یک نامزدی، برای سینمای ایران عادلانه نیست

آسیاپاسفیکسهم سینمای ایران، امسال از نهمین دوره جایزه سینمای آسیاپاسفیک، فقط نامزدی فاطمه معتمدآریا برای جایزه بهترین بازیگر زن بخاطر بازی در فیلم «بهمن» و نیز داوری نگار جواهریان است (البته یک مستند ساخته‌شده توسط یک کارگردان ایرانی از عراق هم نامزد است)؛ اما چرا امسال سینمای ایران در این جایزه حضور کمرنگی دارد؟

محمد اطبایی کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در چهار دوره جایزه‌ی سینمایی آسیا‌وپاسفیک یکی از اعضاء هیات انتخاب این جایزه بود و آن دوره‌ها حضور ایران چشم‌گیر بوده است،اما امسال او به عنوان عضو هیات انتخاب حضور نداشته است و به نظر می‌رسد، عدم حضور یک ایرانی بر حضور کمرنگ سینمای ایران در این دوره تاثیر گذاشته است، او در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی دلایل این حضور کمرنگ گفت: سینمای ایران تاکنون در ۹ دوره این جایزه ۳۸ بار نامزد دریافت جایزه معتبر سینمای آسیا و پاسیفیک شده و ۱۳ جایزه را دریافت داشته که امیدوارم این رقم امسال با دریافت جایزه خانم معتمدآریا به ۱۴ برسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر توجه داشته باشید در چهار سالی که بنده به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب این جایزه حضور داشته‌ام، یعنی در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۹، ما ۲۱ نامزدی داشته‌ایم و در سال‌هایی که یک داور ایرانی داشته‌ایم، ما ۸ جایزه دریافت کرده‌ایم و روشن است که حضور یک ایرانی به افزایش تعداد نامزدی و جایزه کمک بسیار می‌کند. از طرفی باید در نظر داشت که امسال سال بسیار درخشانی از جهت کیفیت فیلم‌های تولیدی نداشتیم اما تنها یک نامزدی در این دوره از جایزه سینمای آسیاوپاسیفیک، سهم عادلانه‌ای برای سینمای ایران نبوده است.

اما از اطبایی پرسیدیم که چرا امسال دوباره نپذیرفته است که این انتخاب را برعهده بگیرید؟ گفت: تصور می‌کنم یک بار پیش از این هم گفتم که حضور در هیات انتخاب مسئولیت سنگینی است و در یک بازه زمانی دو ماهه نزدیک به دویست فیلم را باید دید و وقت زیادی را از من می‌گیرد و تقبل این مسئولیت به مفهوم از دست دادن دو جشنواره مهم “ونیز” و “پوسان” هم برای من است که امسال نمی‌توانستم این دو رویداد را از دست بدهم.

او ادامه داد: فکر می کنم چهار دوره حضور در هیات انتخاب هم برای یک نفر دیگر کافی است و افراد دیگری هم باید این مسئولیت را تجربه کنند. یکی از دشواری‌های این مسئولیت هم چگونگی تعامل با دیگر از اعضای هیات انتخاب و اتخاذ یک استراتژی برای افزایش تعداد نامزدهای سینمای ایران است که همین نگاه را معمولا دیگر اعضای هیات انتخاب برای تولیدات کشورهای خود داشته و این مذاکرات خود آنجا، داستانی است!

خبرنگار ایسنا در ادامه مروری دارد بر سال‌های حضور سینمای ایران در جایزه سینمای آسیاپاسفیک؛ سال ۹۳، فیلم “عصبانی نیستم!” ساخته رضا درمیشیان نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) شد و “قصه‌ها” ساخته رخشان بنی‌اعتماد هم نامزد بهترین کارگردانی، “ملبورن” ساخته نیما جاویدی نامزد بهترین فیلمنامه و مریلا زارعی نامزد بهترین بازیگر زن برای “شیار ۱۴۳” ساخته نرگس آبیار شد.

اصغر فرهادی به عنوان رییس هیات داوران در این دوره حضور داشت و محمد اطبایی هم به عنوان یکی از اعضای هیات داوران نتپک.

مریلا زارعی توانست تقدیرنامه هیات داوران را دریافت کند و نیما جاویدی هم جایزه فیلمنامه را گرفت و رضا درمیشیان هم جایزه استعداد جوان را به خود اختصاص داد.

