حقایقی درباره فیلم «عروس» ساخته بهروز افخمی به بهانه پخش از تلویزیون

%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3سینماسینما، محمد تاجیک– فیلم «عروس» ساخته بهروز افخمی پنجشبه شب هجدهم آذر ماه از شبکه آی فیلم پخش شد و جمعه بعد از ظهر، تکرار آن روی آنتن رفت.

به گزارش سینماسینما، پخش این فیلم بهانه‌ای شد برای مرور برخی نوشته‌ها و روایت‌های مهم درباره آن. حقایقی درباره «عروس» که جایگاه مهمی در سینمای سال‌های بعد از انقلاب دارد.

برای فیلم عروس ۳۰هزار تومان دستمزد گرفتم

ابوالفضل پورعرب درباره بازی در فیلم عروس گفته : برای فیلم «عروس» ۳۰ هزار تومان قرارداد بستیم. انتظار این بازتاب فیلم را نداشتم و اصلاً به شهرت فکر نمی‌کردم و اساساً دوست نداشتم مشهور باشم.

شکستن رکورد فروش تاریخ سینما

امیر رضا نوری پرتو منتقد سینما درباره فیلم عروس نوشته است :«عروس» (۱۳۶۹) نقطه پرش بهروز افخمی بود و البته اتفاقی مهم برای سینمای ایران. در آن سال‌ها سینمای کشورمان با وجود از سرگذراندن تجربه‌هایی درخشان در دهه شصت که هنوز هم از بهترین آثار کارگردانانشان به حساب می‌آیند، اما کلیتش اسیر سیستم سینمای نظارتی دولتی بود که عده‌ای از آن با عنوان «سینمای گلخانه‌ای» یاد می‌کنند. «عروس»، با اینکه اثر درخشانی نبود، اما توانست بخشی از بنیان‌های آن سینمای گلخانه‌ای را به هم بریزد و همانند سینمای پیش از انقلاب و البته مثل صنعت‌ سینمای خیلی از کشورها مفهوم ستاره را وارد ادبیات سینمای ایران کند. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب ستارگان جوان فیلم «عروس» و جسارت افخمی در نشان‌دادن نماهای کلوزآپ از چهره آرایش‌کرده بازیگر زن فیلمش و نیز رفتنش به سوی یک سوژه خانوادگی با در نظر گرفتن مشکل‌های اجتماعی، دست‌به‌دست هم داد که «عروس» را به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۷۰ تبدیل کند که البته شکستن رکورد فروش تاریخ سینمای ایران (از نظر آمارهای ریالی) از دیگر افتخارهای گیشه‌ای فیلم «عروس» بود.

عروس ۸ میلیون تماشاچی داشت

بهروز افخمی در سال ۸۵ در گفت وگویی با روزنامه اعتمادملی گفته بود: فیلم عروس حدود ۸ میلیون تماشاچی در سینما داشت که با قیمت بلیت امروز می‌شود ۱۰ میلیارد فروش. حتی شوکران که در زمان رونق قاچاق سی‌دی نمایش داده شد در حدود ۴ میلیون بیننده در سینما پیدا کرد.

نیکی کریمی :بعد از «عروس»، فیلم‌های زیادی را که داستان عشقی داشت رد کردم

نیکی کریمی در گفت وگویی با شیوا آبا در نشریه استایل گفته بود: یک سال بعد از این که من فیلم «عروس» را بازی کردم، رفتم برنامه ریزی کامپبوتر درس دادم .همه آنجا من را می شناختند و سوالها این بود که شما دیگر بازیگری را ادامه ندادید. در آن دو سال فیلمهای زیادی که داستان عشق و عاشقی زیادی داشت را رد کردم. چون تمرکزم را بر خود شناسی گذاشته بودم.

روایت افخمی از دفاع کیهان وشهید آوینی از «عروس»

بهروز افخمی در سال ۸۰ و در مراسم بزرگداشت شهید آوینی در مورد فیلم عروس و دفاع شهید آوینی و روزنامه کیهان و آقای مهدی نصیری گفته است : کافی است که کیهان از یک فیلم طرفداری کند و بقیه شروع کنند به فحش دادن و در مورد عروس همین اتفاق افتاد، آقای نصیری به من گفت: ما فکری کردیم آوینی در دفاع از عروس اشتباه کرده اما بعد از دیدن فیلم دیدیم که فیلم خوبی است. و من با کیهان مصاحبه کردم. افخمی در مورد نقادی در مورد عروس گفت: نمی‌توان قبل از عید ۷۰ ،نقد منفی در مورد عروس پیدا کرد، ولی بعد از مصاحبه با کیهان همه شروع کردند به بد گفتن.

کسی که عروس را ساخته ناتوانی جنسی دارد!

افخمی دریکی از برنامه های هفت (تیر ۹۵)درباره نقد دکتر کاووسی بر فیلم عروس گفته است :دکتر کاووسی را خدا بیامرزد اما درباره «عروس» برای من نوشته بود کسی که این فیلم را ساخته ناتوانی جنسی دارد!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 34844 و در روز جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۴:۲۸
2024 copyright.