دیدار جمعی از هنرمندان با واروژ کریم‌مسیحی/ یادی از خاطرات گذشته

تعدادی از هنرمندان تئاتر همزمان با روز سینما با واروژ کریم مسیحی، هنرمند سرشناس و بی‌حاشیه سینمای ایران دیدار کردند.

به گزارش سینماسینما، در این دیدار خودمانی که عصر روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور جمع محدودی -به دلیل شیوع کرونا- به همت خانه هنر کاج و در محل فضای باز این موسسه برگزار شد، هنرمندانی مانند محمد رحمانیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، محمد امیر یاراحمدی، نمایشنامه‌نویس، افسانه ماهیان، کارگردان و ستاره اسکندری، بازیگر درباره واروژ کریم مسیحی و سینمای ایران سخنانی را مطرح کردند و واروژ کریم مسیحی نیز کیک روز ملی سینما را برید.
در آغاز، حسام‌الدین مختاری، مدیر خانه هنر کاج با خوشامدگویی به حاضران ابراز امیدواری کرد که سال آینده روز ملی سینما در جهانی بدون کرونا برگزار شود و دیگر هیچ هنرمند و هم‌وطنی را به دلیل این ویروس منحوس از دست ندهیم.
او این مراسم را شبی به یاد ماندنی دانست و از حضور کریم مسیحی ابراز قدردانی کرد.

سپس محمد امیر یاراحمدی که مدیریت فرهنگی خانه هنر کاج را بر عهده دارد، برگزاری برنامه روز ملی سینما را بهانه‌ای برای تجدید دیدار دانست و از حضور واروژ کریم مسیحی به عنوان افتخاری بزرگ یاد کرد.

افسانه ماهیان، مشاور فرهنگی و عضو اتاق فکر این موسسه نیز توضیحاتی درباره فعالیت‌های آن از جمله راه‌اندازی «مدرسه سیاه» ارایه کرد و خبر داد که به‌زودی مدرسه سینما نیز در این موسسه آغاز به کار می‌کند.

در خواب هم نمی‌دیدم درباره واروژ صحبت کنم

در ادامه، محمد رحمانیان از علاقه فراوان خود به کریم مسیحی سخن گفت و افزود: در خواب هم نمی‌دیدم که در برنامه‌ای با حضور واروژ کریم مسیحی دعوت شوم و درباره او صحبت کنم و این برایم افتخار بزرگی است.
او یادآوری کرد که سینمای ایران به نوعی با حضور ارامنه آغاز می‌شود و مراسم دیدار با کریم مسیحی در روز ملی سینمای ایران به نوعی حسن تصادف خوبی است، همچنانکه اولین فیلم مهم سینمای ایران هم به کوشش ارامنه ساخته شده است.
رحمانیان از کریم مسیحی به عنوان هنرمندی نام برد که به تمام هنرها از جمله ادبیات و تئاتر آشنایی دارد به گونه‌ای که فیلم کوتاه «فاخته» را با ترکیبی از یک اثر ارمنی و داستانی از محمود دولت آبادی ساخته است.
او همچنین  عنوان کرد که در بازسازی‌هایی که از نمایشنامه «هملت» شکسپیر انجام شده، فیلم «تردید» کریم مسیحی، نمونه بی‌بدیلی است.

این نمایشنامه‌نویس اضافه کرد: ما با همه دانایی‌مان فیلم می‌بینیم اما تنها با دیدن چند دقیقه از فیلم های کریم مسیحی، همه دانایی‌مان رها می‌شود و ماهیت سینما را فراموش می‌کنیم و غرق لذت از آن می‌شویم. به همین دلیل تجربه تماشای فیلم‌های کریم مسیحی با بهرام بیضایی که برای دیدن آثارش باید فسفر سوزاند، متفاوت است.

سپس ستاره اسکندری، بازیگری که سال گذشته اولین فیلم خود را ساخته است، با تایید سخنان رحمانیان به تشابه آثار کریم مسیحی به تئاتر اشاره کرد و افزود: هنگام دیدن فیلم‌های آقای کریم مسیحی، زیست همزمان ما با ماجرای این فیلم‌ها، نکته عجیبی است چراکه از جهان خود فارغ می‌شویم و در جهان فیلم‌های او زندگی می‌کنیم.

محمد امیر یاراحمدی هم با اشاره به ویژگی فیلم‌های کریم مسیحی ادامه داد: با دیدن آثار او ، جهان مستقل این فیلم‌ها را باور می‌کنیم بدون اینکه مشابه آن را در واقعیت دیده باشیم. به همین دلیل نمی‌توانیم نمونه‌ای مشابه فیلم‌های او پیدا کنیم چون آثارش متعلق به جهان خود اوست.

کریم مسیحی نیز نکاتی را درباره تجربه‌هایش در سینما عنوان کرد و از علاقه‌مندی‌اش به اجرای تئاتر سخن گفت و یاد دوستان درگذشته و سفر کرده خود را گرامی داشت.

این برنامه گرچه دیدار با کریم مسیحی بود، اما خاطراتی درباره دیگر سینماگران ایرانی که تجربه همکاری با این هنرمند را داشته‌اند، همچون بهرام بیضایی، بهمن فرمان‌آرا، امیر نادری، کامران شیردل و … نیز مرور شد.
همچنین حاضران خاطرات خود را از لذت تماشای فیلم در سالن سینما بیان کردند و حسرت و افسوس خود را از اینکه بسیاری از سینماهای خاطره انگیز تغییر کاربری داده‌اند، مطرح کردند.
در پایان برنامه، رحمانیان یادداشتی را که بهرام بیضایی، پیش‌تر و به مناسبت بزرگداشت کریم مسیحی نوشته بود، خواند و  هنرمندان حاضر، عکسی به یادگاری گرفتند.

حسین کیانی، افسانه ماهیان، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، مونا فرجاد، علی صلاحی، پیام فروتن، پریدخت عابدین‌نژاد ، علیرضا بهرامی از دیگر حاضران در این برنامه بودند.

واروژ کریم مسیحی فیلمسازی است که اولین ساخته بلندش، «پرده آخر» یکی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران به شمار می‌آید. او گرچه به جز این فیلم  فیلم، بلند دیگر با نام «تردید» و چند فیلم کوتاه ساخته ولی سال‌ها به عنوان یکی از بهترین تدوین‌گران و دستیاران کارگردان در سینمای ایران فعالیت کرده و از این نظر حضوری اثرگذار در سینمای کشورمان داشته است.

او در دو فیلم بلندش به تئاتر هم نگاهی داشته است، فیلم «پرده آخر» او به شیوه نمایشی توجه دارد و فیلم «تردید» نیز بازسازی نمایشنامه «هملت» اثر شهیر ویلیام شکسپیر است.

عکس‌هایی که به این خبر ضمیمه شده، از نگین مقدردوست است.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 161286 و در روز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۲:۳۹
2024 copyright.