حقایقی درباره جشنواره جهانی فجر / بازخوانی نظرات فرهادی،کیانیان،بنی اعتماد ،خسرو دهقان ،دبورا یانگ و…

محمد تاجیک : در روزهای اخیر اخبار گوناگونی درباره وضعیت جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شده است .

به گزارش سینماسینما ،به همین مناسبت مروری داشتیم به مهمترین اظهار نظر ها درباره این جشنواره در سالهای اخیر .

/‏بازخوانی اظهارات اصغر فرهادی درباره جشنواره جهانی فجر در سال ۹۵/

اصغر فرهادی:از رضا میرکریمی و تیمش برای مدیریت خوب این جشنواره تشکر می کنم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون این اولین جشنواره ای است که در حد استاندارد سایر جشنواره های بین المللی و در این سطح، برگزار می شود…

 

 

/بنی اعتماد: جشنواره جهانی فیلم فجر در مسیر نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است/

 

رخشان بنی اعتماد معتقد است جشنواره جهانی فیلم فجر در حال نزدیک شدن به استاندارد جشنواره های معتبر دنیاست.

کارگردان فیلم«قصه ها» با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره جهانی فیلم فجر بر سینمای ایران گفت: در ابتدا نگرانی هایی در مورد جدا شدن بخش جهانی جشنواره از بخش داخلی وجود داشت، چون از سال های دور همه سینماگران و مخاطبان به در کنار هم برگزار شدن این دو بخش عادت کرده بودند. اما فکر می کنم با توجه به اتفاقاتی که در بخش جهانی در حال رخ دادن است و با مدیریتی که در تعریف جشنواره بین المللی فیلم فجر اتفاق افتاده و درعین حال با رویکردهای موجود در آن، این جشنواره به استانداردهای جشنواره های خوب دنیا نزدیک است و دیگر جای نگرانی نیست.

او افزود: وقتی در مورد جشنواره های خوب دنیا صحبت می کنیم، الزاما منظورم جشنواره های بسیار معروف یا پرزرق و برق نیست. جشنواره های بسیار معتبری در بسیاری از جاهای دنیا برگزار می شوند که با این تعریف و رویکرد حرفه ای هستند.

این کارگردان گفت: خوشبختانه آن چیزی که در این جشنواره می بینم این است که بسیار به آن معیارها نزدیک شده است. امیدوارم آن کسانی که با افکار کلیشه ای، غیرقابل تغییر و منجمد به هر مقوله و پدیه ای در این جامعه نگاه می کنند با سمپاشی نتوانند مانع این حرکت درست شوند.

بنی اعتماد ادامه داد: تنها بخشی از جشنواره، به نمایش فیلم‌ها و استقبال مخاطبان از آثار اختصاص دارد، در بخش‌های دیگر جشنواره آداب و آیین حرفه ای برگزار می شود که موجب آشنایی فیلمسازان با یکدیگر است، کارگاه های تخصصی-آموزشی که در کنارش برگزار می شود و مارکتی که وجود دارد همگی از بخش‌های پراهمیت جشنواره است. به نظرم جشنواره جهانی به استانداردهایی در هر دو عرصه فیلم‌ها و برنامه های جانی در حال نزدیک شدن است.

او که کارگاهی در بخش دارالفنون جشنواره جهانی برگزار کرده بود درباره این کارگاه گفت: این کارگاه دو ساعته با عنوان «انتقال تجربه» برگزار شد و سعی کردم که سرفصل هایی را که کاملا مرتبط با تجربه های شخصی ام در کار فیلمسازی بود را برای بچه ها بگویم ولی همین اتفاق؛ جمع شدن فیلمسازان جوان از کشورهای مختلف دنیا کنار همدیگر و تجربه با هم بودن آنها در اینجا سرشار از انرژی بود.  اتفاقی که بسیار برایم خوشحال کننده بود.(۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ – ۱۵:۰۴- سایت رسمی جشنواره)

 

