حساسیت برانگیزی اشتباه/واکنش مصطفی جلالی فخر به پخش نشدن برنامه ناصر ملک مطیعی

 

مصطفی جلالی فخر منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت :اعلام کرده بودند که در شبکه ی “شما”، برنامه ای با حضور ناصر ملک مطیعی پخش خواهد شد. و تبلیغات مجازی موثری هم انجام شد و خیلی ها منتظر اولین حضور او در تلویزیون بودند. همه‌ چیز عادی بود و می توانست باشد؛ اما باز هم یک اشتباه محاسباتی دیگر رخ داد و مجوز برنامه، دقایقی قبل از پخش لغو شد. و طبعا واکنش های توام با تعجب و اعتراض بعدی در افکار عمومی شکل می گیرد؛ و باز هم هزینه ی نابجای دیگری برای یک تصمیم ناگهانی. واقعا چرا؟
اول این که ناصر ملک مطیعی، چهل سال بعد از فیلم هایی که قبل از انقلاب بازی کرده، هیچ حساسیتی ندارد. مثل جمشید مشایخی یا علی نصیریان، عزت الله انتظامی و خیلی های دیگر. در این مدت هم هیچ فعالیت سیاسی یا اجتماعی برخلاف حاکمیت نظام نداشته است. محبوبیت اجتماعی هم دارد و اتفاقا می تواند نقش مثبتی در شکل گیری اتفاقات مفید داشته باشد.
از طرف دیگر مگر یک مرکز تصمیم گیرنده ی واحد در سازمان صدا و سیما وجود ندارد؟ و حتما این برنامه توانسته اجازه های اولیه را کسب کند که از این بازیگر قدیمی دعوت کرده اند و برنامه ضبط شده و اطلاع رسانی کرده اند. چرا باید درست چند دقیقه قبل از پخش، این مجوز باطل شود تا چنین تبعاتی داشته باشد؟! و احتمالا مجوز پخش برنامه ی دورهمی با حضور این بازیگر هم با چالش روبرو خواهد شد.
هر چه فکر می کنم، دلیلی برای ممنوعیت حضور و حتی فعالیت این بازیگر قدیمی، آن هم چهل سال پس از گذشته ی متفاوتش نمی بینم. و بدتر این که چرا باید یک اتفاق ساده به یک عامل حساسیت برانگیز اجتماعی- سیاسی بدل شود. خوب است مسئولین صدا و سیما، هوشمندی به خرج دهند و اجازه ی پخش دورهمی با حضور ناصر ملک مطیعی را صادر کنند. به ویژه در روزهایی که به همدلی و مهربانی بیشتری نیاز داریم.
تکمله: این که اعلام شده به علت نقص فنی بوده و علت اصلی، رقابت دو شبکه نسیم و شما بوده هم اشتباه این تصمیم را کم نمی کند. اما نسبت به ممنوعیت حضور ملک مطیعی، دلیل تراشی بهتری ست و قطعا پخش برنامه ی دور همی می تواند به ترمیم این فضا کمک کند.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 75417 و در روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۳:۵۵
2024 copyright.