به گزارش سینماسینما، در ایام برپایی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد: کیوان مهرگان، رضا درستکار، خسرو نقیبی، کیوان کثیریان، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده، ساتیار امامی، احسان عمادی، علی مغازه‌ای، مصطفی شوقی، مهدی سلطانی، امیر رفیعی، سامان قدوسی، رضا میرمحرابی، امین آزاد، الهام حسامی، گل‌بو فیوضی و… از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که با یک فیلم مستند متقاضی شرکت در جشنواره سینماحقیقت شده‌اند.

همچنین در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره، مستند «روشمیا» ساخته سلیم ابوجبل روزنامه‌نگار و منتقد فلسطینی نمایش داده می‌شود.

فیلیپو تیکوزی ایتالیایی که پیشتر گزارشگر تلویزیونی بوده، با اولین فیلم مستند بلند خود MOO YA در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارد. این فیلم درباره‌ی سیاه‌پوستان آفریقا است.

راتی اُنلی گرجستانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد رسانه‌های بین‌المللی از دانشگاه نیویورک است و سال‌ها در مقام سردبیر مشغول فعالیت بوده، با فیلم مستند «شهر خورشید‌« در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره حضور دارد.

روزا ایماکولاتا ویتللی خبرنگار ایتالیایی شبکه رای و برنا کوللی خبرنگار کشور ترکیه هم دو روزنامه‌نگار بین‌المللی هستند که میهمان یازدهمین جشنواره سینماحقیقت خواهند بود.

از جمله فیلم‌های مستند ایرانی که با حضور اهالی رسانه تولید و به دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ارائه شده‌اند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

«تماشاگران، تولد یک نسل» به کارگردانی گل‌بو فیوضی و تهیه‌کنندگی خسرو نقیبی، پیرامون شکل‌گیری هفته‌نامه تماشاگران تولید شده است. در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «در اواخر دهه‌ی هفتاد هفته‌نامه‌ای در کشور منتشر می‌شد که عنوان پرتیراژترین مجله‌ی هفتگی کشور را یدک می‌کشید: تماشاگران به مدیرمسئولی نادر داوودی. بعدها نویسندگان این هفته‌نامه همه به ستاره‌های روزنامه‌نگاری تبدیل شدند. این مستند در گفت‌وگو با آن روزنامه‌نگاران، داستان تولد یک نسل رسانه‌ای را تعریف می‌کند. پژمان راهبر، سیامک رحمانی، امیرمهدی ژوله برخی از این روزنامه‌نگارها هستند.

کیوان مهرگان با مستند «ضد خاطرات» متقاضی حضور در جشنواره شده که در خلاصه این فیلم آمده است: «خاطرات همیشه تلخ و گزنده نیستند. کافی است نوع نگاه را عوض کنی؛ خاطرات تلخ و سیاه هم شکل انسانی‌تری پیدا می‌کنند.»

«تا رویا» به کارگردانی رضا درستکار و با تدوین خدایار قاقانی درباره‌ی سفر کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون است که برای ملاقات و همدردی با رانده‌شدگان میانماری، به اردوگاه‌های دهلی هند می‌رود.

کیوان کثیریان منتقد و روزنامه‌نگار به عنوان تهیه‌کننده فیلم «من، تو، کی؟» متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است. این فیلم به کارگردانی اردوان زینی‌سوق پیرامون نگاه مردم منطقه محروم کهگیلویه به جریان انتخابات، چند ماه پیش از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و چند ماه پس از آن است.

«رادیو خطرناک» به کارگردانی علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده و تدوین عباس عبدالعلی‌زاده، روایتگر پیچیدگی‌ها، خطرها و جذابیت‌های تامین، مخفی‌سازی و بهره‌برداری از رادیو برای کسب اطلاعات است.

ساتیار امامی در مستند «شرح یک عکس» روایت عکاسان مطبوعاتی ایران از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی را به تصویر کشیده است.

مستند «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» به کارگردانی احسان عمادی روایتی از زندگی سیاسی علی ‌رزم‌آرا و ترور او در سال ۱۳۲۹ است که به تهیه‌کنندگی حسام اسلامی آماده حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.

امیر رفیعی روزنامه‌نگار ورزشی که سابقه تهیه‌کنندگی مستند پُرمخاطب «من ناصر حجازی هستم» دارد، با ساخت مستند «چهار فینال آسیا» به این دوره از جشنواره آمده است.

«جهان را به شاعران بسپارید» به کارگردانی مهدی سلطانی پرتره‌ای از زندگی محمدرضا عبدالملکیان شاعر معاصر ایرانی است. در این فیلم به ابعاد مختلف شعر امروز هم پرداخته می‌شود.

الهام حسامی با دو فیلم مستند «هم‌نفسان» و «برگ درخت شرقی» به این دوره از جشنواره سینماحقیقت آمده است. «هم‌نفسان» مستند پشت‌صحنه فیلم سینمایی «نفس» است که بعنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است.

مستند «آتنای ایران» روایتی از قتل آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله پارس آبادی به کارگردانی سامان قدوسی است که رضا میرمحرابی به عنوان مدیر تولید در آن حضور داشته است.

مصطفی شوقی با فیلم «نامه‌های کارستن» که درباره‌ی زندگی امیرعباس هویدا است، متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است.

