درآمد ۱۳ میلیارد دلاری دو شرکت فیلمسازی در سال ۲۰۱۵

دنیای ژوراسیکشرکت‌های یونیورسال و دیزنی به لحاظ فروش فیلم‌های خود در بازار جهانی در سال ۲۰۱۵ یک رکورد جدید ثبت کردند.

به گزارش «سینماسینما»، یونیورسال و دیزنی به لطف دو فیلم «دنیای ژوراسیک» و «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» توانستند به راحتی رکورد ۵٫۵ میلیارد درآمد شرکت فاکس قرن بیستم در بازار جهانی در سال ۲۰۱۴ را جابجا کنند.

به گزارش ورایتی، یونیورسال سال ۲۰۱۵ را با ۶٫۸۹ میلیارد دلار فروش فیلم‌هایش در بازار جهانی به پایان رساند که ۱٫۶۷ میلیارد دلار آن برای «دنیای ژوراسیک» بود. دیزنی ۵٫۸۵ میلیارد دلار درآمد داشت که ۱٫۳۳ میلیارد دلار آن برای «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» بود.

شرکت رنتراک که آمار فروش فیلم‌ها در سراسر دنیا را دنبال می‌کند، روز یکشنبه اعلام کرد که مجموع فروش فیلم‌ها در بازار جهانی (مجموع فروش در بازار بین‌المللی و بازار آمریکای شمالی) در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۸ میلیارد دلار بود که برای اولین بار است چنین رقمی حاصل می‌شود.

«دنیای ژوراسیک»، «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود»، «خشمگین ۷» یونیورسال، «انتقامجویان: عصر اولتران» دیزنی و «مینیون‌ها» در سال گذشته میلادی در بازار جهانی بیش از یک میلیارد دلار فروختند که برای اولین بار است که در یک سال چنین اتفاقی روی می‌دهد. این در حالی است که سال ۲۰۱۴ تنها فیلم «ترانسفورمرها: عصر انقراض» به این موفقیت دست پیدا کرد.

در سطح بین‌المللی، یونیورسال با ۴٫۴۴ میلیارد دلار یک رکورد جدید ثبت کرد و رکورد ۳٫۷۳ میلیارد دلار فاکس در ۲۰۱۴ را شکست. این شرکت در بازار آمریکای شمالی نیز ۲٫۴۵ میلیارد دلار درآمد داشت و رکورد ۲٫۱۱ میلیارد دلاری شرکت برادران وارنر در ۲۰۰۹ را جابجا کرد.

یونیورسال و دیزنی روی هم حدود ۴۰ درصد از فروش بازار داخلی را در اختیار داشتند. یونیورسال ۲۲ درصد بازار را در اختیار داشت. در ۱۵ سال گذشته، هیچ استودیویی نتوانسته بود بیش از ۲۰ درصد بازار را تحت کنترل خود در بیاورد و فیلم‌هایش در دنیا بیش از شش میلیارد دلار فروش داشته باشد. امسال این اتفاق برای یونیورسال افتاد. همچنین برای اولین بار، فیلم‌های دیزنی در دنیا بیش از پنج میلیارد دلار فروخت.

فیلم‌های یونیورسال و دیزنی همچنین کمک کردند مجموع فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود ۶٫۳ درصد بیشتر شود و به بیش از ۱۱ میلیارد دلار برسد. بازار چین نیز در رسیدن به این موفقیت مؤثر بود. مجموع فروش فیلم‌ها در این کشور با ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل حدود ۶٫۸ میلیارد دلار شد.

سال ۲۰۱۴ فیلم «نگهبانان کهکشان» با ۳۳۲٫۷ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم بازار آمریکای شمالی شد. «نگهبانان کهکشان» تنها فیلمی بود که آن توانست از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش در این سطح عبور کند. این در حالی است که سال ۲۰۱۵ شش فیلم «دنیای ژوراسیک»، «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود»، «انتقامجویان: عصر اولتران»، «پشت رو»، «خشمگین ۷» و «مینیون‌ها» به این موفقیت دست پیدا کردند. ضمن اینکه «دنیای ژوراسیک» پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته میلادی در آمریکای شمالی ۶۵۲٫۳ میلیون دلار یعنی تقریباً دو برابر پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۴ فروخت.

دیزنی در سال ۲۰۱۵ یک رکورد دیگر نیز برای خود ثبت کرد: برای سومین سال پیاپی سه فیلم این شرکت («انتقامجویان: عصر اول‌تران»، «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» و «پشت رو») در دنیا بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروختند؛ شش فیلم در بازار داخلی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروختند و پنج فیلم در بازار جهانی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشتند.

«جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» تازه‌ترین فیلم دیزنی از ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در آمریکای شمالی اکران شد و تا ۲۷ دسامبر (ششم دی) ۵۴۴٫۵ میلیون دلار در این سطح به دست آورد. مجموع فروش جهانی فیلم تا این تاریخ ۱٫۰۹۰ میلیارد دلار بود.

«جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود» تاکنون رکوردهای زیادی را شکسته است: بیشترین پیش‌فروش بلیت در تاریخ سینمای آمریکای شمالی (۱۰۰ میلیون دلار)، بیشترین فروش روز اول، روز جمعه و یک روز در بازار آمریکای شمالی (۱۱۹٫۱ میلیون دلار)، بیشترین فروش پنجشنبه شب در بازار آمریکای شمالی (۵۷ میلیون دلار)، کم‌ترین زمان برای رسیدن به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری و ۲۰۰ میلیون دلاری در آمریکای شمالی، بیشترین متوسط فروش یک فیلم اکران گسترده در هر سینما در آمریکای شمالی (۵۷٫۵۷۱ هزار دلار)، بیشترین فروش اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی (۲۴۸ میلیون دلار)، بیشترین فروش اولین آخر هفته اکران در بازار بین‌المللی (۵۲۹ میلیون دلار)، سریع‌ترین زمانی که یک فیلم به مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی رسیده است، بیشترین فروش یکشنبه (۶۰٫۵ میلیون دلار)، دوشنبه (۴۰٫۱ میلیون دلار)، سه‌شنبه (۳۷٫۳ میلیون دلار) و روز کریسمس (۴۹٫۳ میلیون دلار) و…

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 9053 و در روز سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۳:۲۰
2024 copyright.