حواشی حذف صدای یاس از تیتراژ فیلم بارکد

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفت‌وگویی از مواضع وزارت ارشاد در قبال فیلم‌های سینمایی دفاع می‌کند.
❎ زمانی که «بارکد» برای حضور در جشنواره مجوز گرفت، تیتراژ نداشت. در زمان ارائه فیلم به دبیرخانه جشنواره، آقای کیایی ترانه یاس را در تیتراژ فیلم گذاشتند. در آن شلوغی جشنواره، دوستان ما نرسیدند که دقت لازم را داشته باشند، اما به نظرم آقای کیایی تخلف کرده‌اند که موسیقی غیرمجازی را در تیتراژ فیلم‌شان استفاده کرده‌اند.

❎ در شورای پروانه نمایش دوستان خیلی به موسیقی فیلم کاری ندارند. فیلم با تیتراژ یاس به پروانه نمایش رفته اما آن شورا مربوط به موسیقی نیست. اعضای شورا درباره موسیقی نظر نمی‌دهند اما اگر موسیقی با کلام در فیلم باشد، در می‌آورند؛ مثلاً موسیقی‌های لس‌آنجلسی ممنوع است، سایر موارد اما برای نظر دادن به شورای سینمای حرفه‌ای سپرده می‌شود.

❎ زمانی که فیلم برای ایجاد اصلاحات به سازندگانش داده شده بود تا مجوز اکران بگیرد، آقای کیایی تصورش این بود که موسیقی تایید شده است، اما بعد مرکز موسیقی به ما اعلام کرد این موسیقی آقای یاس غیر مجاز است.

❎ قرار نیست که برای متفاوت بودن با دولت قبلی قوانین را زیر پا بگذاریم یا ساختارشکنی کنیم. البته من به شعر و ترانه‌ای که آقای کیایی گذاشته بودند هم ایراد می‌گیرم، آن ترانه و شعر اصلاً برای پخش و اکران عمومی مناسب نبود.

❎ ما توقع‌مان از صداوسیما این است به اندازه آنونس‌هایی که برای فیلم‌های آمریکایی تهیه می‌کند و با آن آب و تاب مردم را به تماشایشان دعوت می‌کند، برای فیلم‌های داخلی خودمان هم وقت بگذارند و اجازه دهند این فیلم‌ها از رسانه ملی خودمان به مردم معرفی شوند.

❎ خیلی از دوستان رسانه‌ای چون «فروشنده» را ندیدند فکر می‌کنند در آن فیلم ترانه علی عظیمی پخش شده است اما در «فروشنده» علی عظیمی نمی‌خواند، یک تکه از ترانه‌ای که من زیاد شنیده‌ام و می‌شناختم در فیلم هست و هنرپیشه‌های فیلم دارند این ترانه را می‌خوانند. ولی در بارکد کیایی از آهنگ یاس استفاده کرده است.

❎ کیایی یک کار دیگری هم کردند که ما نمی‌پسندیم؛ ایشان برای اکران فیلم یک ترانه جدید و یک آهنگ خیلی بد از این خواننده را در تیتراژ استفاده کرده بودند. آنچه شورای مرکز موسیقی اعلام میی‌کنند را ما مجبوریم انجام بدهیم.

❎ معاون دادستان نامه‌ای به ما داده‌اند که یک دستور رسمی قضایی است و لازم‌الاجرا که تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها جرم است، خلاف است. حالا هم نامه‌ای زده‌اند به دکتر ایوبی و نامه هم به کانون تهیه‌کنندگان و سینماداران فرستاده شده و به تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان اکران جدید می‌شود، ابلاغ شده حواس‌شان باشد، فیلم‌هایشان حتی اگر روی پرده باشد هم ممکن است با پایین کشیدن از اکران مواجه شوند.
✅ متن کامل در شماره ۱۰۵ تماشاگران

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 18225 و در روز سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۲:۱۰
2024 copyright.