علی مغازه‌ای با فیلم «من یک معاصر نیستم» متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است. در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «یک هنرمند تصمیم دارد یک پروژه‌ی هنری چهل روزه اجرا کند که در این چهل روز، بدون خوردن غذا و تنها با نوشیدن آب زندگی خود را بگذراند. در طول پروژه هر روز یک نفر برای آشنایی با پروژه و شخصیت و هدف او، وارد موقعیت می‌شود، اما مهمان خود در این ملاقات، هم فیلمبردار و هم سوژه‌ی فیلمبرداری میزبان است. دوربین سومی هم تمام مدت روشن است و در یک زاویه‌ی ثابت این دیدار‌ها را ثبت می‌کند. هر دیدار یک فیلم مستند است، اما این فیلم یک روایت ۸۸ دقیقه‌ای از کل پروژه و نسخه‌ی اصلی است.»

«آن مرد با ماک آمد» ساخته امین آزاد داستان زندگی اصغر قندچی بنیانگذار شرکت ایران کاوه و پدر صنعت کامیون‌سازی ایران را روایت می‌کند.

حضور رسانه در مستندهای جشنواره سینماحقیقت

علاوه بر حضور روزنامه‌نگاران فیلمساز در جشنواره سینماحقیقت، موضوع برخی از فیلم‌های متقاضی شرکت در این فستیوال هم پیرامون حضور و نقش رسانه‌ها در زندگی امروزی بوده و یا با همراهی یک روزنامه‌نگار به عنوان راوی فیلم شکل گرفته‌اند.

مستند «خوشبخت بودم که متنفر نشدم» به کارگردانی رضا فرهمند، داستان «نور» ژورنالیست جنگ است که با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد، مصرانه مبارزه می‌کند، پابه‌پای رزمنده‌ها پیش می‌رود و گزارش تهیه می‌کند.

معصومه نورمحمدی در مستند «مسافر فوکوشیما» حرفه یک خبرنگار- عکاس را اینگونه روایت می‌کند: «یازدهم مارس ۲۰۱۱ فاجعه سونامی ژاپن و در پی آن انفجار نیروگاه برق فوکوشیما، برگ جدیدی در زندگی افشین والی‌نژاد خبرنگار آزاد ایرانی در ژاپن باز کرد. او از آن زمان تا حال بیش از ۷۰ بار به منطقه آلوده به رادیو اکتیو سفر کرده و هزاران فریم عکس و فیلم از این مناطق و مردم تهیه کرده است تا نظر و دیدگاه شخصی خود را به جهان عرضه کند.»

«رویای ایرانی» ساخته مصطفی رضوانی روایت حضور ۱۰ روزه یک خبرنگار آمریکایی به ‌نام «کیلب ماپین» در ایران است که در پی اولین نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوان‌های اروپایی و آمریکایی، به ایران سفر کرده و به‌ دنبال دیدار با نویسنده نامه است. حضور‌‌ او مقارن با اتفاقات بزرگی در ایران است که تجربیات ارزشمندی از ایران برای او به ارمغان می‌آورد.

«راز حلب» به کارگردانی ناصر نادری داستان حسن شمشادی خبرنگاری است که بیش از چهار سال در سوریه بوده و حال به روایت جنگ در حلب می‌پردازد.

ساسان فلاح‌فر در مستند «جنگ، دوربین، من» به بیان اهمیت دوربین و رسانه در جنگ می‌پردازد.

«ترخیص» ساخته مهدی انصاری درباره خبرنگاری است که اتفاقات حوزه سلامت را دنبال می‌کند. او با دو پرونده متفاوت مواجه می‌شود که شرایط پیشرفت آن دو پرونده متفاوت است. این تفاوت او را به دنبال کشف منشا مشکلات نظام بهداشت و درمان هدایت می‌کند.

محمدحسین رضایی در مستند موقعیت «داریا» داستان سفر یک خبرنگار به شهر داریا در جنوب «ریف» دمشق را روایت می‌کند.

« Am ردیف ۱۶۰۰» به کارگردانی محمود احمدی روایتی از تاریخ شکل‌گیری رسانه دیجیتال در شهر قم است.

«شناسایی» ساخته اسماعیل حاج‌حیدری یک مستند روایی است که سعی دارد به ماهیت رسانه‌ای داعش  پرداخته و از فعالیت‌ها و واقعیت‌های رسانه‌ای این جریان تکفیری پرده بردارد.

«جعبه پاندورا» به کارگردانی شهاب‌الدین سعیدی‌شایگان بررسی آسیب‌شناسانه‌ای بر تاثیرات رسانه‌ها روی شخصیت و سرنوشت کودکان و نوجوانان دارد.

همچنین در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره، مستند «رادیو کوبانی» به کارگردانی ربر داسکی نمایش داده خواهد شد که روایت گزارشگری است که برای رادیو کوبانی کار می‌کند.

مستند «یک سوژه خبری دیگر» ساخته اورابان والاس که قرار است در بخش سیاسی جشنواره نمایش داده شود، به تاثیر سیاسی و اجتماعی رسانه‌ها در جهان می‌پردازد.

«کاراگاهان حقیقت» به کارگردانی آنیا رایس که در بخش «روزگار ما» روی پرده می‌رود هم پیرامون فعالان حقوق بشر، ژورنالیست‌ها و وکلایی است که به جمع‌آوری اسناد جنایت‌های حقوق بشر می‌پردازند.

مستند «کلیسا: قانون سکوت» ساخته مارتین بودو یکی دیگر از فیلم‌های بخش روزگار ما است که سرپوش گذاشتن سیاستمداران و رسانه‌ها بر رسوایی اخلاقی کشیشان را به تصویر می‌کشد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.