درگذشت فیلمبردار «ای‌تی موجود فرازمینی»

آلن داویو فیلمبرداری که ۵ نامزدی اسکار در کارنامه داشت و در فیلم‌های استیون اسپیلبرگ با وی کار کرده بود، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، آلن داویو فیلمبرداری که ۵ نامزدی اسکار از جمله برای فیلم‌های «ای‌تی موجود فرازمینی» و «امپراتوری خورشید» اسپیلبرگ را در کارنامه داشت، در ۷۷ سالگی برای ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

این فیلمبردار برای فیلم‌های «رنگ بنفش» اسپیلبرگ و دو فیلم «آوالون» و «باگزی» بری لوینستون نیز نامزدی اسکار بهترین فیلمبرداری را کسب کرده بود.

وی کسی بود که فیلمبرداری بخش صحرای گوبی را در سکانس «تماس نزدیک از نوع سوم» برای اسپیلبرگ فیلمبرداری کرده بود.

اسپیلبرگ با انتشار بیانیه‌ای نوشت: سال ۱۹۶۹ آلن و من همکاری‌مان را در کنار هم با فیلم کوتاه «آمبلین» شروع کردیم. آلن یک هنرمند فوق‌العاده بود، اما گرمای وجود و انسانیتش حتی از توانایی لنز دوربینش هم قوی‌تر بود. او یک استعداد یکتا و یک انسان زیبا بود.

داویو کارش را با فیلمبرداری برای موزیک‌ویدیوهای دوره پیش از MTV برای گروه‌هایی مثل «انیمالز» و «جیمی هندریکس اکسپرینس» شروع کرده بود و از سال ۱۹۶۸ با اسپیلبرگ در ساخت فیلم ۲۶ دقیقه‌ای ۳۵ میلی‌متری «آمبلین» همراه شده بود. این فیلم دیالوگی نداشت و فقط موسیقی و ساند افکت صدای آن را تشکیل می‌داد.

از دیگر کارهای داویو می‌توان به «شاهین و آدم‌برفی» جان شلزینگر، «دفاع از زندگی» آلبرت بروکس و «بی‌باک» پیتر وایر یاد کرد.

کیس ون اوستروم رییس انجمن فیلمبرداران آمریکا نیز با تایید درگذشت وی در بیانیه‌ای نوشت: این یک تاسف و غم خیلی بزرگ است که بخواهم اعلام کنم شب پیش دوست و یکی از اعضای بزرگ جامعه‌مان را از دست دادیم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 134402 و در روز جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۵:۲۳
2024 copyright.