم در سطح جهان و اکران جهانی فیلم شد یعنی دیگر داستان از حالت یک وجهی خارج شده یک زمانی فارابی کوشش های بسیار بسیار خوبی برای معرفی سینمای ما به جهان انجام داد که آن تلاش ها در تاریخ سینما ثبت شده ولی دیگر تنها فارابی نیست و در کنارش کسان دیگری هم هستند که این کارها را انجام می دهند.»

جیرانی در رابطه با بازگشت سرمایه فیلمسازان  و حضور فیلم های ایرانی در بازار جهانی توضیح داد: «در حال حاضر دقیقا ما وارد بازار جهانی شده اییم، فیلم های اصغر فرهادی در جهان به نمایش در می آید و قبل از ایشان فیلم های آقای پناهی و قبل تر فیلم های آقای کیارستمی به نمایش جهانی در می آمد، ما سینمای هنری  و سینمای شاخص مان در سطح جهان نمایش عمومی پیدا کرده است، من به یاد دارم که به طور مثال فیلم باد ما را خواهد برد ساخته آقای کیارستمی در کل اروپا اکران شد و همچنین فیلم آقای پناهی و جدایی نادر از سیمین آقای فرهادی اکران شد اما اینکه ما وصل بشویم به بازار جهانی به طوری که همه یا بیشتر محصولاتمان مثل خیلی از کشورهای دیگر وارد بازار جهان بشود خب این داستان کمی سیاسی هم هست و مانند قبل برای ما براحتی ممکن نیست بنابراین این داستان را سیاستمداران ما باید در عرصه جهانی حل کنند که ربطی به سینماگران ما ندارد.»

منبع: سایت ICN

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 32617 و در روز دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰:۰۴
2024 copyright.