خاطره کارگردان «خجالت نکش» از بازی حاتمی‌کیا در فیلمش/ هر دو جوان بودیم و جویای نام

رضا مقصودی فلیمنامه‌نویس سینما که این روزها اولین ساخته‌اش «خجالت نکش» روی پرده سینماهاست می‌گوید ابراهیم حاتمی‌کیا در اولین فیلم هشت میلیمتری که او ساخته بازی کرده است.

به گزارش سینماسینما، اولین فیلمنامه‌ای که رضا مقصودی نوشته و «کوچه و موزه» نام داشت سال ۷۳ ساخته شد، او در طول سال‌هایی که در سینما به عنوان فیلمنامه‌‌نویس فعالیت می‌کرد فیلمنامه آثاری از جمله «لیلی با من است»، « شیدا»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «من سالوادور نیستم» را نوشته. او اما سال‌ها پیش سینما را آغاز کرده و یک فیلم هشت میلیمتری به اسم «بازیچه» را ساخته است. او خاطرات جالبی از ساخت این فیلم دارد که بازی ابراهیم حاتمی‌کیا در آن یک از آنهاست، مقصودی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین به بیان این خاطرات پرداخته است.

مقصودی درباره تجربه ساخت اولین فیلم کوتاهش و بازی ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلمش گفت: «۳۰ سال پیش من می‌خواستم یک فیلم هشت میلیمتری بسازم، آن موقع جوانی بودم جویای نام و می‌خواستم کارگردانی کنم. ابراهیم حاتمی‌کیا هم مثل جوان بود و جویای نام. ما همه مثل هم داشتیم سینما را یاد می‌گرفتیم. فیلم من هم یک کار هشت میلیمتری بود که مدت زمانش هم ۵-۶ دقیقه بود، در این فیلم آقای حاتمی‌کیا برای من بازی کرد. اگر اشتباه نکنم اسم فیلم هم «بازیچه» بود.»

او درباره آشنایی قبلی‌اش با ابراهیم حاتمی‌کیا که منجر به بازی او در فیلمش شد نیز توضیح داد: «ما بعد از انقلاب در جایی آموزش فیلمسازی می‌دیدیم با تعدادی از دوستانی که الان خیلی‌هایشان فیلمسازهای خوبی هستند، در آن جمع آقای حاتمی‌کیا، آقای کمال تبریزی و چند نفر دیگر از دوستان بودند. دوران آموزشی‌مان که می‌گذشت یک فیلم می‌ساختیم. فیلمنامه‌ای که من نوشته بودم آقای حاتمی‌کیا دوست داشت و خیلی دلش می‌خواست که ساخته شود. همان موقع ازشان خواهش کردم که برای من بازی کند و ایشان هم قبول کردند. یکی از دوستانی که با ما همدوره بود برایمان فیلمبرداری کرد، یکی صدابرداری که آن موقع سرصحنه بود و خود دوربین سر صحنه ضبط می‌کرد. خیلی از کسانی که الان در سینما هستند تعداد زیادی‌شان همان‌هایی هستند که آن زمان هم با هم همکاری می‌کردیم.

مقصودی در ادامه به همکاری دیگرش با حاتمی‌کیا اشاره کرد و گفت: «مدتی بعد وقتی آقای حاتمی‌کیا خواست فیلم بسازد که یک فیلم عروسکی بود من هم در حد توانم به ایشان کمک کردم. البته همه کارهای فیلم را ایشان خودشان انجام داده بودند اما من هم در مهیا کردن ادوات سر صحنه و تولید کمک‌شان می‌کردم. آن موقع همه به هم کمک می‌کردند و همراهی زیادی با هم داشتیم. البته کارهایی که آن موقع ساختیم جنبه آموزشی داشت، خیلی سال هم از آن موقع می‌گذرد.»

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 89923 و در روز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰:۵۷
2024 copyright.