حاصل نشست سینماگران با وزیر ارشاد از زبان غلامرضا موسوی

سیدغلامرضا موسوی با اشاره به جلسه اخیر وزیر ارشاد با اصناف خانه سینما گفت: تهیه‌کنندگان با دو وجه از مشکلات روبرو هستند؛ یک وجه اقتصادی و یک وجه غیر اقتصادی یا معنوی است و مشکلاتی که برای تهیه‌کنندگان وجود دارد بر دیگر بخش‌های سینما نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سینماسینما، عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره دستاورد جلسه با وزیر ارشاد بیان کرد: ما در آن جلسه میهمان آقای صالحی بودیم و کسانی که در آن شرکت کرده بودند، نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان متشکل از چهار تشکیلات صنفی کانون تهیه‌کنندگان، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل، انجمن تهیه‌کننده کارگردانان و جامعه صنفی بودند.

او با اشاره به اینکه مشکلاتی که برای تهیه‌کنندگان وجود دارد بر دیگر بخش‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، گفت: تهیه‌کنندگان با دو وجه از مشکلات روبرو هستند، یک وجه اقتصادی و یک وجه معنوی است. وقتی تهیه‌کنندگان با مشکل روبرو هستند، یعنی سینما با مشکل مواجه است چون تهیه‌کننده نقش تولیدکننده فیلم را دارد بنابراین بر تمام بخش‌های فیلم تاثیرگذار است.

این تهیه‌کننده، مهم‌ترین مساله‌ای را که در جلسه با وزیر ارشاد مطرح کردند، بحث امنیت شغلی دانست و تاکید کرد: اگر ما امنیت شغلی نداشته باشیم طبیعتا دیگر حِرف در سینما هم دچار مشکل می‌شوند.

موسوی ادامه داد: از دیگر موضوعات مهم این است که وقتی ما فیلمی را تولید می‌کنیم و پروانه نمایش می‌گیریم، اگر نتواند اکران شود اثرات این نگرانی بر کل سینما تاثیر می‌گذارد. ما وقتی پروانه ساخت از وزارت ارشاد دریافت می‌کنیم همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید به آن احترام بگذارند و دیگر نباید به دریافت پروانه نمایش نیازی باشد و وقتی شما به عنوان تهیه‌کننده پروانه ساخت می‌گیرید باید عین موافقت اصولی‌ای باشد که وزارت صنایع می‌دهد. در سیستم سینما هم باید این اتفاق بیافتد یعنی وقتی کسی پروانه ساخت دارد دیگر به خواندن فیلم‌نامه نیازی نباشد و با او همکاری کنند.

موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موارد دیگر مطرح شده در نشست وزیر ارشاد گفت: ما به سالن‌های بیشتری نیاز داریم و باید پنج هزار سالن داشته باشیم. طبیعتا رسیدن به این تعداد سالن یک حرکت جهادگونه می‌خواهد. بحث دیگر وام های ارزان قیمت است، تهیه‌کنندگان معتقد هستند که برای تولید نمی‌شود از بانک‌ها وام گرفت و باید تسهیلاتی با شرایط بهتر البته با تضمین برگشت پول این وام ها به وجود بیاید.

این عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان با اشاره به اینکه “همه امکانات موجود در سینما باید در اختیار همه تهیه‌کنندگان قرار بگیرد و جماعت و گروه خاصی از ویژگی‌های این ارتباطات برخوردار نباشند” اظهار کرد: بعضی از همکاران ما بر این اعتقاد هستند که بنیاد سینمایی فارابی از نقش اصلی خود فاصله گرفته است و مدیریت‌ها بر مبنای شخصی عمل می‌کنند. این دوستان اعتقاد دارند که این بنیاد یا باید به صورت کلی منحل شود یا اگر قرار است سرویسی ارائه بدهد با ضابطه باشد. همچنین تعدادی از دوستان بر این باور بودند که این بنیاد براساس رابطه عمل می‌کند بنابراین چنین سرویسی به درد سینمای ایران نمی‌خورد.

موسوی در ادامه بیان کرد: بحث دیگر تصدی‌گری صنف است یعنی اینکه مسایلی که خود اصناف می‌توانند انجام دهند به خودشان واگذار شود و دولت در آن ورود نکند. همچنین اشاره به حرکت سینمای ایران به سمت سیستم نمایش‌های جدید و VOD و برداشتن مشکلاتی که در این زمینه هست از مسایل دیگری بود که در جلسه با وزیر ارشاد مطرح شد.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه وقت کافی برای مطرح کردن همه مسایل تهیه‌کنندگان در این جلسه وجود نداشت، تصریح کرد: سعی شد تمام مسایل در این جلسه گفته شود، قاعدتا باید این جلسات ادامه داشته باشد و در جلسه دیگری با تهیه‌کنندگان، آقای وزیر نظرات خودشان را بیان کنند. البته با توجه به حضور آقای حیدریان در سازمان سینمایی و شناختی که ایشان به سینمای ایران دارند و تداوم حضورشان در این جایگاه می‌توان به حل مشکلات، امیدوار بود.

موسوی در پایان درباره دستاورد اصلی جلسه روسای صنوف با وزیر ارشاد گفت: در این جلسه آقای وزیر بیشتر شنونده بودند و به نظر می‌رسید که می‌خواهند با مساله آشنا شوند بنابراین سعی نکردند تصمیم‌گیری ویژه‌ای داشته باشند یا صحبتی بکنند. به گمانم اولین بازخوردی که می‌تواند این جلسه داشته باشد اجازه نمایش دادن به فیلم‌هایی است که پروانه نمایش مجدد گرفته‌اند. تعدادی فیلم داریم که بازبینی مجدد شده‌اند و باید برای اکران این فیلم‌ها دستوری داده شود که امیدوارم به وضعیت اکران آنها رسیدگی شود.

سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – به همراه محمدمهدی حیدریان – رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری – پنجشنبه، دوم آذرماه با حضور در جلسات جداگانه‌ای با برخی اهالی سینما در موزه سینما دیدار کردند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 73382 و در روز دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰:۰۴
2024 copyright.