خبرگزاری فرانسه: فرهادی قصد ندارد سوءبرداشت آمریکایی‌ها درباره ایران را حل کند

فرهادی تام هنکسهنگامی که اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» جایزه اسکار گرفت، ایران در گیرودار تحریم‌های سنگین غرب علیه ایران بود.

به گزارش سینماسینما، به نوشته خبرگزاری فرانسه، فرهادی در این باره گفته است:‌ «دورانی بود که در آن سیاست‌مداران هم در ایران و هم در آمریکا از جنگ سخن می‌گفتند. پس از جایزه گرفتن خوشحال بودم که اکنون دیگر صحبت‌ها درباره فرهنگ است. احساس من این بود که مردم دو کشور برخلاف صحبت‌های سیاست‌مداران با هم در تعامل‌اند.»

پس از آن سال‌ها، اکنون فرهادی بار دیگر خود را در نقش میانجی فرهنگی می‌بیند. او تازه‌ترین اثر سینمایی خود را به هالیوود برده است تا نماینده ایران در هشتادونهمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان باشد.«فروشنده» فرهادی نیز همانند «جدایی…» تصویری از تهران ارائه می‌کند که با تصویر ارائه شده از ایران در رسانه‌های غربی متفاوت است و به دل زندگی مردم عادی می‌رود.کارگردان «فروشنده» نیازی نمی‌بیند که سوءبرداشت آمریکایی‌ها درباره جامعه ایران را حل کند، او تشخیص داده که آثارش به چیزی همانند یک دیالوگ میان مردم کشورش و فرهنگ عامه آمریکا تبدیل شده‌اند.

فرهادی در این باره گفت:‌ «زمانی که آغاز به نوشتن فیلمنامه می‌کنم به خودم نمی‌گویم که این فیلم را تماشاگران خارجی خواهند دید و از آنجا که تماشاگران خارجی آن را می‌بینند باید کار اضافه‌ای انجام دهم. من با این دیدگاه که هر کسی در هر مکانی می‌تواند تماشاگر فیلم باشد آنچه دلم می‌گوید می‌نویسم.»

این کارگردان نخستین بار با فیلم «درباره الی» توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد. «درباره الی» در شصت‌ویکمین دوره جشنواره فیلم برلین جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و پس از آن در جشنواره‌های متعدد جوایز بسیاری گرفت.فرهادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» علاوه بر دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار و گلد‌ن‌گلوب، در رشته بهترین فیلمنامه هم نامزد اسکار شد.آثار فرهادی برای نمایش زندگی و تمام پیچیدگی‌های اخلاقی آن در سطح جهان تحسین می‌شود. یکی از ویژگی‌های شاخص آثار او قضاوت نکردن شخصیت‌ها است. او در پایان نتیجه‌گیری را به تماشاگران واگذار می‌کند.

منبع :خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 33114 و در روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۲:۴۷
2024 copyright.