دوست دارم مثل چارلی چاپلین کار کنم / چکناورایان از نمایشگاه نقاشی و علاقه‌اش به سینما گفت

لوریس چکناواریانلوریس چکناواریان در نشست رسانه‎ای نمایشگاه ˝موسیقی روی بوم˝ درباره نقاشی کشیدن، موسیقی و کتاب داستان‎هایش سخن گفت.

به گزارش سینماسینما، نشست رسانه‎ای نمایشگاه آثار لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر اکستر با عنوان “موسیقی روی بوم” صبح شنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور لوریس چکناواریان، رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

چکناواریان در این نشست درباره نمایشگاه آثار خود که از ۳۰ فروردین تا ۵ اردیهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‏‌شود گفت: پس از نمایش آثارم در لس آنجلس و برگزاری یک نمایشگاه در گالری شیرین، این سومین نمایشگاهی است که از آثار نقاشی من برگزار می‌‎شود.

وی ادامه داد: همه از اینکه یک موزیسین نقاشی می‏‌کند تعجب می‏‌کنند و می‏‌پرسند یک آهنگساز با نقاشی چه کار دارد؟ به نظرم همه هنرها هم‎خانواده هستند. من از کودکی به رنگ‎آمیزی در نقاشی و ارکستراسیو را در موسیقی علاقه داشتم اما وقتی به سفر رفتم و آثار هنری را در موزه‎های مختلف جهان دیدم، جذب رنگ‎ها و هماهنگی میان آنها شدم. کارت پستال آثار هنری را می‌خریدم و جمع می‎کردم. رنگ‎ها برای من جذاب بودند، رنگ‎آمیزی تابلوها مرا به این فکر انداخت آیا می‎شود با همین رنگ‎ها موسیقی ساخت؟ من هر رنگ را به شکل سازی می‏‌بینم و ارکستراسیون را با استفاده از این رنگ‎ها و ارتباط آنها با یکدیگر می‏‌سازم. این اتفاق ۱۰ سال قبل افتاد اما مدتی قبل به این فکر کردم که آیا می‌توانم آنچه به شکل موسیقی می‎شنوم را با رنگ بیان کنم؟ اولین بار نقاشی‎هایی که کشیده بودم را در لس آنجلس به نمایش گذاشتم و استقبال بسیار خوبی از آن شد. البته من هر روز نقاشی نمی‎کنم بلکه ممکن است یک هفته در ماه را به نقاشی اختصاص دهم.

وی با بیان اینکه تا امروز یکصد نقاشی کار کرده است افزود: از خانه هنرمندان خواستم تا حاصل این نقاشی کردن‎ها را به نمایش بگذارد تا آن صداهایی که در ذهن من بود و در این نقاشی‎ها با رنگ بیان شده است را شما نیز شاهد باشید. در این نمایشگاه ۵۰ اثر از من به نمایش گذاشته خواهد شد که با تکنیک اکریلیک کار شده است و ابعاد مختلفی دارند. به علاوه پوستر کنسرت‎های من با ارکسترهای بزرگ دنیا نیز بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‏‌دهد.

این موزیسین درباره نقاشی‎هایش همچنین توضیح داد: من از علامت‏‌های موسیقی در آثارم بسیار استفاده می‌کنم. موسیقی علم عجیبی است و اگر شما هزار سال هم کار کنید امکان ندارد همه چیز را بدانید. هیچ رشته هنری دیگری این قدر کار تکنیکال ندارد با این حال بدبختی ما در موسیقی این است که هرچه قدر هم شما آهنگ بنویسید تا اجرا نشود فایده‎ای ندارد و کسی از آن آگاه نخواهد شد، با نقاشی این حس دیگر وجود ندارد و می‎بینم که حاصل کارم پس از خلق به راحتی قابل دیدن است و دیگران می‌توانند آن ببینند.

وی با بیان اینکه نقاشی‎‌‌هایش برای فروش نیست اظهار کرد: یک بار یکی از نقاشی‏‌هایم را فروختم و بسیار ناراحت شدم احساس می‏‌کردم یکی از فرزندانم را فروخته‎ام. به همین دلیل نمی‏‌توانم آنها را به کشور دیگری ببرم، نمایشگاه در خارج از کشور به اسپانسر نیاز دارد و برای این کار هم آثار باید فروشی باشند. از خانه هنرمندان متشکرم که بدون هیچ هزینه‎ای قبول کرد آثارم را به نمایش بگذارد.

چکناواریان درباره علاقه‏‌مندی‎اش به سایر هنرها نیز اظهار کرد: من به نقاشی علاقه بسیاری دارم، به علاوه داستان نیز می‏‌نویسم که مجموعه‎ای از این داستان‎ها که بعضی به فارسی و بعضی ترجمه داستان‎های انگلیسی من است مهرماه امسال منتشر خواهد شد. به علاوه به سینما نیز بسیار علاقه دارم و دوست دارم فیلم هم بازی کنم. همه هنرها به هم مربوط هستند و اگر شما در یک زمینه کار می‏‌کنید می‏‌توانید باقی آنها را نیز تجربه کنید. کار اصلی من در ارکستر است اما باقی هنرها را هم دوست دارم.

وی درباره حضور در سینما همچنین گفت: البته دوست دارم در فیلمی بازی کنم که قصه آن را خودم نوشته باشم و موزیک آن را نیز خودم ساخته باشم همانطور که چارلی چاپلین کار می‏‌کرد.

این رهبر ارکستر همچنین درباره حضور در ارکستر ملی نیز گفت: من به عنوان رهبر مهمان در ارکستر ملی حضور دارم و همیشه نیز به شکل رهبر مهمان کار کرده‎ام. دوست ندارم پایبند کاری باشم زیرا آزادی‎ام برایم از همه چیز مهم‌تر است. بدون آزادی نمی‏‌توانم خلاقیت داشته باشم.

نمایشگاه “موسیقی روی بوم” از ۳۰ فروردین تا ۵ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود .

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 14835 و در روز شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۲:۰۰
2024 copyright.