/مجیدی جشنواره جهانی فجر می تواند در رده بزرگترین جشنواره های جهان قرار گیرد/

مجید مجیدی در بخشهایی از  مصاحبه خود با شرق در سال ۹۵ گفته است :جشنواره جهانی فیلم فجر حتی می‌تواند در رده بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان هم قرار بگیرد. چون جشنواره‌هایی همچون کن، برلین و حتی کمی اسکار با اتکا به سینمای ملی‌شان توانستند به اعتبار دست یابند. حال اینها را مقایسه کنید با جشنواره پرطمطراقی مثل جشنواره فیلم دوبی. با ‌میلیارد‌ها پول و ریخت‌وپاش و دعوت از ستارگان سینما که گاهی حتی از مراسم اسکار هم بیشتر خرج می‌کند، هنوز نتوانسته به وجاهت فرهنگی دست یابد و در سطح مانده است. می‌دانید چرا؟ چون هیچ‌وقت هویت فرهنگی و سینمایی نداشته. فقط تلاش می‌کنند زرق‌وبرق آن را بیشتر کنند. درحالی‌که هویت هر جشنواره‌ای متکی به سینمای آن کشور است. اصلا آنها فیلم‌ساز مطرح ندارند. اما شما ببینید که سینمای ایران چقدر فیلم‌سازان معتبر در ژانرهای مختلف دارد. در گذشته ایران را با پسته و فرش می‌شناختند و امروزه جدا از اصل انقلاب اسلامی، ‌کشورمان را به‌واسطه سینمایش می‌شناسند. پس اینها سرمایه‌های ماست که می‌توان در جهت درست از آن استفاده کرد.

 

/کیانیان :قطاری که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند/

رضا کیانیان :«از قدیم می‌گویند قطار که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند و کسی با قطار ایستاده کاری ندارد. این جشنواره هم دارد پیش می‌رود و قاعدتا منتقدانی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «اتفاقا اگر منتقدی باشد که به خاطر رشد این جشنواره نظراتی بدهد ما واقعا استقبال می‌کنیم ولی آنهایی که می‌خواهند برای مطرح کردن خودشان زیرآب این جشنواره را بزنند به نظر من مشکل ملی دارند. این جشنواره مخاطب خاص‌تری دارد چون هیچکس نمی‌تواند به آن بیاید مگر اینکه در طول سال در باشگاه جشنواره ثبت نام کند. پس کسی که در طول سال دنبال این است که در جشنواره‌ای ثبت نام کند، مشخص است علاقمند به سینما است و در واقع ما تماشاگر حرفه‌ای داریم(گفت وگو با خبر آنلاین)

 

/نظر شهرام مکری در باره جشنواره جهانی /

شهرام مکری :تیم حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر را دوست دارم، گروه بسیار فعال و خوبی هستند و طی این دو سال موفق به تعریف استانداری برای جشنواره فجر شدند(گفت وگو با سایت هنروتجربه در چند سال قبل)

 

/نظر خسرو دهقان درباره جشنواره جهانی/

خسرو دهقان :نگاه من به جشنواره جهانی فجر مثبت است
من هم مثل گلمکانی معتقدم جشنواره جهانی فجر محل کشف است

(گفت وگو  با کانال ماهنامه فیلم)

 

/امیر حسین علم الهدی :برگزاری یک جشنواره جهانی با بودجه حدود ۶۰۰ هزار دلاری شوخی است/

امیر حسین علم الهدی :محاسن جشنواره را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به شرح زیر بیان کرد: نظم در برنامه‌ریزی و نمایش فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، نمایش نسخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با بهترین کیفیت فنی ممکن، ترجمه استاندارد زیرنویس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انگلیسی و فارسی، تولید استاندارد خبر، میهمانان خارجی در سطح سینمای ایران، نمایش فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرمت‌شده ایرانی و خارجی و نقبی به نوستالژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، افتتاحیه گرم و خودمانی و مردمی، مشارکت سینماگران در برگزاری جشنواره، حضور نیروهای با‌انگیزه داوطلب برای برگزاری جشنواره، محیط استاندارد پردیس سینمایی چارسو برای برگزاری، برپایی گذر سینما برای مخاطبان عامه مردم، برپایی کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی دارالفنون، برپایی جلسات دانشگاهی با حضور مهمانان داخلی و خارجی و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فنی سینمایی.

برگزاری یک جشنواره جهانی با بودجه حدود ۶۰۰ هزار دلاری شوخی است. این بودجه در قبال جشنواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی در این سطح کیفی به‌رغم معایب اندک داخلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش و معایب جدی سیاستگذارای کلان فرهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش دستمریزاد دارد و طبیعی است که این جشنواره به نسبت جشنواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ماقبل خود یک سروگردن بالاتر ایستاده است.

