دبیر جشنواره فیلم کوتاه: با اهدای جایزه از سوی برخی دستگاه‌ها موافقت نکردیم

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره دلایل راه نیافتن چند فیلم‌ به رقابت نهایی جشنواره با وجود اینکه هیات انتخاب آنها را برگزیده بودند، توضیح داد.

به گزارش سینماسینما، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حاشیه برگزاری این رویداد سینمایی درباره جایزه انجمن فیلم کوتاه ایران به فیلم برگزیده مخاطبان گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران یک سری جوایز اصلی دارد ولی در کنار این جوایز چند نهاد دیگر هم خودشان به ارزیابی آثار می پردازند و مایلند جوایزی از منظر خودشان به فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه بدهند از همین رو جایزه انجمن فیلم کوتاه ایران، جایزه «هنر و تجربه» و جایزه انجمن منتقدان سینما اهدا می شود که البته از نظر ما معتبر هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه های دیگر هم می خواستند در این رویداد سینمایی جوایزی به فیلمسازان بدهند، توضیح داد: ما با جوایزی از این دست موافقت نکردیم زیرا دیگر نمی شد اختتامیه را مدیریت کرد. ما دوست داریم مراسم اختتامیه در نهایت یک ساعت و نیم به به طول بینجامد تا مخاطبان خسته نشوند ولی اگر ۱۰ دستگاه بخواهند در اختتامیه جوایزی را از منظر خود بدهند، ریتم اختتامیه به هم می ریزد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: تنها چند نهادی که در حوزه فیلم کوتاه شناخته شده تر و موفق تر هستند و اصنافی که ما دوست داریم حمایتشان از فیلم کوتاه ادامه‌دار باشد آثار را از منظر خود قضاوت و در اختتامیه در بخش جنبی جوایزی را اهدا کنند.

وی درباره راه نیافتن چند فیلم کوتاه که هیات انتخاب آنها را برگزیده بود ولی سازمان سینمایی به آنها اجازه حضور در جشنواره فیلم کوتاه را نداد، گفت: همه آثار برای نمایش در جشنواره فیلم کوتاه باید از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند که امسال کمتر از نیم درصد از این فیلم ها مجوز دریافت نکرده و به جشنواره راه پیدا نکردند.

موسوی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اکران فیلم کوتاه در سینماهای کشور بیان کرد: اکران فیلم کوتاه در کشورهای دیگر هم  چندان وجود ندارد البته در برخی از کشورها آثار کوتاه را پیش از سانس های اصلی به نمایش می گذارند اما به طور کلی عمده ترین جایی که فیلم کوتاه پخش می شود تلویزیون است به همین دلیل جاهایی که مردم بخواهند پول بدهند، بلیت بخرند و به تماشای فیلم کوتاه بنشینند، بسیار کم است. ما فکر می کنیم اگر بتوانیم ارتباطی بین تلویزیون و آثار کوتاه برقرار کنیم و به تبع آن آثاری تولید شوند که تلویزیون هم بتواند آنها را پخش کند، فضای بهتری برای فیلم کوتاه ایجاد می شود اما در حال حاضر آنچه که دست ما است ایجاد پاتوق فیلم کوتاه است. از همین رو امیدواریم بتوانیم در قالب همین پاتوق های فیلم کوتاه در مراکز استان ها و دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران این بخش را توسعه بدهیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره پیشنهاد برخی افراد برای راه اندازی گروهی سینمایی برای اکران فیلم کوتاه اظهار کرد: راه اندازی گروهی مثل «هنر و تجربه» برای نمایش آثار کوتاه نیاز به مطالعه دارد. ما باید با مطالعه و طراحی قبلی پیش برویم و در این نقطه که هیچ جزییاتی از این طرح مشخص نیست اظهارنظر کردن خام خواهد بود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش دیگر از صحبت هایش درباره تامین بودجه برای ساخت آثار کوتاه گفت: ما تنها دستگاهی نیستیم که از فیلم کوتاه حمایت می کند و دستگاه های متعددی در کشور وجود دارند که به حمایت از فیلم کوتاه می پردازند اما قدیمی ترین و شناخته شده ترین دستگاه در این حوزه، انجمن سینمای جوانان ایران است. به هرترتیب این بودجه کم، کفایت همه هزینه های تولید فیلم کوتاه در کشور را نمی کند و تعداد زیادی از هنرمندان عرصه فیلم کوتاه در صف انتظار تصویب فیلمنامه های خود می مانند یا بودجه ای که به آنها تعلق می گیرد کافی نیست و نمی توانند آثار خود را آنطور که مطلوبشان است بسازند.

وی ادامه داد: برای رفه این مشکل یک راه وجود دارد و آن هم اقتصادی شدن بازار فیلم کوتاه است که کار ساده ای هم نیست. ما اگر بتوانیم به گونه ای فضای مجازی، وی او دی و شبکه های اینترنتی را که در حال حاضر از پخش فیلم هاو سریال های ایرانی استقبال می کنند با اقتصاد سینمای کوتاه پیوند بزنیم، فیلمسازان می توانند بخشی از هزینه های خود را در بیاورند. به طور کلی فراموش نکنیم که حتی یک تیزر تبلیغاتی نوعی از فیلم کوتاه است هرچند وقتی درباره فیلم کوتاه صحبت می کنیم درواقع فیلم کوتاه مستند و داستانی مدنظرمان است.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه آن چیزی که اهمیت دارد توسعه فیلم کوتاه در همه اشکال است، بیان کرد: اگر بتوانیم با صنایع، بیمه ها، بانک ها و … ارتباط بگیریم و به پخش این آثار نیز فکر کنیم، ممکن است بتوانیم بخشی از هزینه های فیلم کوتاه را تامین کنیم و به همین ترتیب با اندک بودجه ما و بقیه دستگاه ها این رونق ادامه پیدا کند.

موسوی درباره فعالیت های بخش بین الملل فیلم کوتاه گفت: در این سال ها فعالیت های بخش بین الملل فیلم کوتاه بسیار گسترده شده، بخش خصوصی هم در این حوزه بسیار فعالیت کرده و بسیاری از آثار کوتاهمان به جشنواره های بین المللی راه پیدا کرده و توانسته اند جوایز مختلفی را کسب کنند.

وی در پایان اظهار کرد: ما ارتباط خوبی با برخی از جشنواره ها برای ارسال فیلم ها، دعوت از استادان و مدرسان آنها برقرار کرده ایم و به توسعه این همکاری ها باور داریم زیرا فکر می کنیم فیلم کوتاه ما ظرفیت بسیار زیادی در جهان امروز دارد. من باور دارم که مزیت نسبی سینمای ما در جهان، آثار کوتاهمان است و ادعای خود را این گونه اثبات می کنم که سال گذشته چندصد حضور بین المللی داشته ایم و بیش از صد جایزه دریافت کرده ایم. هرچند سینمای بلند ما افتخارات بسیار زیادی دارد و ما هم به آن می بالیم ولی این باعث نمی شود که ظرفیت های گرانقدر فیلم کوتاه را ندیده بگیریم به همین دلیل باید توسعه فعالیت های بین المللی با هماهنگی انجمن های اروپایی، آسیایی و … در دستور کار باشد که هست و این روند را ادامه می دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70163 و در روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۸:۳۸
2024 copyright.