حواشی تکرار می‌شود؟/ شانزدهمین انتخابات خانه سینما و چالش‌های آن

شانزدهمین دوره انتخابات هیات مدیره خانه سینما، یک ماه دیگر برگزار می‌شود در حالی که بسیاری از موانعی که در برگزاری دوره قبل هیات مدیره وجود داشت همچنان ادامه دارد.

به گزارش سینماسینما، بی شک خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. جامعه صنفی که با هر تغییری در آن می‌توان شاهد موج جدیدی از اعتراضات و موافقت‌ها از سوی سینماگران بود، به همین دلیل بحث انتخابات هیأت مدیره «خانه سینما» معمولاً از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و همیشه نیز این انتخابات با حواشی بسیاری همراه است.

یکی از پرچالش‌ترین انتخابات هیأت مدیره «خانه سینما» را می‌توان به انتخابات هیأت مدیره دوره پانزدهم نسبت داد که ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ یعنی ۲ سال پیش برگزار شد، انتخاباتی که هرچند اعتراض خاصی نسبت به نامزدهای هیأت مدیره وجود نداشت اما مساله اصلی حضور پیدا نکردن تعدادی از صنوف سینمایی به دلیل نداشتن کد شناسه ملی در انتخابات بود که باعث اعتراض و نارضایتی صنوف مختلف سینمایی شد.

البته لازم به یادآوری است که انتخابات برای هیأت مدیره دوره پانزدهم در خانه سینما، باید یک سال قبل از تاریخ اعلام شده برگزار می‌شد که به دلیل همین شرایط و نارضایتی صنوف، تصمیم گرفته شد تا مدتی هیأت مدیره دوره چهاردهم به کار خود ادامه داده تا شرایط مناسبی برای انتخابات خانه سینما فراهم شود. همانطور که گفته شد پانزدهمین دوره انتخابات در «خانه سینما» در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ اما با شکل و شمایلی کاملاً متفاوت نسبت به دوره‌های قبل برگزار شد.

در واقع تاریخ برگزاری که برای این انتخابات در نظر گرفته شده بود، درست در زمان اوج شیوع ویروس کرونا در کشور بود و با مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا، انتخابات مورد نظر که قرار بود همزمان با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره دوره چهاردهم برگزار شود، بدون برگزاری مجمع عمومی، آن هم در حیاط بنیاد سینمایی فارابی با حضور تعدادی از نمایندگان صنوف و غیبت برخی از صنوف که کد شناسه ملی دریافت نکرده بودند، برگزار شد.

از جمله صنوفی که به دلیل نداشتن کد شناسه ملی نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند می‌توان به کانون آهنگسازان، شورای عالی تهیه‌کنندگان، انجمن جلوه‌های ویژه میدانی، انجمن صنفی چهره‌پردازان و منشیان صحنه اشاره کرد.

در نهایت و با تمام حواشی موجود، محمدعلی نجفی، علیرضا نجف‌زاده، آتیلا پسیانی، سید علی قائم‌مقامی، روانبخش صادقی، بهمن اردلان و پژمان مظاهری‌پور به‌عنوان اعضای جدید هیأت مدیره و کامران ملکی به‌عنوان بازرس در پانزدهمین دوره هیأت مدیره خانه سینما انتخاب و در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ معرفی و این هیأت منوچهر شاهسواری را به عنوان مدیرعامل خانه سینما برای دومین دوره انتخاب کردند.

اما شانزدهمین دوره انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، قرار است در تاریخ دوم مرداد ماه سال جاری برگزار شود، انتخاباتی که می‌تواند تغییرات بسیاری را در امور صنفی سینمای ایران ایجاد کند. در واقع با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا در سال جاری و البته در صورت برگزار شدن مجمع عمومی خانه سینما، می‌توان این انتخابات را بزرگترین مجمع سینمایی دانست که طی ۲ سال گذشته از سوی خانه سیما برگزار شده است. نکته دوم تغییر مدیریت و البته سیاست‌ها در سازمان سینمایی است که می‌تواند تأثیر چشمگیری در روند برگزاری انتخابات داشته باشد، مساله این است که دولت جدید و البته محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی تا چه اندازه نسبت به ثبت قانونی صنوف سینمایی در وزارت کار و دریافت کد شناسه ملی برای حضور در انتخابات تاکید دارند؟

لازم به یادآورِی است که وضعیت دریافت کد شناسه و ثبت صنوف در وزارت کار نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده و صنوفی مانند چهره‌پردازان، تهیه‌کنندگان، آهنگسازان، جلوه‌های ویژه میدانی و بصری همچنان کد شناسه دریافت نکرده‌اند و مشخص نیست که این صنوف همانند دوره گذشته امکان شرکت در انتخابات را دارند یا خیر؟

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که براساس قوانین موجود منوچهر شاهسواری به دلیل اینکه ۳ دوره پیاپی به عنوان مدیرعامل خانه سینما فعالیت کرده است، دیگر نمی‌تواند در این سمت به فعالیت خود ادامه دهد. به همین دلیل خانه سینما باید در انتظار چهره جدیدی برای پذیرش مسئولیت این سمت باشد.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 177214 و در روز یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۱:۴۳
2024 copyright.