داریوش بابائیان: از اسعدیان گلایه ای ندارم، از عدم اجرای قانون در شورای صنفی نمایش شکایت کردم

 داریوش بابائیان، تهیه‌کننده فیلم در حال اکران «حقه‌باز دم‌دراز»، نسبت به تصمیمات اخیر شورای صنفی نمایش اعتراض و در دادسرای فرهنگ و رسانه از رئیس این شورا شکایت کرده است. با او دراین‌باره گفت‌وگوی کوتاهی کردیم.

 ‌ آقای بابائیان! در تمام این سال‌ها در عرصه پخش و اکران فیلم‌ها همواره مشکلات وجود داشته و این نکته مسئله‌ جدیدی نیست. چرا الان به فکر علنی‌کردن این مسئله و شکایت افتاده‌اید؟
در شورای صنفی نمایش افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت حضور دارند که متأسفانه طبق آیین‌نامه عمل نمی‌کنند. این مسئله حدود هفت، هشت سال وجود داشته و الان شکل بحرانی به خود گرفته است. مهم‌ترین چالش هم تبعیض در نحوه اکران فیلم‌ها در شش‌ماهه اول و دوم سال است. ما شش گروه سینمایی داریم و تعداد صد فیلم هم در سال تولید می‌شوند که از این میان سه فیلم در شش گروه تقسیم می‌شوند و در شش‌ماهه اول سال اکران می‌کنند و درنهایت ١٨ فیلم در جذب سرمایه و گیشه منتفع و ٨٢ فیلم باقی‌مانده تلف می‌شوند.
‌ خب باز هم این مسئله جدیدی نیست. مگر سال‌ها فیلم‌های سینمای ایران این‌گونه اکران نمی‌شدند؟
ورود تهیه‌کنندگان غیرمتخصص مثل الان این‌قدر بی‌ضابطه نبود؛ مثلا شخصی فقط به‌واسطه داشتن پول، خود را تهیه‌کننده معرفی می‌کند. به او مجوز می‌دهند. قطعا او آن‌قدر پول دارد که برای فیلمش تبلیغ کند. ضمن اینکه سالن‌سازی هم زیاد شده و به شکل نامناسبی سینماداران فقط دنبال سود خود هستند، در نتیجه صاحبان فیلم هم برای اکران فیلم‌هایشان خیلی تلاش نمی‌کنند.
‌ درست است، چون آنها سودشان را در تولید برده‌اند و دغدغه اکران ندارند. به نظر شما چاره چیست؟
احسنت. آنها سودشان را در تولید برده‌اند و دیگر به فکر ما که سودمان را در اکران فیلم می‌بریم نیستند؛ یعنی بخش خصوصی دچار رکود و ضرر می‌شود و واقعا این نکته تبعیض‌آمیز است. این روزها شاهدیم خیلی‌ها صدایشان بلند شده و از این وضعیت ناراضی هستند؛ مثل خانم بیتا منصوری که تهیه‌کننده فیلم‌های «زادوبوم» و «قهرمانان کوچک» هستند یا در حق فیلم‌های «گذر موقت»، «آزادی به قید شرط» و «شنل» اجحاف شده است. الان شما ببینید فیلم‌های «حقه‌باز دم‌دراز» و «قهرمانان کوچک» در چه وضعیتی قرار گرفته‌اند. فیلم‌های «حقه‌باز دم‌دراز» و «قهرمانان کوچک» را با فروش خوب با توجه به روزهای تعطیل عوض می‌کنند و جایش را به دو فیلم «قاتل اهلی» و «ثبت با سند» می‌دهند. آنها الان ۶٠ سالن سینما در تهران دارند. به‌طور خودکار فروش فیلم‌های «خالتور» و «خفه‌گی» ریزش می‌کند و فیلم‌های «قهرمانان کوچک» و «حقه‌باز دم‌دراز» لطمه شدید می‌بینند و همه این کارها بدون ضابطه صورت می‌گیرد. واقعا چرا؟
‌ آقای موسوی اخیرا مسئله فیلم‌سوزی را انکار کردند. نظرتان چیست؟
قطعا فیلم‌سوزی وجود دارد. من با ایشان امشب در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر مناظره خواهم کرد. زمانی فیلم‌سوزی وجود ندارد که یک فیلم ٩ تا ١٠ هفته در شش‌ماهه دوم و ١٠ تا ١٢ هفته در تابستان بتواند به‌طور طبیعی اکران شود و فروش خوبش را ادامه دهد. تازه با این اوصاف، می‌خواهند فیلم خارجی در ایران اکران کنند که نمی‌دانم چه‌جوری!
‌ شکایت شما از آقای اسعدیان به‌عنوان رئیس شورای صنفی نمایش در چه مرحله‌ای است؟
شکایت‌نامه به دادسرای فرهنگ و رسانه تسلیم شده و منتظر دادگاه هستیم. هرچند من از شخص ایشان گلایه‌ای ندارم، بلکه دلیل شکایت ما از عدم اجرای قانون در شورای صنفی نمایش است.

منبع: شرق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 72943 و در روز پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶:۴۰
2024 copyright.