دو جایزه جهانی برای سینمای ایران و آغاز رقابت «پایان رویاها» در بنگلادش

سینمای ایران در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود دو جایزه از جشنواره های ایتالیا و تایوان کسب کرد.

به گزارش سینماسینما، فیلم کوتاه «روتوش» در تازه‌ترین موفقیت خود جایزه بزرگ هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل (جاده ابریشم) پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه آکادمی SETEM ترکیه را به صورت مشترک با فیلمی از ایتالیا از آن خود کرده است.
«روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری در ماه‌های ژانویه و فوریه با حضور در هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی دو پراگ در جمهوری چک، شانزدهمین دوره جشنواره فیلم «داکا» هند، دهمین دوره جشنواره فیلم «صوفیا منار» بلغارستان، سی‌امین دوره جشنواره فیلم کوتاه «مینیمالن» نروژ، دومین دوره جشنواره Ibizacinefest اسپانیا، چهل و چهارمین دوره جشنواره filmwochenende آلمان، بیست و یکمین دوره جشنواره «زوم» لهستان، بیست و دومین جشنواره فیلم «دوبلین» در ایرلند، چهاردهمین دوره جشنواره Boulder و سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های مستقل Durango آمریکا رقابت می کند.
در بیانیه هیات داوران این جشنواره که توسط احمد چاترچی از چهره‌های سینمای ترکیه قرائت شد، آمده است: این جایزه برای به تصویر کشیدن مجادله هر روزه زندگی شخصیت‌های زن فیلم به زبانی جسور و آزاد به فیلم کوتاه «روتوش» از ایران اهدا می‌شود. چاترچی همچنین فیلم‌های کوتاه ایرانی را همچون سینمای بلند ایران بسیار قدرتمند توصیف کرد.

«فرزندان» از جشنواره تایوانی جایزه گرفت
فیلم «فرزندان» به کارگردانی یاسر طالبی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلمسازان «فروموسا» در تایوان را دریافت کرد.
پخش جهانی این فیلم به عهده شرکت الی ایماژ به مدیریت الهه نوبخت است.
این جشنواره که در ماه دسامبر و در شهر تایوان برگزار شده یکی از جشنواره هایی است که زیر نظر انجمن جهانی جشنواره فیلم های تایوان برگزار می شود.
هدف اصلی جشنواره FFIFA ارایه پلتفرم جهانی به فیلمسازان برای تبادل دیدگاه های هنری فیلمسازان خارجی است.
این جشنواره با دعوت از فیلمسازان با استعداد از سراسر جهان و نمایش فیلم های مستقل، سعی دارد تا جهانیان را با سینمای تایوان بیشتر آشنا کند.
حسن رستمانی، ویکتوریا لوشنیکووا، حسین میرزاقلی، مهرتاش سعیدی، پگاه کاکاسلطانی و هانیه جهان شاهلویی از بازیگران فیلم هستند.
در خلاصه داستان «فرزندان» آمده است: «زندگی بی‌دغدغه یعقوب و همسرش که با گرمای عشق یکدیگر به آرامش رسیده است با بی‌خبری از تنها پسرشان فرخ که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده است، دگرگون می‌شود. یعقوب در پی یافتن نشانی از پسرش سفری اودیسه‌وار را تجربه می‌کند.»

«پایان رویاها» به جشنواره فیلم داکا راه یافت
فیلم «پایان رویاها» به کارگردانی محمدعلی طالبی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش فیلم‌های معنوی شانزدهمین جشنواره فیلم داکا به نمایش درمی‌آید.
شهر داکا در کشور بنگلادش از ۲۲ تا ۳۰ دی‌ (۱۲ تا ۱۸ ژانویه) میزبان هنرمندان و سینماگران است که فیلم «پایان رویاها» چهارمین حضور جهانی خود را در بخش معنوی این جشنواره تجربه خواهد کرد. نمایش فیلم‌ها در این بخش به دنبال ایجاد درک متقابل فرهنگی و بردباری و گفتمان روان و سلیس در میان جوامع است.
این اثر حکایت دستیابی آرش – قهرمان داستان- به حقیقتی فراتر از رویاهایش است.
جشنواره فیلم داکا در سال ۱۹۹۲ با همکاری انجمن فیلم رنگین کمان و با شعار «فیلم برتر، تماشاچی برتر و جامعه برتر» آغاز به کار کرده و فیلم‌های منتخب در بخش‌های سینمای آسیا، مروری بر آثار سینمای جهان، سینمای کودک و نوجوان، فیلم‌های کوتاه و مستقل، زنان فیلمساز و فیلم‌های معنوی در آن به رقابت می‌پردازند.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 75634 و در روز شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳:۴۵
2024 copyright.