در سال ۹۲،فیلم «گذشته» نامزد بهترین فیلم و همچنین اصغر فرهادی برای فیلم‌نامه‌ی «گذشته» هم در آن سال نامزد شد. شهرام مکری برای «ماهی و گربه» نامزد بهترین کارگردانی و نگار جواهریان برای بازی در «حوض نقاشی» نامزد بهترین بازیگر زن شد که هیچ کدام جایزه‌ای نگرفتند اما «حوض نقاشی» مازیار میری جایزه معتبر یونسکو را دریافت کرد.

سال ۹۱، فیلم‌ سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جایزه سینمای آسیاپاسفیک شد.

تورج اصلانی هم در جایزه آسیاپاسفیک برای فیلم «فصل کرگدن»، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد که این جایزه را گرفت.

سینمای ایران سال ۹۰، در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه «آسیا پاسفیک» شد، «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌ی اصغر فرهادی در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، فیلم‌نامه و همچنین بازیگر مرد برای پیمان معادی، نامزد دریافت جایزه آسیا پاسیفیک شد که سرانجام اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد.

نماینده دیگر سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک در همان سال، «به امید دیدار» به کارگردانی‌ محمد رسول‌اف است که با نامزدی در سه بخش بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین دستاورد کارگردانی و لیلا زارع بازیگر این فیلم در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

شایسته ایرانی بازیگر فیلم «آینه‌های روبرو» و «باد و مه» به کارگردانی محمد علی طالبی دیگر نامزدهای ایرانی همان سال جایزه آسیاپاسفیک بودند.

سال ۸۹؛ تنها نماینده سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک فیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی به تهیه‌کنندگی «محمد علی نجفی» و بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی بود که جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از جوایز سینمایی آسیا-پاسیفیک دریافت کرد.

در سه دوره‌ ابتدای جایزه «آسیا-پاسیفیک» نیز سینمای ایران حضور چشم‌گیری داشت.

سال ۱۳۸۸ «اصغر فرهادی» با فیلم «درباره الی» نامزد چهار جایزه از جوایز سینمایی «آسیا-پاسیفیک» شد.

این فیلم علاوه ‌بر نامزدی بهترین فیلم، در بخش‌های بهترین فیلم‌نامه (اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) نامزد شده و البته سینمای ایران نماینده دیگری نیز در جوایز«آسیا-پاسیفیک» سال ۲۰۰۹ داشت؛ «علی‌محمد قاسمی» برای فیلم «چراغی در مه» نامزد بهترین فیلم‌برداری شد که در نهایت اصغر فرهادی جایز‌ه‌ی ویژه هیات ‌داوران و جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای «درباره ‌الی» از سومین دوره‌ی جایزه‌ی آسیا-پاسیفیک گرفت. تهمینه میلانی یکی از اعضای هیات داوری این جایزه بود و محمد اطبایی هم در این سال در میان اعضای هیات داوری نتپک قرار داشت..

همچنین سینمای ایران در دومین دوره‌ی جوایز سینمایی «آسیا-پاسیفیک» در سال ۱۳۸۷در چهار رشته نامزد و موفق به دریافت دو جایزه شد. رضا ناجی برای فیلم “آواز گنجشک ها” ساخته مجید مجیدی، فیلم “تنها دو بار زندگی می کنیم” ساخته بهنام بهزادی در دو رشته بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (علیرض آقا خانی) و “تینار” هم در رشته بهترین مستند نامزد شدند.

رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود، توانست جایزه‌ی این بخش را بگیرد و مستند «تینار» ساخته‌ مهدی منیری به دلیل تلاش چشم‌گیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه‌ی یونسکو را به‌دست آورد.

در مراسم اهدای اولین دوره‌ی جایزه‌ی جشنواره‌ی سینما “آسیاپاسفیک” در سال ۱۳۸۶، سینماگران ایرانی در هفت رشته نامزد شده و جوایز بهترین کارگردانی به رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب برای “خون‌بازی”، هومن بهمنش برای فیلمبرداری “آن سه” و “اتوبوس شب” کیومرث پوراحمد جایزه‌ی بزرگ هیات داوران را دریافت کردند. در آن سال، جعفر پناهی در میان اعضای هیات داوری بود.

گفتنی است، امسال بهمن قبادی با فیلم “پرچم بدون کشور” از عراق نامزد جایزه آسیاپاسفیک در بخش فیلم مستند شده است.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 4682 و در روز سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۵:۳۴
2024 copyright.