(یادداشت در روزنامه سازندگی /۱۵اردیبهشت ۹۸)

 

/آزرم :جشنواره جهانی فیلم فجر باید مستقل برگزار شود/

محسن آزرم در مورد برگزاری همزمان یا جداگانه دو جشنواره ملی و بین المللی فجر توضیح داد: این دو جشنواره باید قطعا جداگانه برگزار شوند. جشنواره ملی فیلم فجر بازار بزرگی برای فیلم دیدن هست. همه کارگردانان می خواهند فیلم خود را به جشنواره‌ برسانند و فیلم های زیادی بدون معیار خاصی در آن به نمایش در می آید.
آزرم در مورد زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نزدیکی زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به جشنواره فیلم کن فرانسه مشکل ساز نیست. همچنین می توانیم فیلم های نمایش داده شده در جشنواره برلین را نمایش دهیم. فیلم جوان روس از بخش فروم جشنواره برلین بوده که اولین نمایش آسیایی آن در جشنواره فیلم فجر است و این امر را پذیرفته است.
آزرم افزود: ضمن اینکه تماشاگری که در جشنواره ملی فیلم می بیند، با تماشاگری که اینجا فیلم می بیند فرق دارد.
این منتقد در مورد تعداد بخش های رقابتی و جوایز در این دوره از جشنواره توضیح داد: جشنواره باید بخش های مختلف را دربرگیرد، چرا که در جشنواره های معتبر همین طور است.
آزرم با تاکید بر جایزه حلقه منتقدان گفت: این جایزه می تواند مقدمه ای برای همکاری حلقه منتقدان جهانی با ایران باشد. حلقه منتقدان جهانی یا فیپرشی در جشنواره های معتبر جهان حضور دارد و جایزه می دهد تا وقتی جایزه حلقه منتقدان جهانی در ایران داده نشود، جشنواره جهانی نمی شود.
این منتقد سینما با اشاره به دو فیلمی که جایزه حلقه منتقدان را دریافت کرده اند، گفت: از میان ۱۵ فیلم در بخش سینمای بین الملل، این دو فیلم از دو ژانر متفاوت یکی فیلم فرمالیستی و دیگری فیلم تمثیلی است و دو مدل سینما هستند و به این دلیل هر دو نوع سینما را باید یافت و ترویج کرد.(گفت وگو با ایرنا)

 

 

/روبرت صافاریان :جشنواره جهانی فیلم فجر، مستقل و به شکل فعلی برگزار شود/

منتقد و مدرس سینما با اشاره به مفید نبودن اعمال تغییرات در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بهتر است به جای تغییر، این جشنواره را به شکل فعلی برگزار کرده و آن را بهبود بخشیم.

روبرت صافاریان  اظهار داشت: قبل از اینکه جشنواره جهانی مستقل شود، همیشه این بحث بود که برگزاری یک جشنواره بین المللی با مجموعه شرایط ما دشوار است. زمانی هم که همزمان با جشنواره ملی برگزار می شد، بیشتر مهمانان برای بخش فیلم های ایران می آمدند.
وی ادامه داد: این مشکلات هنوز هست و با لحاظ کردن مشکلات، اکنون جشنواره به خوبی برگزار می شود.
این مدرس و منتقد سینما افزود: خیلی هم نخواهیم سربسته بگوییم، مهم ترین مشکل انتخاب فیلم با توجه به ممیزی هاست و اینکه هر فیلمی را نمی توانیم نمایش دهیم.
وی گفت: بسیاری فیلم های خوب و ارزشمند سینمایی هستند که بدون ممیزی نمی توان آنها را در جشنواره نمایش داد، امسال به طور خاص مساله هزینه های بالا و افزایش قیمت ارز هم‌ مزید بر علت شد ولی با لحاظ کردن همه این مسائل، جشنواره خوب انجام‌ شد و فرصتی فراهم آورد تا متخصصان و علاقمندان سینما بیشتر یکدیگر را ببینند.
صافاریان در مورد برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به شکل مستقل یا همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: باید همین شکل را بهتر کنیم، به نظر من بهتر است بر کاری که شروع کردیم پافشاری کنیم و آن را جا بیاندازیم تا اینکه مرتب تغییر دهیم.

