در ادامه اعتراضات به نژادپرستی، «بر باد رفته» از آرشیو شبکه HBO حذف شد

مسئولان سرویس محتوای آنلاین شبکه HBO Max در واکنش به اعتراضات وارده بر محتوای نژادپرستانه کلاسیک «بر باد رفته» این فیلم را به طور موقت از دسترس مخاطبان خود خارج کرد.

به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، سرویس محتوای آنلاین شبکه HBO دیروز سه‌شنبه ۹ ژوئن، درام عاشقانه و کلاسیک «بر باد رفته»، محصول سال ۱۹۳۹ را از روی آرشیو خود حذف کرد. این موضوع یکی از آخرین واکنش‌های صنعت سرگرمی به موج برابرخواهی و ضدنژادپرستی در آمریکا بعد از قتل جرج فلوید به دست پلیس این کشور بوده است.

سخنگوی سرویس HBO Max در توضیح این ماجرا گفت: «بر باد رفته» محصول زمانه خویش و روایتگر برخی تعصبات و تبعیض‌های قومی و نژادی است که متاسفانه در جامعه آن زمان آمریکا امری مرسوم بود. نمایش این تبعیض‌ها هم در آن زمان و هم الان امری اشتباه است و ما احساس کردیم نگه داشتن این فیلم در آرشیو و نمایش آن بدون توضیح این موارد عملی غیر مسئولانه است. او ادامه داد: این موارد مشخصا بر خلاف ارزش‌‎های کمپانی وارنرمدیا هستند. این اثر زمانی به آرشیو بر خواهند گشت که توضیحات تاریخی و نکوهش محتواهای ناپسند، همراه آن باشد. البته فیلم‌هایی از این دست به صورت کامل و دست نخورده، همانطور که ساخته شده‌اند عرضه می‌گردند، چرا که اگر غیر از این باشد، بیان‌گر این ادعاست که این مشکلات و تبعیض‌ها گویی هرگز وجود نداشته است. ما اگر می‌خوایم آینده‌ای پر از عدل، انصاف داشته باشیم باید اول از تاریخ خود آگاه باشیم.

حذف این فیلم از آرشیو HBO Max بعد از آن صورت گرفت که جان ریدلی فیلمنامه‌نویس «۱۲ سال بردگی» با نگارش نامه‌ای سرگشاده در لس‌آنجلس تایمز خواستار پایین کشیده شدن «بر باد رفته» به دلیل تجلیل و ستایش از تبعیض‌های زمان جنگ داخلی آمریکا شد.

«بر باد رفته» درامی عاشقانه و تاریخی به کارگردانی ویکتور فلمینگ و بازی ۲ ستاره سینمای آن زمان یعنی کلارک گیبل و ویوین لی است. این فیلم ۲۳۸ دقیقه‌ای، روایت عشق یک دختر جنوبی به نام اسکارلت اوهارا به آریستوکراتی به نام رت باتلر در خلال جنگ داخلی آمریکا را به تصویر می‌کشد.

این فیلم ۸ جایزه اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد که این آخری اولین اسکار برای یک بازیگر سیاه‌پوست در تاریخ این مراسم بود.

«بر باد رفته» با نمایش در سالن‌های سینما با استقبال فوق‌العاده مخاطبان رو به رو شد و فروشی خیره‌کننده نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار داشت. این فیلم با احتساب میزان تورم، همچنان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود.

به دنبال قتل جرج فلوید مرد سیاه پوست آمریکایی به دست نیروی پلیس مینیاپولیس و برگزاری تظاهرات‌های بزرگ و پر از آشوب در اعتراض به وحشی‌گری و نژادپرستی این نیروها در چند روز گذشته در سرتاسر آمریکا، پخش برخی از تولیدات تلویزیونی همچون «Live PD» و «پلیس‌ها» متوقف شده است.

منبع: صبا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 137155 و در روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰:۲۱
2024 copyright.