/آرمین ایثاریان :حرکتی که در جشنواره جهانی این روزها رقم می‌خورد مثبت و ارزشمند است/

آرمین ایثاریان کارگردان مستند تحسین شده “اسرار دریاچه “در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایش این فیلم در بخش بازار جشنواره جهانی فجر گفت:«در جشنواره جهانی ما دو نمایش در پردیس چارسو و سالن فارابی داشتیم. حرکتی که در جشنواره جهانی این روزها رقم می‌خورد مثبت و ارزشمند است. مسیری که شروع شده باید خیلی پیش‌تر از این‌ اتفاق می‌افتاد؛ اما در همین مدت کوتاه نیز بسیار خوب عمل کرده است و هر سال نسبت به سال قبل ایرادات برطرف می‌شود. وجه تمایز این جشنواره داشتن یک مدیریت واحد است که یک نفر با نگاه مشخص و مسلطی که دارد در حال اداره این حرکت بزرگ است.

 

 

/دبورا یانگ :جشنواره جهانی فجر تاثیر فزاینده‌ای دارد و غافلگیرکننده است/

دبورا یانگ در گفت وگو با تسنیم  :

*جشنواره فجر هیجان‌انگیز است؛ چون بخش مهمی از فیلم‌های ایرانی، خاورمیانه و عرب نیاز به دیده شدن دارند. امکان زیادی برای حضور در جشنواره‌های مهم غربی ندارند؛ چراکه تعداد این رویدادها اندک است.

*به نظر من این جشنواره تاثیر فزاینده‌ای دارد. غافلگیرکننده است؛ چرا که به مدت چهار سال در فجر حضور نداشتم و اکنون مجموعه بازار را دیدم. جشنواره به روز و مدرن‌تر شده است. می‌توانم ببینم جشنواره به چه نحوی سازمان‌دهی شده است. حس می‌کنم پول زیادی هزینه شده است؛ چون راهی برای ترغیب افراد برای آمدن به جشنواره است. وقتی وارد جشنواره شدم بسیار تحت تأثیر فضای ایران قرار گرفتم که متأسفانه مورد پروپاگاندای منفی در جهان است.

*حضور اولیور استون و تعداد زیاد میهمانان در جشنواره فجر سال قبل شگفت‌انگیز بود. البته مهمانان بسیاری خوبی در اینجا حاضر هستند.

*این یک ایده جذاب است که جشنواره به شهری مثل شیراز فرستاده شود.

*به نظرم بازار فیلم جشنواره هیجان‌انگیز است و نسبت به هر بار سفر من به جشنواره رشد کرده است

*چون فرهنگ ایران، فرهنگ منحصربه‌فردی است و امکان جذب بخش عمده‌ای از مردم را ندارد که باید از قوانین ایران تابعیت کنند. مسئله اصلی تبدیل شدن جشنواره به مهمترین رویداد سینمایی منطقه هست. از دید من امکان داشتن فرش قرمز با حضور بازیگران هالیوودی و حتی بالیوودی وجود ندارد. این رویه قرار است امری ضروری برای تداوم جشنواره باشد. راه دیگر فراهم کردن فیلم‌های خوب و آثار ایرانی در صدر است.

 

/محمد علی طالبی :مهم تر از تفکیک شدن یا نشدنش، نوع مدیریت افراد در این جشنواره است/

محمد علی طالبی :به نظرم کاری که الان آقای میرکریمی انجام می دهد کاملا حرفه ای است و آدم هایی را برای بخش های مختلف جشنواره انتخاب کرده که کارشان را بلد هستند. به همین دلیل از برگزاری چنین شرایطی استقبال می کنم و به نظرم مهم تر از تفکیک شدن یا نشدنش، نوع مدیریت افراد در این جشنواره است که فضای متفاوتی را به وجود می آورد. از این نظر حتی اگر جشنواره فجر بخواهد به شکل یکپارچه هم برگزار شود به نظرم آقای میرکریمی بهترین گزینه برای اداره جشنواره است. رضا میرکریمی ۵،۶ نفر از افرادی مانند شجاع نوری و اسفندیاری را که در سینمای بین الملل کارکشته هستند را به کار گرفته است و از مشورت آن ها استفاده می کند. برای همین جشنواره اخیر به لحاظ اجرایی کاملا ساختار درستی پیدا کرده است و نوع رفتاری که با میهمانان و مخاطبان جشنواره دارد واقعا قابل توجه است. البته دومین سالی است که آقای میرکریمی این جشنواره را مدیریت می کند و هنوز نیاز به زمان دارد و اگر هم مشکلاتی وجود دارد، طبیعی است.(گفت وگو با آینه نیوز در سال ۹۷)

/راعی :قدری از مسائل شخصی فاصله بگیریم/

مجتبی راعی کارگردان سینمای ایران در اردیبهشت ۹۷ با انتشار یادداشتی به دفاع از جداسازی دو بخش ملی و جهانی جشنواره فجر پرداخت و برخی از همکاران خود را به گل آلود کردن آب متهم کرد و نوشت برخی از آنها مسائل شخصی خود را در این موضوع دخالت می‌دهند.

در یادداشت مجتبی راعی آمده بود :

«در سال‌های دور که پیش می‌آمد و در جشنواره خارجی شرکت می‌کردم، غلبه «جشنواره» بر «جشن»، یک احساس تحقیر در من به وجود می‌آورد. چرا که می‌دیدم که سینما در آنجا مساله اول است. متقابلا در جشنواره فجر، گاهی جشن چنان غلبه داشت که اصولا ما میهمانان خارجی را نمی‌دیدم، چرا که بیشتر به اصفهان و یزد گردی رفته بودند! و اگر سئوال می‌کردید که چرا این‌چنین است می‌گفتند، این در واقع جشن انقلاب است! و البته این جوابی بود که خیلی نمی‌شد چون و چرا کرد! اما این عقده با من بود تا اینکه جشنواره بین‌المللی راهش را جدا کرد. با کنجکاوی رفتم ببینم چه اتفاقی افتاده! برای اولین بار غلبه جشنواره بر جشن را دیدم! مهمانانی که در دسترس بودند و جوانان ما می‌توانستند با آنها سئوال و جواب بکنند. فضای جشواره به من احساس غرور داد.

به نظرم باید قدر بشناسیم و بلوغ نشان دهیم. چهل سال است که آرزوی شایسته‌سالاری می‌کنیم و مثلا اینکه ناگهانی جوانی بی‌تجربه مسئول یک صنعت مهم می‌شود، تحقیرمان می‌کند، می‌گوییم اگر بناست کسی مسئول جایی شود، چرا با در نظر گرفتن تخصص، وارد مدیریت میانی آنجا نمی‌شود، و بعد در طول زمان و در صورت احراز شایستگی، به مدیریت کلان آنجا برسد؟

حالا از سبیل اتفاق در سینما این اتفاق افتاده است؛ یعنی رضای میرکریمی که در کانون کارگردانان و مدیرعاملی خانه سینما، توان مدیریتی و خوش‌فکری خودش را ثابت کرده، به دبیری جشنواره بین‌المللی فجر رسیده است. او به واسطه فیلم‌های خوبی که ساخته در اکثر جشنواره‌های بین‌المللی شرکت و جوایز مهمی به دست آورده و مطمئنا مقوله جشنواره را به خوبی می‌شناسد. بدون تردید یکی از بهترین گزینه‌های این مدیریت است. نمی‌دانم چرا بعضی اهالی سینما به جای اینکه قدر بدانند و خوشنودی خودشان را اعلام کنند، مسائل شخصی و فکری خودشان را دخالت داده و آب را گل‌آلود می‌کنند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که این جشنواره در جمهوری اسلامی اجرا می‌شود و این، الزامات خودش را دارد! و متاسفانه علی‌رغم این آگاهی، انتظاراتی را مطرح می‌کنند که می‌دانند اجرای آن غیرممکن است.

فرض کنید کنید از یک وزیر بخواهیم که اطلاعیه بدهد و رهبری مخالفانی را به عهده بگیرد! به خوبی می‌دانیم که چنین وزیری دیگر نمی‌تواند به وزارت ادامه بدهد! و این انتظار غیرمعمول است! البته این حرف‌ها به این معنی نیست که اجرای جشنواره بی‌عیب و نقص و در حد کمال است!

دوستان همکار! رضا میرکریمی می‌توانست کنار بایستد و از هرکس که مسئولیت می‌پذیرفت انتقاد کند و به جای خدمت در حد توان، یک افتخار توخالی را یدک بکشد (جایگاه تمام کسانی که با صداقت و دلسوزی برای کشور موضع انتقادی دارند محفوظ و شایسته تقدیر است) اما او به میدان آمده و کار درست و تخصصی و شایسته انجام می‌دهد. قدر بدانیم و بلوغ نشان دهیم! اگر آنقدر بزرگوار نیستیم که کمکش کنیم، صبور باشیم و قدری از مسائل شخصی فاصله بگیریم.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 118129 و در روز شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۲:۱۳
2024 copyright.